معرفی کامل تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014 برزیل

مکزیک؛ لوبیای سحرآمیز در سرزمین آزتک‌ها

جام جم ورزشی: مکزیکی‌ها عزم‌شان جزم است تا شاید بتوانند دوباره بهترین عملکرد خود در جام‌های جهانی -صعود به یک چهارم نهایی- را تکرار کنند. برای این کار البته اول باید بتوانند از گروه دشواری که برزیل، کرواسی و کامرون در آن هستند صعود کنند.
کد خبر: ۶۸۳۲۱۴
مکزیک؛ لوبیای سحرآمیز در سرزمین آزتک‌ها

مکزیک کشوری است در آمریکای شمالی که از شمال با آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز هم‌مرز است. همچنین اقیانوس آرام، در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرق آن را دربرگرفته‌اند و ۲ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد.

این کشور بیش از ۱۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن مکزیکوسیتی، پرجمعیت‌ترین شهر دنیا است. زبان اداری و کاربردی در مکزیک زبان اسپانیایی است اما این کشور یک زبان رسمی ندارد و از سال ۲۰۰۳، تعداد ۶۲ زبان بومی سرخ‌پوستی نیز به عنوان «زبان‌های ملی» ثبت شده و رسمیت یافته‌اند.

کشور مکزیک بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان است و حدود یک‌سوم از کل اسپانیایی‌زبان‌های جهان در مکزیک زندگی می‌کنند. ۷۰ درصد مردم مکزیک از تبار مستیزو (دورگه سفیدپوست و سرخ‌پوست)، ۱۵ درصد سفیدپوست و ۹.۸ درصد سرخ‌پوست هستند. ۸۲.۷٪ مردم آن مسیحی کاتولیک و ۷.۹ درصد پیرو دیگر شاخه‌های مسیحیت هستند.

مکزیک همچنین مهد یکی از مهم‍ترین تمدن‌های باستان، آزتک، بوده‌است. این کشور از سال ۱۵۲۱ تا جنگ‌های استقلال مابین ۱۸۲۱-۱۸۱۰ مستعمره اسپانیا بوده‌ اما پس از سه قرن استیلای امپراتوری اسپانیا، سرانجام در سال ۱۸۱۰ استقلال مکزیک از اسپانیا اعلام شد. نوع حکومت مکزیک جمهوری فدرال و پنیا نییتو رئیس جمهور است.

فوتبال در مکزیک یک رشته ورزشی محبوب است. تیم ملی فوتبال مکزیک تاکنون در ۱۳ دوره جام جهانی حضور داشته و بهترین نتیجه آن صعود به یک‌چهارم نهایی در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۶ است که در هر دو دوره میزبان آن مسابقات بود. مکزیک در منطقهٔ کونکاکاف مسابقه می‌دهد و در این جام 18 بار حضور و 8 قهرمانی را تجربه کرده اما از سال ۱۹۹۱ به این‌سو همواره برای مسابقات کوپا آمریکا دعوت شده و ۲ بار به نایب قهرمانی و ۳ بار به مقام سومی دست یافته‌است. این تیم در گروه A جام جهانی در کنار برزیل میزبان، کرواسی و کامرون قرار گرفته است.

ستاره: خاویر هرناندز یا لوبیای سحرآمیز آزتک ها که یکی از دست پرورده های ناب سرالکس فرگوسن است که در نوجوانی توسط فرگی در تور تابستانی من یو در آمریکا کشف شد و در منچستر بدل به یک ستاره بین المللی شد. چیچاریتو در فصلی که گذشت با خروج فرگوسن و در تندباد حوادث منچستر کمتر فرصتی برای بازی کردن یافت اما باز هم نقطه اتکای کرکس ها در جام جهانی خواهد بود.

نیمکت: فوتبال مکزیک به دلیل خاستگاه لاتینی اش همیشه جولانگاه مربیان برزیلی و آرژانتینی بوده اما بعد از ناکامی های این تیم و نتایج خاکستری در انتخابی جام جهانی، میگوئل هررا روی نیمکت این تیم نشست و آزتک ها به جام جهانی رساند. سرمربی جوانی که در زمان بازی اش یک مدافع متوسط بود اما در دوران مربیگری تقریبا در تمام تیم های خوب مکزیک مربیگری کرده است.

نحوه صعود: پیروزی در پلی‌آف بین قاره‌ای مقابل نیوزیلند؛ در رقابت های مقدماتی منظقه کونکاکاف با 11 امتیاز روی پله چهارم ایستاد و به پلی آف راه یافت و در این مرحله در مجموع دو بازی رفت و برگشت 9-3 نیوزیلند را شکست داد و به جام جهانی رها یافت.

حضور در جام جهانی: 15 دوره/ بهترین عملکرد: یک‌چهارم نهایی (1970، 1986)

لیست بازیکنان

دروازه‌بان‌ها: خسوس کرونا (کروس آسول)، آلفردو تالاوارا (تولوکا) و گیلرمو اوچوآ (آژاکسیو)
مدافعان: آندرس گوآردادو (بایر لورکوزن)، پل آگوئیلار (امریکا)، فرانسیسکو رودریگس (امریکا)، میگل لایون (امریکا)، هکتور مورنو (اسپانیول)، رافائل مارکز (لیون)، دیگو ره یس (پورتو) و کارلوس سالسیدو (تایگرز)
هافبک ها: هکتور هررا (مکزیک)، خوزه خوآن واسکوئیس (لیون)، کارلوس پنا (لیون)، لوئیس مونتس (لیون)، خوان کارلوس مدینا (امریکا)، ایساک بریزولا (کروس آسول) و مارکو فابیان (کروس آسول)
مهاجمان: اوریب پرالتا (سانتوس)، خاویر هرناندز چیچاریتو (منچستر یونایتد)، رائول خیمنز (امریکا)، جیوانی دوس سانتوس (ویارئال) و آلان پولیدو (تایگرز)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها