سروش صحت: انتخاب بازیگران ناشناخته خوب ریسک نیست

یک بعد از ظهر بهاری در پشت صحنه سریال «شمعدونی»

سروش صحت می گوید: شمعدونی طنزی اجتماعی و شهری است که به مسائل خانوادگی می پردازد.
کد خبر: ۶۸۳۳۶۴
یک بعد از ظهر بهاری در پشت صحنه سریال «شمعدونی»

چندی پیش فاطمی، مدیر کل طرح و برنامه معاونت سیما، اسامی سریال هایی را که قرار است به مناسبت ماه مبارک رمضان در کنداکتور شبکه های مختلف سیما قرار بگیرد، اعلام کرد. از بین سریال های در نظر گرفته شده، «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان و «شمعدونی» ساخته سروش صحت ازگزینه های پخش از شبکه ۳ سیما محسوب می شود. با توجه به احتمال پخش این سریال در روزهای آینده، برآن شدیم تا به پشت صحنه این سریال برویم وگزارشی درباره آن تهیه کنیم. برای تهیه گزارش از پشت صحنه تولید سریال «شمعدونی» راهی منطقه ای در شمال شهر تهران می شوم؛ سریالی که در آن «سروش صحت» باری دیگر برصندلی کارگردانی اش تکیه زده تا همچون سریال پژمان لحظاتی شاد و مفرح را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورد. با ما همراه شوید تا شما را به پشت صحنه یکی از سریال های ماه مبارک رمضان امسال ببریم.

سکانس اول

در یک بعد از ظهر بهاری در اردیبهشت امسال راهی لوکیشن شمعدونی ها می شوم .سروش صحت (کارگردان مجموعه) به همراه رضا کریمی و چند نفر دیگر از عوامل، زیر سایه درختی جلوی در آپارتمانی که محل ضبط سریال است، نشسته اند. جلو می روم و خود را معرفی می کنم و می گویم از روزنامه خراسان برای تهیه گزارش پشت صحنه با هماهنگی رضا کریمی و هادی داداشی به اینجا آمده ام. صحت با خوش رویی استقبال می کند و ما را به داخل آپارتمان هدایت می کند. در سالن پذیرایی عریض و طویلی، عده ای از عوامل صحنه مشغول آماده شدن برای ضبط صحنه هستند. محسن قاضی مرادی به همراه ناهید مسلمی بازیگر نقش خانم جهانگرد روی مبل نشسته اند و مشغول تمرین هستند و دیالوگ هایی بین آن ها رد و بدل می شود.

/Media/Image/1393/02/29/635361121331951511.jpg

سکانس دوم

سروش صحت بالاخره پشت مانیتور قرار می گیرد و دستیارش هم کنارش می نشیند و بوم صدا هم بالای سر بازیگران قرار می گیرد. سروش صحت با خوشرویی صندلی ای برایم می آورد تا روی آن بنشینم. صاحبان این آپارتمان که آقا و خانم نوروزی نام دارند هم سر صحنه حضور دارند و با علاقه به بازی بازیگران نگاه می کنند. همه عوامل سکوت می کنند و با گفتن جمله معروف صدا، دوربین، حرکت، «قاضی مرادی» که نقش آقا رضا را بازی می کند دیالوگش را می گوید اما تپق می زند! صحت توصیه های کارگردانی اش را به او منتقل می کند و به یکی از عوامل می گوید که مقداری میوه پوست کنده جلوی قاضی مرادی بگذارد و سپس بعد از تمرین، مجدد برداشتی دیگر گرفته می شود اما باز هم مورد پسند کارگردان دقیق و سخت گیر سریال واقع نمی شود. سروش صحت دوباره از پشت مانیتورش نظاره گر بازی آن ها می شود و برداشتی دیگر گرفته می شود تا این که بالاخره این بار مورد پسند او قرار می گیرد و به بچه ها خسته نباشید می گوید و می گوید خوب بود!

سکانس سوم

امیر کاظمی را حتما می شناسید، بازیگری که از دوران نوجوانی وارد این حرفه شده و تا کنون در آثار مختلفی ایفای نقش کرده و آخرین حضورش در سریال«وضعیت سفید» بوده است. او نیز پشت صحنه نظاره گر تصویر برداری است. برای این که آرامش گروه به هم نریزد به خارج از لوکیشن وجلوی در ورودی می رویم و درباره بازی اش هم صحبت می شویم. کاظمی می گوید: در سریال «شمعدونی» نقش شخصیتی به نام سعید را بازی می کنم که فرزند شخصیت اصلی قصه است. او شخصیت عجیب و غریب و خاصی دارد و مانند برخی از جوانان امروزی، از این شاخه به آن شاخه می پرد و درگیر خواندن جمله های فلسفی می شود تا سبک زندگی اش را تغییر دهد.

سکانس چهارم

«سروش صحت» کارگردان شناخته شده ای است و همه او را با ساخته های تحسین شده پیشینش همچون ساختمان پزشکان و پژمان می شناسند. در فرصتی که برای تغییر لوکیشن دست داد به سراغش می روم وبا او هم کلام می شوم. صحت با اشاره به این که سریالش یکی از گزینه های پخش در ایام ماه مبارک رمضان است، توضیح می دهد: تعداد قسمت های سریال نیز بستگی دارد به این که قصه تا چه اندازه کشش داستانی داشته باشد. بنابراین بین 40 تا 50 قسمت در نظر گرفته ایم. او با اشاره به این که هم زمان با فیلم برداری، مراحل فنی همچون تدوین در حال انجام است، ادامه داد: تا کنون بیش از 18 قسمت فیلم نامه به رشته تحریر در آمده است و من و ایمان صفایی در حال نگارش بخش های باقیمانده آن هستیم. صحت با اشاره به داستان سریالش گفت: شمعدونی طنزی اجتماعی و شهری دارد که به مسائل خانوادگی و روز می پردازد.

او افزود: سعی خود را می کنیم تا مردم با این سریال ارتباط خوبی برقرار کنند. خودم این کار را خیلی دوست دارم امیدوارم هنگام پخش مخاطبان هم آن را بپسندند. صحت اظهار داشت:بازیگران خوبی در کار، ایفای نقش می کنند. چند بازیگر بسیارخوب تئاتر و چند بازیگر مهمان داریم که همه آنها بر اساس قصه انتخاب شده اند. آقای نادری بازیگر خوب تئاتر و قاضی مرادی از شخصیت های اصلی قصه در کنار دیگر بازیگران ایفای نقش می کنند که امروز سر صحنه هستند. حسن معجونی،نگارعابدی و آتنه فقیه نصیری هم از دیگر بازیگران نقش های اصلی قصه هستند.

او تصریح کرد: وقتی بازیگری برای نقشی مناسب باشد وعلاوه بر آن توانایی لازم را داشته باشد انتخاب او برای بازی ریسک نیست. انتخاب این هنرمندان معمولا جواب می دهد و بر همین اساس آقای نادری بازیگر خوب تئاتر را برای نقش اصلی قصه انتخاب کردم. پیش از این هم در سریال «ساختمان پزشکان» از بهنام تشکر که بازیگر خوب تئاتر بود استفاده کردم که جواب داد. او هم نزد مخاطبان عام بازیگر شناخته شده ای نبود.

وی درباره فیلم سینمایی «پژمان » نیز توضیح داد: آقای قاسم خانی در حال نگارش فیلم نامه است و بعد از پایان این سریال درباره ساختش تصمیم می گیرم.

صحت ادامه داد: مشهد و مردمش را دوست دارم و هر زمان فرصت کنم سعی می کنم به این شهر مقدس سفر کنم و جاهایی را که تا کنون ندیده ام ببینم. من در زیارت امام رضا (ع) همواره سلامتی و شادی را طلب می کنم. او در پاسخ به این پرسش که چرا نام سریالش را «شمعدونی» گذاشته است، توضیح داد: چون این سریال حال و هوایی خانوادگی دارد و گل شمعدونی هم گلی است که در همه خانه ها دیده می شود و انسان را یاد خانه و خانواده می اندازد.

سکانس پنجم

/Media/Image/1393/02/29/635361121270897791.jpg

مکان دوربین ها برای برداشتی دیگر از این پلان تغییر و نور پرداز فیلتر های نور را تنظیم می کند، عکاس سر صحنه هم از زوایای مختلف از بازیگران عکس می گیرد. امیر کاظمی یکی از بازیگران سریال در گوشه ای آرام نشسته است و همانند ما نظاره گر بازی همکارانش است. شخصیتی دیگر با نام صادق از سمت راست صحنه وارد می شود و دیالوگی می گوید و دستیار کارگردان می گوید که عینک قاضی مرادی باید اندکی بالاتر قرار بگیرد تا راکورد صحنه حفظ شود بعد از چند برداشت بالاخره با خسته نباشید مجدد صحت عوامل وسایل خود را جمع می کنند تا به طبقه بالای آپارتمان برای گرفتن سکانسی دیگر بروند. زمان استراحت عوامل است و من هم با آن ها همراه می شوم.

سکانس ششم

در حین پذیرایی و استراحت «محسن قاضی مرادی» را می بینم که گوشه ای نشسته و دارد با بازیگران خوش و بش می کند. فرصت را غنیمت می شمرم و به سراغش می روم و از او درباره همکاری اش با این سریال می پرسم. او می گوید:چندی پیش به دعوت آقای صحت وارد کار شدم. این نکته را هم بگویم به دلیل عمل جراحی که داشتم کمتر کار می کنم. من در این سریال نقش پدر بزرگی شاد را ایفا می کنم که اتفاق های مختلفی با حضور او در قصه می افتد.

قاضی مرادی ادامه داد:چون متن در حال نگارش است و کامل نشده است نمی توانم بیش از این درباره سریال توضیح دهم و من پیش از این هم با آقای صحت کار کرده بودم و از همکاری با او لذت می برم.

/Media/Image/1393/02/29/635361121297510951.jpg

سکانس هفتم

ناهید مسلمی بازیگرخوب تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در حال پاک کردن گریمش است و در اتاقی همراه با چند خانم از عوامل صحنه در حال صحبت کردن است. نزد او می روم و خسته نباشیدی می گویم و درباره نقشش در این سریال، با او هم کلام می شوم. مسلمی می گوید:در این سریال نقش عمه پیری را بازی می کنم که یک گربه ایرانی دارد و طی حادثه ای گربه اش را زیر می گیرند و گربه می میرد و باید خسارت 5 میلیون تومانی به او بدهند. مسلمی با اشاره به این که این شخصیت طنز و دوست داشتنی است درباره همکاری اش با سروش صحت در این سریال اظهار داشت: من در گذشته با این کارگردان همکاری نکرده بودم البته برای بازی در سریال«ساختمان پزشکان» صحت دعوت شدم اما به دلیل همزمانی بازی ام با تئاتر نتوانستم با او همکاری کنم و اکنون شرایط همکاری برایم فراهم شد.

وی تصریح کرد: همیشه آثار سروش صحت شاخص و مطرح است و به همین دلیل دوست داشتم با او همکاری کنم و این اثرش هم تجربه خوبی برایم محسوب می شود. (مریم ضیغمی/ خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها