کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال از شرایط شاگردان کی‌روش در جام جهانی می‌گوید

درخشان: بازیکنان ایران می‌توانند کارهای نشدنی انجام دهند

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی 2014 برزیل

بوسنی و هرزگوین؛ شکفته در گل سرخ

جام جم ورزشی- بوسنی و هرزگوین به عنوان یکی از رقبای ایران در جام جهانی 2014 برزیل شانس زیادی برای صعود خود از گروه F قایل است.
کد خبر: ۶۸۲۸۶۳
بوسنی و هرزگوین؛ شکفته در گل سرخ

بوسنی و هرزگوین کشوری است در جنوب شرقی اروپا. پایتخت آن سارایوو است. کشور بوسنی و هرزگوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرق اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار گرفته‌است و با کشورهای کرواسی، صربستان و مونته نگرو مرز مشترک دارد. این کشور از دو ناحیهٔ بوسنی (در شمال) و هرزگوین (در جنوب) تشکیل شده‌است. مرز آبی این کشوربه طول ۲۲ کیلومتر تنها راه دسترسی این کشور به آبهای آزاد است بندر نئوم در این منطقه واقع شده است. مساحت این کشور بالغ بر ۵۱٬۱۹۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر ۳٬۹۸۱٬۲۳۹ است.

جنگ جهانی اول از پایتخت بوسنی و هرزگووین (سارایوو) و با ترور آرشی‌دوک فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش آغاز شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و ایجاد جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی، بوسنی با نام جمهوری سوسیالیستی بوسنی و هرزگوین یکی از جمهوری‌های یوگسلاوی سوسیالیستی بود. پس از فروپاشی یوگسلاوی، جمهوری بوسنی و هرزگوین، در پی همه‌پرسی استقلالی که انجام‌ گرفت در سال ۱۹۹۲، اعلام موجودیت کرد. این اتفاق، آغازگر جنگ‌های بوسنی بود. همه‌پرسی استقلال، توسط صرب‌های بوسنی تحریم شده بود و با مشارکت ۶۷٪ مردم، ۹۸٪ رأی‌دهندگان به استقلال بوسنی و هرزگوین رأی دادند. نوع حکومت بوسنی جمهوری دموکراتیک فدرال و والنتین اینزکو این کشور محسوب می شود.

«علی عزت بگوویچ» که طی سال‌های جنگ در این کشور، رهبری مسلمانان بوسنی و هرزگوین را به عهده داشت، به عنوان نخستین رئیس جمهور این کشور تا سال ۲۰۰۰ میلادی براین جمهوری حکومت کرد. در حال حاضر ریاست جمهوری هر ۸ ماه یک بار بین یک صرب، یک بوسنیایی و یک کروات در گردش است. بوسنی یکی از معدود تیم هایی است که برای نخستین بار در جام جهانی حضور یافته است.

سوسن های طلایی تاکنون در هیچ یک از مسابقات جام جهانی فوتبال و جام ملت‌های اروپا حضور نداشته و بهترین رتبه این تیم در رده‌بندی فیفا رتبه ۱۹ در جهان و ۱۴ در اروپا بوده است. این تیم در جام جهانی سال ۲۰۱۴ با تیم‌های ایران و آرژانتین و نیجریه در گروه F قرار گرفته است.

ستاره: ادوین ژکو مهاجم طراز اول بوسنی بی تردید بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال این کشور است. یک مهاجم بلند بالا و ترکه ای که چارچوب دروازه را خوب می شناسد و با سال ها بازی در سطح اول اروپا و موفقیت های بیشمارش یک تهدید ویژه برای هر مدافعی محسوب می شود.

نیمکت: سافت سوسیچ یکی دیرگ از معدود مربیان بومی حاضر در جام جهانی. سافت سوسیچ پیش از آویختن کفش ها در تیم ملی یوگسلاوی سابق و سپس بوسنی بازی کرد و پس از آویختن کفش ها بیشترین تجربه مربیگری خود را در لیگ ترکیه کسب کرده است.

نحوه صعود: تیم اول گروه G اروپا؛ با 8 برد، یک تساوی و یک باخت با 25 امتیاز به عنوان تیم اول گروه G اروپا به جام جهانی راه یافت.

حضور در جام جهانی: یک دوره/ بهترین عملکرد: اولین حضور

لیست بازیکنان

دروازه‌بانان: آسمیر بگوویچ (استوک سیتی)، یاسمین فیزیچ (آلن) و آسمیر آودوکیچ (بوراک بانیا لوکا)
مدافعان: محمد بسیچ (فرنکواروس)، سیاد کولاسیناچ (شالکه)، اوگنین ورانیس (الازیگ‌اسپور)، ارمین بیکاکچیچ (اینتراخت برانشوایگ)، امیر اسپاهیچ (بایرلورکوزن) و تونی سونیچ (زوریا)
هافبک‌ها: آنل هادزیچ (اشتروم گراتس)، ایزت هاجروویچ (گالاتاسرای)، سنیجاد ایبریچیچ (ارچیه‌اسپور)، سنداد لولیچ (لاتزیو)، هریس مدونجانین (قاضیان‌تپه‌اسپور)، زوژدان میسیموویچ (گویژو رنه)، منصور موژا (فرایبورگ)، میرالم پیانیچ (رم)، سجاد صالیحوویچ (هوفنهایم)، تینو اِسون سوسیچ (هایدوک اسپلیت)، ادین ویسچا (استانبول) و آودیجا ورساجِویچ (هایدوک اسپلیت)
مهاجمان: ادین ژکو (منچسترسیتی) و وداد ایبیسویچ (اشتوتگارت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها