مردم عراق با پیوستن به نیروهای نظامی کشورشان جلوی گسترش فعالیت تروریست​ها را گرفته​اند

جنایات داعش و حامیان فراموشکار

برگزاری دو انتخابات سرنوشت‌ساز در عراق و سوریه، دشمنان منطقه‌ای محور مقاومت در خاورمیانه را چنان غافلگیر کرده است که بار دیگر راهبرد استفاده از گروهک‌های تروریستی برای امتیازگیری از رقیب را در دستورکار خود قرار داده‌اند؛ همان راهبردی که تجلی آن این روزها در جنایات وصف‌ناپذیر تروریست‌های داعش در عراق به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۶۸۵۴۲۶

به‌ گزارش جام‌جم، گروهک تروریستی داعش که قریب به ده سال قبل در دل القاعده، جریانی تروریستی وابسته به چهره‌های برجسته سعودی تشکیل شد حالا با یارگیری از افراطیون پرورش یافته در کشورهای غربی و عربی و نیز اتحاد با بازماندگان بعثی، به ابزاری برای ارائه مدل «انقلاب متحجرانه» و جنگ نیابتی ریاض در منطقه تبدیل شده و تلاش دارد تا از طریق به انحراف کشانیدن نهضت بیداری اسلامی، انتقام شکست دیکتاتورهای عرب از انقلاب‌های راستین مردمی را بگیرد. همان سناریویی که پیش از این با تشکیل دولت طالبان در افغانستان آشفتگی ده ساله‌ای را به منطقه تحمیل کرده و بسترساز حضور نظامی ایالات متحده در خاورمیانه شد.

در چنین شرایطی که افکارعمومی جهان در حیرت تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از اعدام‌های دسته‌جمعی داعش در عراق و شکنجه‌های غیرانسانی شهروندان شیعه، سنی و کرد این کشور است، دولت‌های قطر و عربستان با فرافکنی نسبت به ریشه‌های اصلی بحران و چشم بستن روی جنایت‌های داعش که به نام اهل تسنن صورت می‌گیرد، دولت عراق را متهم به ایجاد شکاف در میان مردم این کشور کرده‌اند!

در همین راستا ریاض و دوحه در اقدامی مشترک، اقدام جنایت‌بار «داعش» در عراق را تنها حاصل «سیاست‌های نورالمالکی» دانستند و هرگونه دخالت خارجی یا کمک به گروه داعش را رد کردند! شورای وزیران کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای مدعی شده، خشونت‌های کنونی عراق به دلیل اقدامات طایفه‌ای و مذهبی دولت عراق است و بعد از حذف چند ساله سنی‌ها از نهادهای تصمیم‌گیری عراق امنیت عراق تهدید شده است. این شورا دخالت این کشور در امور داخلی عراق را رد و خواستار تشکیل دولت وفاق ملی در این کشور شده بود. عبدالعزیز خوجه وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی هم مدعی شده که اگر دولت عراق در سال‌های گذشته بر سیاست‌های «فرقه‌ای و انحصاری» خود پافشاری نمی‌کرد این بحران ایجاد نمی‌شد!

عراق: عربستان حامی تروریست‌هاست

این اظهارات مداخله‌جویانه که گویی بازنمایی اقدامات همین دولت‌ها در کشورهایی چون بحرین علیه اکثریت شیعه است، بی‌پاسخ نمانده و دولت عراق اعلام کرده که عربستان حامی اصلی تروریسم است. دولت عراق بیانیه شورای وزیران عربستان را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور دانسته و تاکید کرده، دولتی که به تروریست‌ها در عراق صفت انقلابیون می‌دهد در واقع حامی اصلی تروریسم است. دولت عراق افزوده است: هر آن‌چه در عراق می‌گذرد به دلیل دخالت‌های مکرر دولت عربستان سعودی در امور داخلی عراق است. در ادامه این بیانیه آمده است: از دولت عربستان سعودی می‌خواهیم بیشتر به اوضاع داخلی خود رسیدگی کند، از مقامات سعودی می‌خواهیم به حقوق شهروندان خود توجه داشته باشد و بخشی از جامعه را به حساب بخش دیگری از آن نادیده نگیرد.

شکست دوباره ریاض در ایجاد تنش منطقه‌ای

با این همه ریاض که در محاسبات خود در قبال وضعیت سوریه دچار خطای راهبردی جبران‌ناپذیری شده و به‌نظر می‌رسد چیزی برای از دست دادن ندارد، اکنون با شکستی دیگر این بار در عراق مواجه شده و شاید بیانیه شورای وزیران دولت ریاض، واکنشی به همین احساس شکست دوباره باشد.

عربستان که گمان نمی‌برد حمایتش از داعش باعث همگرایی بسیاری از دولت‌ها با تهران شود، حالا با واکنش محکم دولت عراق در برابر تروریست‌ها و اعلام آمادگی حزب‌الله لبنان برای نبرد با داعش مواجه شده و رویای تشکیل دولت سنی‌مذهب و تجزیه عراق را بر باد رفته می‌بیند. نوری‌المالکی شاید در برابر سناریوی مطرح شده تشکیل دولتی سنی شامل بخش‌هایی از سوریه و عراق بوده که گفته است: «داعش منتظر دریای عظیم رزمندگانی باشد که ندای آیت‌الله سیستانی را لبیک گفتند». او همچنین افزوده است که «سیاستمداران و نظامیان خیانتکار را شناسایی کرده‌ایم».

مرجعیت شیعه، محور اتحاد در عراق

ریاض که گمان می‌برد با شکاف انداختن در ارتش عراق و تحریک اقلیت سنی می‌تواند نقشه ناتمام خود در سوریه را در عراق به نتیجه رسانده و با ایجاد دو جبهه درگیری در این دو کشور و پیاده‌سازی مدل «زمین سوخته» می‌تواند محور مقاومت در منطقه را تضعیف کند، شاید در محاسبات خود فراموش کرده بود نقش مهم مرجعیت را به حساب آورد و همین امر حالا شرایط میدانی را بار دیگر به زیان متحدان عربستان تغییر داده است. فتوای مهم آیت‌الله سیستانی برای جهاد با تروریست‌های داعش بار دیگر نشان داد که برخلاف برخی کشورهایی که انقلاب‌های رنگی تحت تاثیر رسانه‌های غربی شکل می‌گیرد، در عراق، این نهاد مرجعیت است که همچنان بسیج عمومی را موجب شده و عامل بی‌بدیل وحدت است. در همین راستاست که خالد الملا رئیس هیات علمای اهل تسنن عراق گفته است: «سیدعلی سیستانی مرجع همه عراقی‌ها هستند... سیستانی به من گفته که اهل تسنن فقط برادران ما نیستند بلکه از خود شیعیان هستند...»

تحلیلگران غربی از یاد نبرده‌اند که مرجعیت شیعه در جریان انقلاب 1920 مردم عراق علیه تجاوز بریتانیا چگونه توانست به نجات این کشور از دست متجاوزانی که به بهانه جنگ اول جهانی وارد خاک عراق شده بودند کمک کند و شاید به همین دلیل است که آنها همچنان از قدرت الهام‌بخشی مرجعیت شیعه و نقش وحدت‌آفرین آنان در میان شیعه و سنی هراس دارند.

بزم گردن‌زنی و خوش‌رقصی مدعیان حقوق بشر

جالب آنجاست که در میانه جنایت‌های داعش که هر روز با کشف گورهای جمعی تازه و انتشار تصاویری از تروریست‌های داعش که به پشتوانه متحدان عرب خود سر بریده شهروندان عراقی را در دست دارند، ابعادی وسیع‌تر به‌خود می‌گیرد، مدعیان حقوق بشر که پیش از این تنها با اعلام خبر یک بازداشت یا حتی اظهارنظر، بیانیه‌هایی آنچنانی صادر می‌کردند در سکوتی معنادار فرورفته و اتحاد خود با تروریست‌ها را تنها به دلیل پیگیری منافع برخی کشورهای غربی به نمایش می‌گذارند.

اکنون افکارعمومی می‌پرسد که چرا «دویچه‌وله»، خبرگزاری آلمانی و مدعی بی‌طرفی و مقابله با تروریسم، در اخبار و گزارش‌های خود از تروریست‌های تکفیری بعثی با لفظ «نیروهای جهادگر و نیروهای افراطی موسوم به داعش» یا اصطلاح «شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام» یاد می‌کند و صدای آمریکا (VOA) با پرهیز از تروریست‌ خواندن داعش، آنان را «گروه سنی داعش»، «شبه نظامیان اسلامگرای داعش» و حداکثر «شبه نظامیان افراطی داعش» می‌نامد؟ در راستای همین استراتژی خبری، مدعیان مبارزه با تروریسم، گروهی که حتی دولت آمریکا دست‌کم در ظاهر آن را تروریست می‌خواند را «شبه نظامیان جهادگر» و «پیکارجویان سنی وابسته به داعش» می‌نامد و رادیو فردا هم در اقدامی تفرقه‌‌انگیز آنها را «شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام»، «مخالفان سنی» یا «نیروهای داعش» لقب می‌دهد.

این همه درحالیست که همین رسانه‌ها گروه‌هایی چون حماس که دولت فلسطینی را در انتخاباتی دموکراتیک در اختیار دارند، حزب‌الله لبنان که مورد اعتماد دولت و مردم لبنان است و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که ازجمله نمادهای انقلابی مردم کشورمان است را «تروریست» نام می‌دهند!

دشمن فرعی، دردسری برای دشمن اصلی

رفتارهای غیرانسانی حالا دست دشمنان اصلی مردم مسلمان منطقه را که قریب به یکصدسال است رویای تضعیف جهان اسلام و تسلط بر منطقه مهم خاورمیانه را در سر می‌پرورانند، بیشتر عیان ساخته است.

آنها پیش از این در بحران طالبانیسم هم خیال خامشان برای ایجاد درگیری میان تروریست‌های تندرو با تهران، تبدیل به کابوس یازدهم سپتامبر شد و اکنون نیز سخت نگران بازگشت تروریست‌های چشم‌آبی عضو داعش به کشورهایشان در اروپا و آمریکا هستند. آنان که نگاهی عمیق‌تر به بحران‌های منطقه‌ای دارند می‌دانند که تروریست‌های پرورش یافته در خاورمیانه به‌سان چاقویی می‌مانند که دیگر بار دسته خود را خواهد برید و «دشمنان اصلی» که تروریست‌ها را چونان بازی خوردگانی به خدمت گرفته‌اند، از هم‌اکنون باید منتظر یازدهم سپتامبر دیگری باشند و بدانند که آتشی که خود بر آن دمیده‌اند چگونه دامن‌گیرشان خواهد شد. آنها در همین راستا چنین خبرهایی را با نگرانی دنبال می‌کنند که «گروه تروریستی داعش روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از اعضای خود خواست عراق را ترک کنند و برای خارج شدن از عراق و رفتن به نقطه‌ای دیگر آماده باشند.» سرویس‌های جاسوسی غربی می‌دانند که مقصد بعدی داعش می‌تواند هرجای دیگری باشد. از لندن و پاریس گرفته تا واشنگتن و نیویورک؛ با این حال سیاستمداران متحد تروریسم، معمولا صدای زنگ‌های خطر را کمی دیر می‌شنوند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها