نمایندگان از پاسخ‌های وزیر کشور قانع نشدند

کارت زرد مجلس به رحمانی فضلی

نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون های روحانیون و قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای معارف سیما ، حضور یافتند و ضمن اطلاع از اقدامات و برنامه های معارفی و قرآنی شبکه ها ، بر ضرورت حمایت از برنامه های معارفی و قرآنی شبکه های سیما به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما تاکید کردند.
کد خبر: ۶۸۵۱۱۴
اعلام آمادگی مجلس برای حمایت از برنامه های معارفی تلویزیون

حجج اسلام والمسلمین سالک (رییس کمیسیون فرهنگی) ، سبحانی نیا (عضو هیات رئیسه مجلس)، آقا تهرانی و طاهری (نائب رییس اول و سخنگوی کمیسیون فرهنگی) و افتخاری (رییس فراکسیون قرآن و عترت) و نیز سایر اعضای فراکسیون های قرآن و عترت و روحانیون از جمله میهمانان شورای معارف سیما بودند .

در این جلسه که قائم مقام رییس رسانه ملی ، مدیر شبکه قرآن و معارف و مدیران گروههای معارفی شبکه های سیما نیز حضور داشتند ، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم گفت : استراتژی صداوسیما تاکید بر آموزه های دینی است و ماموریتش اهتمام به معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است ودر حال حاضر به طور مشخص حداقل بیش از 30 در صد از برنامه های تلویزیونی در شبکه های مختلف به موضوعات معارفی اختصاص دارد که توسط گروههای معارف شبکه ها تولید می گردد.

قائم مقام رییس رسانه ملی بر توجه رسانه ملی بر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: رویکردها و جهت گیری ها و همه برنامه ها در راستای اهداف و آموزه های قرانی است.

وی سرمایه گذاری فرهنگی در بخش تولیدات نمایشی برای تاثیرگذاری پیام های معارفی را ضروری خواند و گفت :در یک دهه گذشته ، مجموعه های نمایشی دینی ایران در حوزه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی حرف اول را می زد اما متاسفانه برخی کشورها که خاستگاه تاریخی و هویت ملی مشخصی ندارند با همکاری یکدیگر سریال هایی تولید می کنند که به لحاظ تاریخی مجعول و به لحاظ پیام های انسانی و اسلامی مضر است .

سپس حسن گروسی ، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن به تشریح اقدامات و تبیین رویکردهای جدید برنامه های معارفی و قرآن سیما پرداخت.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما ترویج فرهنگ جمع خوانی قرآن ، توجه به جنبه های کاربردی و رفتاری قران و تبیین آن برای مخاطب، افزایش جذابیت و غنای کیفی و محتوایی برنامه ها ،پاسخگویی به شبهات و پرسشهای دینی مخاطبان و آموزش قران و معارف اسلامی، احیاء مناسک مذهبی، بهره گیری از ظرفیت های مناسبتی ، بستر سازی انس مردم با قرآن کریم را از جمله اولویت های برنامه سازی معارفی سیما برشمرد.

/Media/Image/1393/03/27/635386091210627625.jpg
وی ضمن تبیین اقدامات انجام شده در هر یک از محورهای فوق ، گوشه هایی از برنامه های تهیه شده از برنامه های مرتبط با این محورها را برای نمایندگان حاضر در جلسه ، نمایش داد.
مدیر شبکه قرآن و معارف با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی معاونت سیما به عنوان سال قرآن و معارف ، از ورود جدی شبکه قرآن و معارف به ساخت مجموعه های نمایشی خبر داد و گفت : این شبکه برای نخستین بار در سال نود و سه ، ساخت چهار مجموعه تلویزیونی را در دستور کار خود دارد.

گروسی همچنین در تشریح تدارک شبکه های سیما برای ایام ماه مبارک رمضان به برنامه هایی از جمله تهیه سخنرانی ها علما ، مراجع و کارشناسان دینی، تلاوتها و جمع خوانی های زنده قرآن کریم ، مجموعه های نمایشی و ویژه برنامه های سحر و افطار شبکه های سیما اشاره کرد و گفت رسانه ملی به عنوان بزرگترین رسانه دینی در سراسر جهان نیازمند مساعدت بیشتری در حوزه اختصاص بودجه می باشد.

در ادامه جلسه نمایندگان حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص عملکرد معارفی شبکه های سیما مطرح کردند.

آمادگی مجلس برای گسترش فرهنگ قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر آمادگی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون فرهنگی و فراکسیونهای روحانی و قرآن و عترت برای گسترش فرهنگ قرآن و معارف در سطح جامعه تاکید کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سال 93 اعتبارات مربوط نسبت به سال گذشته به میزان 20 درصد کاهش داشته است ، تشکیل کمیته مشترکی را برای تامین بودجه لازم برای برنامه های قرآنی و معارفی سیما و جانمایی آن در برنامه پنج ساله ششم ضروری دانست.

سالک با تاکید بر اهمیت گسترش فرهنگ قرآنی و فهم و عمل به آن گفت: از رسانه ملی برای اعتلای فهم و عمل به قرآن باید استفاده ویژه کرد.

وی افزود: در برنامه های معارفی سیما باید دشمنان قرآن معرفی و چگونگی دشمنی کردن آنها تشریح شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توطئه های دشمن در حوزه های مختلف فرهنگی، توجه ویژه صداوسیما به حجاب و سبک زندگی دینی تاکید کرد.

استفاده از ظرفیت مجلس برای قانونگذاری در خصوص اعتلای مفاهیم دینی و قرآنی
حجت السلام میر قسمت موسوی نماینده گرمی استفاده از ظرفیت مجلس را برای قانونگذاری در خصوص اعتلای مفاهیم دینی و قرآنی ضروری دانست.وی همچنین از مسئولان سیما خواست که از همزمانی پخش مجموعه های تلویزیونی با برنامه های مساجد در ماه مبارک رمضان پیشگیری کنند.موسوی از دست اندرکاران برنامه های معارفی خواست که از همه علما به عنوان کارشناس استفاده کنند.

قرآن اساسنامه سبک زندگی اسلامی
حجت الاسلام علی اکبر ناصری نماینده بابل در مجلس گفت: قرآن به عنوان سنن وحیانی اساسنامه سبک زندگی اسلامی باید بیش از پیش مورد توجه رسانه ملی باشد.
وی افزود: صداوسیما باید عمل کردن به درس های قرآن را برای مردم نهادینه کند.
ناصری گفت: قرآن تنها نباید به روی سر برود بلکه باید بر فکر و اندیشه جای گیرد.

توجه به بعد علمی قرآن
نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی توجه به بعد علمی قرآن را در رسانه ملی خواستار شد.
کارخانه گفت: محکمات دانش هسته ای در قرآن هست و در سوره حدید به آن اشاره شده است.
تدبر در قرآن و سبک زندگی قرآنی را ترویج کنیم
لاله افتخاری نماینده تهران در مجلس از برنامه های قرآنی و معارفی صداوسیما و شبکه قران قدردانی کرد.

افتخاری تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند پشتوانه خوبی برای برنامه های معارفی و قرآنی سیما باشند.

وی توجه هر چه بیشتر صداوسیما به سبک زندگی اسلامی و ترویج عفاف و حجاب تاکید کرد.

ضرورت استفاده از کارشناسان دینی متعدد در برنامه های سیما
سید مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان گفت: ترویج آیات قرآنی جهاد، اقتدار، قدرت، صلابت، ایمان و استحکام ضروری است.

وی در ادامه استفاده از کارشناسان متعدد مذهبی را در برنامه های سیما خواستار شد.

برای افزایش بودجه قرآنی برنامه ریزی کنید
غضنفرآبادی عضو فراکسیون روحانیون در مجلس گفت باید برای افزایش اعتبارات قرآنی و معارفی باید برنامه ریزی و جلسات مستمر در این خصوص تشکیل شود.
وی با قدردانی از تلاش های قرآنی و معارفی صداوسیما به ویژه شبکه قرآن و معارف سیما گفت: فراکسیون روحانی مجلس از این مهم پشتیبانی می کند.

باید برای قرآن در رسانه ملی کار زیربنایی کرد
حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی نماینده تهران در مجلس تحقق هرچه بیشتر مطالبات مقام معظم رهبری در صداوسیما، اعتلای برنامه های معارفی در همه شبکه های سیما و توجه به علمیت قرآن را خواستار شد و گفت: صداوسیما به ارتباط نامحرم و محرم به خوبی توجه می کند و در برنامه ها و مجموعه های تلویزیونی از زندگی اشرافی فاصله گرفته است که این مهم ستودنی است.
وی از مدیران رسانه ملی خواست به تبیین موضوع سبک زندگی اسلامی در برنامه ها توجه جدی تری داشته باشند تا فرهنگ سازی در این خصوص احیا شود

صداوسیما با موضوع حجاب فیلم بسازد
حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی نماینده بیرجند در مجلس از صداوسیما خواست فیلم یا مجموعه تلویزیونی با موضوع حجاب تولید کند و همچنین به سبک زندگی اهتمام ویژه داشته باشد.
عبادی گفت: فرهنگ کار اسلامی، قانونمندی، پرهیز از تجمل گرایی و تحکیم بنیان خانواده را باید در جامعه ترویج کنیم.

شبکه قرآن بر برنامه های معارفی در همه شبکه ها نظارت کند
سید علی طاهری نماینده گرگان و آق قلا شبکه قران و معارف سیما بر برنامه های شبکه های تلویزیونی نظارت کند.

وی افزود: بودجه شبکه قرآن و معارف سیما باید از دیگر شبکه های قرآنی بیشتر باشد و رسانه ملی باید به این مهم توجه کند.

ضرورت ترویج پرهیز از اسراف در فیلم ها
قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس گفت: در مجموعه های و فیلمهای تلویزیونی باید پرهیز از اسراف ترویج شود و البته در سالهای اخیر شاهدیم که به این معنا توجه خاص شده اما برنامه ریزی جدی تر در این حوزه لازم است .

وی افزود: رسانه ملی باید حجاب و ارزش های اسلامی را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

پیشنهاد برپایی همایش قرآن پژوهان کشور
ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس برپایی همایش قرآن پژوهان قرآنی سراسر کشور را پیشنهاد کرد. و از مدیران سیما خواست در برنامه های تلویزیونی به استانها و شهرستان ها نیز توجه کنند.

ضرورت توجه به بنیان خانواده
حجت الاسلام امیری کهنوج با اشاره به اینکه هدف تمام رسانه های بیگانه بنیان خانواده است، از مدیران معارفی رسانه ملی خواست برنامه سازی های معارفی مبتنی بر محورهای تحکیم نظام خانواده ، استخراج شده از قران ونهج البلاغه ، نامه سی و یک نهج البلاغه باشد
پس از استماع سخنان ، حاضران در جلسه از مونیتورینگ سیما (محل رصد و بازبینی برنامه های تلویزیونی شبکه های ماهواره ای ) بازدید کردند ، در جریان این بازدید نمایندگان مجلس با تعدادی از شبکه های ماهواره ای معاند و رویکرد و عملکرد آنها آشنا شدند .در ادامه نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی و فراکسیون های روحانیون و قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در محل استودیو شماره 15 سیما ،حضور یافتند و از نزدیک مراحل تهیه برنامه زنده تلویزیونی «طرح بزرگ قرآنی 1448» را بازدید و علاوه بر گفتگو با عوامل تولید این برنامه با نوجوانان شرکت کننده در این برنامه گفتگو کردند.(روابط عمومی سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها