رئیس‌جمهور در نشست با رقبای انتخاباتی:

مناظره​ها شور انتخاباتی را رقم زد

سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با دو برنامه مناسبتی از سوی حسن روحانی همراه بود؛ یکی نشست خبری که با مواضع صریح رئیس‌جمهور درباره مهم‌ترین تحولات داخلی و خارجی از جمله مذاکرات هسته‌ای و روابط با آمریکا، اقدامات گروهک تروریستی داعش و همچنین برنامه‌های دولت برای حل مشکلات داخلی از جمله گرانی همراه بود و برنامه دیگر، نشستی بود که با حضور روحانی و رقیبانش در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. رئیس‌جمهور پس از این دیدار و بعد از گرفتن عکس یادگاری با شش نفر از رقبای انتخاباتی‌اش در جمع خبرنگاران این دیدار را بسیار خوب، نمادی از وحدت و همدلی و سودمند برای منافع ملی توصیف کرد.
کد خبر: ۶۸۴۰۲۸

وی ضمن خوشامدگویی به محمدباقر قالیباف،‌محمدرضا عارف، محسن رضایی، غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی و محمد غرضی بر همراهی و همدلی همه نیروهای انقلاب برای پیشبرد اهداف نظام، تامین منافع کشور و خدمت به مردم به عنوان ولی نعمتان مرزوبوم تاکید کرد.

رئیس‌جمهور گفت: در بیست و چهارم خرداد سال گذشته شاهد برگزاری انتخاباتی بسیار مهم و شکوهمند بودیم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مردم در این انتخابات حماسه سیاسی آفریدند و در واقع با حضور باشکوه خود در انتخابات به تمام بیگانگان که امید بسته بودند، ملت ایران از نظام و انتخابات و صندوق‌های رای ناامید و دلسرد شوند، پاسخ قاطعی دادند.

رئیس‌جمهور افزود: مردم در این انتخابات نقش اول را ایفا کردند و رهبر معظم انقلاب با رهنمودهای خود نقش فوق‌العاده‌ای را در این ارتباط داشتند.

روحانی اضافه کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز نقش مهمی در تحقق حماسه سیاسی داشتند، زیرا سخنرانی نامزدها و مناظره‌های آنان توانست شور و هیجان انتخاباتی در بین مردم ایجاد کند. رئیس‌جمهور گفت: در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری این نشست، بار دیگر کنار همدیگر بودیم و توانستیم همدیگر را ببینیم و اگر روزی با یکدیگر رقابت می‌کردیم، امروز در کنار هم برای ملت و اهداف ملی هستیم. ما امروز همه هدف واحدی را دنبال می‌کنیم. علی‌اکبر ولایتی از نامزدهای ریاست جمهوری از قبل به دلیل مأموریت خارجی در این دیدار حضور نداشت.

نشست خبری رئیس‌جمهور

اما در نشست خبری رئیس‌جمهور که دیروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بخش زیادی از پرسش‌ها و پاسخ‌ها به موضوع مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشت و رئیس‌جمهور به صراحت تاکید کرد که گرچه، توافق هسته‌ای بهترین گزینه در موضوع هسته‌ای است، اما اگر این توافق هم صورت نگیرد جمهوری اسلامی ایران مشکلی نخواهد داشت.

به گزارش جام‌جم، رئیس‌جمهور، توافق هسته‌ای را به نفع جهان، منطقه و ایران دانست و گفت: حتی اگر مذاکرات تا پایان تیر به توافق نهایی منجر نشود، هیچ‌وقت شرایط به حالت قبل باز نخواهد گشت، چرا که نظام تحریم شکسته شده و ما اکنون با بسیاری از کشورها مذاکرات مفصل اقتصادی داریم؛ بنابراین اگر آمریکا و تمام کشورهای اروپایی و دیگران جمع شوند نمی‌توانند شرایط را به گذشته برگردانند.

وی افزود: اگر مذاکرات شکست بخورد افکار عمومی قضاوت خواهد کرد که تندروهای آمریکا باعث شکست این گفت‌وگوها شدند و آنها دیگر قادر نخواهند بود اتهاماتی را که در گذشته به ایران می‌زدند، تکرار کنند.

روحانی با تاکید بر این‌که دولت در مذاکرات جدی است و تمام جهان این را فهمیده‌ است، اظهار کرد: ما برای هر شرایطی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و من با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی صحبت کرده‌ام و قرارمان این است که وعده‌هایمان را در شرایط تحریم هم محقق کنیم و شاهد رونق اقتصادی و کاهش تورم باشیم. رئیس‌جمهور گفت: ما معتقدیم، حصول توافق تا پایان تیر امکانپذیر است، گرچه هنوز برخی اختلاف‌ها پابرجاست؛ البته همه طرف‌ها در دو موضوع اتفاق‌نظر دارند؛ یکی این‌که ایران، غنی‌سازی را ادامه خواهد داد و دیگری این‌که اگر توافقی انجام شود حتما تحریم‌ها باید به طور کلی برداشته شود.

روحانی از پنج هفته آینده(تا آخر تیر) به عنوان بهترین فرصت برای رسیدن به توافق یاد کرد و گفت: ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است و این موضوع برای ما مهم‌تر از بحث مذاکرات هسته‌ای است.به گفته رئیس‌جمهور، بعضی‌ها فکر می‌کنند مسئولان دولت دایم نشسته‌اند و به این فکر می‌کنند که مذاکرات به کجا می‌رسد و این در حالی است که مذاکرات هسته‌ای بخش کوچکی از برنامه‌های دولت است.

وی به عنوان مثال به توافقات اخیر با کشور ترکیه که حجم مبادلات تهران و آنکارا را از 15 به 30 میلیارد دلار می‌رساند، اشاره کرد و گفت: چنین مراوداتی هیچ ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

رئیس‌جمهور در تشریح برخی دیگر از اقدامات دولت گفت: ما چهار مرحله از پارس‌جنوبی را تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسانیم و فروش نفت را افزایش خواهیم داد و هیچ‌یک از این موارد ارتباطی با تحریم و مذاکرات ندارد. این کارها انجام خواهد شد و غربی‌ها باید بدانند شرایط به گذشته برنمی‌گردد.

روحانی بار دیگر گفت: ما در مذاکرات جدی هستیم و از طرف ما حسن‌نیت و اراده وجود دارد؛ اگر هم تا آخر تیر، توافق حاصل نشد فاجعه نیست و می‌توان مذاکرات را مدتی تمدید کرد.

نیاز غرب به توافق، بیش از ماست

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا تاکید مسئولان ایرانی بر مذاکرات هسته‌ای، پیام اشتباه به طرف مقابل نمی‌دهد که ایران نیاز به این توافق دارد که روحانی پاسخ داد: طرف مقابل اگر در توهم زندگی کند، مشکل پیدا می‌کند. همان‌طور که تاکید کردم راهی که ما برای حل مشکلات کشور در نظر گرفته‌ایم، فارغ از مذاکرات است و چه توافق بشود و چه نشود ما جلو خواهیم رفت. وی با بیان این‌که ما به دنبال بازی برد ـ برد هستیم، گفت: اتفاقا نیاز غرب به این توافق بیش از ماست، زیرا ما مشغول انجام کارهای خود هستیم و در همین شرایط فعلی، 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری براحتی می‌تواند در کشور انجام شود. رئیس‌جمهور با پیش‌بینی این‌که در مذاکرات این هفته که از فردا در وین آغاز می‌شود، دو طرف وارد نگارش و تدوین متن توافق خواهند شد، اظهار کرد: توافق هسته‌ای ایران و 1+5 یکی از توافقات مهم تاریخ جهان است؛ به همین دلیل مخالفان جدی دارد و صهیونیست‌ها برای جلوگیری از این توافق به تکاپو افتاده‌اند و دائم هیاهو می‌کنند.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با تاکید بر این‌که در همه فعالیت‌ها، اصل بر تکیه به توان و ظرفیت داخلی است، گفت: اما در کنار ظرفیت‌های داخلی باید از ظرفیت‌های خارجی هم کمک بگیریم. روحانی اظهار کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود سرمایه‌گذاری‌ها روان‌تر می‌شود و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، روند ایجاد شغل بهبود می‌یابد.

البته نمی‌خواهم بگویم اگر تحریم ادامه داشت، مشکل تحریم را برطرف نمی‌کنیم، اما رفع تحریم به اشتغالزایی کمک می‌کند. وی با اشاره به توافق موقت ایران و 1+5 که حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، گفت: گروه 1+5 به تعهداتی که در قالب این توافق‌نامه داده، عمل کرده و تمام پول‌هایی که قول داده بود به حساب کشورمان واریز شده است. رئیس‌جمهور تاکید کرد مطالبی که مبنی بر اجرایی نشدن بخش‌هایی از توافقات منتشر می‌شود، دروغ است.

توضیح درباره تماس‌های ایران و آمریکا

در بخش دیگری از این نشست خبری، نماینده یکی از رسانه‌ها پرسید: آیا شایعات منتشر شده مبنی بر این‌که اوباما از طریق یک کشیش آمریکایی پیغامی برای رئیس‌جمهور ایران فرستاده، صحیح است که روحانی پاسخ داد: اگر قرار باشد پیامی میان من و آقای اوباما رد و بدل شود از طریق نامه صورت می‌گیرد. وی به عنوان مثال به برخی از تماس‌هایی که در گذشته برقرار شده اشاره کرد و گفت: ابتدا رئیس‌جمهور آمریکا برای من نامه‌ای نوشت که پاسخ آن داده شد و بعد در موردی من برای آقای اوباما نامه‌ای نوشتم که ایشان پاسخ داد و در مقطعی دیگر پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا فرستاده شد که جواب داده شد. رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر نیز در قالب مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهایی میان ایران و آمریکا صورت می‌گیرد و بنابراین راه‌های زیادی برای انتقال پیام وجود دارد و نیازی به روش‌های پیچیده نیست.

خبرنگار دیگری به تحولات اخیر و اقدامات گروه تروریستی داعش اشاره کرد و پرسید آیا ایران حاضر است در رفع این معضل با آمریکا همکاری کند؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش ابتدا پیش‌زمینه‌های تحولات عراق را تشریح کرد و گفت: مساله اصلی این است که تروریسم، دموکراسی را تحمل نمی‌کند و نتایج انتخابات عراق، تروریست‌ها را عصبانی کرده است.

وی با بیان این‌که نباید شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کنند، گفت: سقوط موصل را نمی‌توان به معنی حرکت موفق یک گروهک تروریستی دانست بلکه هماهنگی‌های دیگری صورت گرفته و پشت پرده‌های دیگری دارد و شکست‌خوردگان در منطقه به سلاح و کشتار متوسل شده‌اند.

روحانی اظهار کرد: داعش در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند موصل را بگیرد و اگر بخوبی دفاع می‌شد این گروه نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. داعش با استفاده از مشکلات روحی و روانی ایجاد شده، توانست اقدامات اخیر را انجام دهد.

رئیس‌جمهور گفت: ما دوست و همسایه عراق هستم و روابط نزدیکی با این کشور داریم، اما تا امروز از ما درخواست خاصی برای کمک به این موضوع نشده است و اگر در چارچوب قواعد بین‌المللی، درخواست رسمی دولت و ملت عراق به ما ارائه شود، ما برای کمک آماده‌ایم.

روحانی اظهار کرد: به ملت ایران اطمینان می‌دهم ملت عراق قادر است به تنهایی، تروریسم را دفع کند و فتوای آیت‌الله سیستانی در این زمینه بسیار مهم است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا ایران برای سرکوب این تروریست‌ها ممکن است دست به حضور نظامی و ارسال نیرو به عراق بزند، گفت: اگر این گروه تروریستی و یا هر گروه تروریستی دیگری به مرزهای کشور ما نزدیک شود و ما احساس تهدید کنیم، قطعا برخورد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: کمک کردن به یک کشور با ورود کردن به آن کشور، دو قضیه متفاوت است؛ بحث ورود به عراق یا کشور دیگری مطرح نبوده و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هیچ مورد مشابهی نبوده که نیروهایش را وارد کشور دیگری کند و در آینده هم بعید می‌دانم که چنین موردی واقع شود.

روحانی در مورد ریشه‌های فعالیت داعش گفت: روشن است که گروهک‌های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می‌شوند و برخی کشورهای منطقه از نظر مالی و برخی کشورهای منطقه از نظر تسلیحاتی و برخی کشورهای غربی هم از نظر سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به این گروهک‌ها کمک می‌کنند.وی افزود: یک مقام رسمی یکی از کشورها می‌گفت که اروپایی‌ها امیدوارند تمامی تروریست‌ها در سوریه کشته شوند و روزی نرسد که آنها بخواهند به کشورهایشان در اروپا بازگردند و اگر چنین نقل قولی صحت داشته باشد از دورویی‌های بزرگ تاریخ است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تروریسم، دامن حامیانش را خواهد گرفت، اضافه کرد: تروریست‌های عراق از سوریه آمدند و برخی از همین کشورهایی که الان نسبت به تحولات اخیر نگران هستند در سوریه از تروریست‌ها حمایت کردند.

وی با اشاره به نقل قول یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که آمریکا برای تروریست‌های سوریه سلاح‌های مرگبار خواهد فرستاد، گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که آمریکا و دیگر کشورها نباید از تروریسم حمایت کنند و باید برای مبارزه با تروریسم در حرف و عمل، یکرنگ بود.

روحانی همچنین درباره همکاری با آمریکا برای مبارزه با تروریست‌های داعش گفت: در عراق، فعلا دولت این کشور مشغول مبارزه با تروریست‌هاست و هنوز فعالیتی از سوی آمریکا ندیده‌ایم. هر زمان که آمریکایی در این زمینه وارد شدند آن وقت می‌توان نشست و تصمیم گرفت که چه کنیم.

بخشی از نشست خبری دیروز هم به مسائل داخلی و موضوع اقتصادی اختصاص داشت.

خبرنگاری از رئیس‌جمهور پرسید فعالیت‌های دولت در عرصه اقتصادی چه زمانی برای مردم ملموس خواهد شد و مشکل گرانی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: تورم در گذشته رشدی فزاینده‌ داشت و ما جلوی این رشد را گرفته‌ایم.

وی با بیان این‌که دولت به دنبال تک‌رقمی کردن تورم است، اظهار کرد: مشکل ما این است که همزمان با این‌که می‌خواهیم رونق ایجاد کنیم، مراقبیم از بانک مرکزی استقراض نکنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به کارشناسی‌هایی که در دولت برای موضوعات اقتصادی انجام می‌شود، اظهار کرد: من با تصمیمات یکشبه مخالفم و برای تصمیم‌گیری، جلسات مختلفی می‌گذاریم و پس از بررسی‌های فراوان، تصمیم می‌گیریم.روحانی ادامه داد: به عنوان مثال من در موضوع یارانه‌ها، نظر دیگری داشتم، اما وقتی دیدم نظر تیم اقتصادی دولت، چیز دیگری است، از نظرم گذشتم و نظر آنها را پذیرفتم.

وی پرهیز از تصمیم‌گیری‌های تنش‌زا را از اولویت‌های دولت دانست و گفت: ثبات و آرامش از دستاوردهای دولت است.رئیس‌جمهور افزود: ما معصوم نیستیم و ممکن است اشتباه کنیم، اما اگر اشتباهی کردیم به مردم می‌گوییم و عذرخواهی می‌کنیم. کسی که اشتباه خود را نپذیرد هرگز ترقی نمی‌کند.روحانی با بیان این‌که به وعده‌هایی که به مردم داده، پایبند است، اظهار کرد: به آینده و حل مشکلات کشور امیدوارم و به وعده‌هایم عمل می‌کنم.وی افزود: اگر همه در کنار هم باشیم و نگذاریم شکاف ایجاد شود و هر سه قوه در کنار هم قرار گیرند و ارشادات رهبری مستدام باشد، مشکلات مرتفع خواهد شد.رئیس‌جمهور ادامه داد: باید گذشته‌ها را کنار بگذاریم و به آینده نگاه کنیم. این‌قدر گذشته‌ها را به یاد نیاوریم. یک زمانی، یک کاری شد، دیگر از آن بگذریم.روحانی تاکید کرد: در این کشور هر کسی مرتکب جرمی شود قوه قضاییه باید با او برخورد کند، اما اگر با کسی برخورد نکرد و او را دستگیر نکرد، بنابراین چنین فردی پاک است.رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره حقوق شهروندی هم گفت: منشور حقوق شهروندی با برخی اصلاحات، به دستم رسیده و من و مشاورانم باید یک بار آن را بخوانیم و نهایی کنیم که امیدوارم تا دو ماه آینده نهایی شود.

تذکر رئیس‌جمهور به برخی رسانه‌ها

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از نشست خبری دیروز خود با تاکید بر این‌که دولت از نقد سازنده حمایت می‌کند، گفت: ما می‌خواهیم هر کسی حرفی می‌زند با شناسنامه باشد.

وی با بیان این‌که نهادهای ملی نباید کار حزبی کنند و اپوزیسیون دولت باشند، اظهار کرد: به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم به سرعت به هر حزب و گروهی که به دنبال ایجاد رسانه است مجوز بدهد.روحانی اظهار کرد: کار حرفه‌ای رسانه‌ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است؛ من در یک سال گذشته به برخی رسانه‌ها که تفاوت این دو مقوله را نادیده گرفتند، حرفی نزدم، اما در آینده به عنوان رئیس‌جمهور و مجری قانون اساسی آن وضع را تحمل نمی‌کنیم.رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تغییر فرمانداران گفت: تمام مسئولان اجرایی باید خود را مطیع و مجری استراتژی دولت بدانند و من از استانداران می‌خواهم بخشداران و فرماندارانی را که با سیاست‌های دولت هماهنگ نیستند، تغییر دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها