محموله نفیس اشیای تاریخی در شهرستان مشگین‌شهر که میان آنها دو جام بسیار نفیس طلا و نقره نیز وجود دارد از حفاران غیرمجاز کشف شد.
کد خبر: ۶۸۱۸۳۳

به گزارش مهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در این باره گفت:

این مجموعه نفیس با مشارکت و همکاری معاونت اطلاعات سپاه شهرستان مشگین‌شهر کشف شده است و اشیای به‌دست آمده در این عملیات از انواع مختلف تزئینات، ظروف، جام طلا و نقره و ابزار جنگی است و جنس این اشیا از فلز، سنگ، شیشه و سفال است. یحیی نقی‌زاده تصریح کرد: در بین این اقلام دو جام طلایی و نقره‌ای نفیس منقوش به اشکال حیوانی به دست آمده که این اشیا با جام‌های مارلیک و حسنلو (دو اثر تاریخی باارزش) برابری می‌کند. با توجه به این موضوع و کشف این مجموعه در مشگین‌شهر، اهمیت این منطقه که دارای محوطه‌های تاریخی بسیار باارزش است، افزایش می‌یابد.

با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و پژوهشگاه سازمان، اقدامات فنی حفاظت و کارشناسی و تحقیق این اشیاء در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل افزود: حفاران غیرمجاز با دستور مقام قضایی استان بازداشت و پرونده آنها در حال بررسی است. وی گفت: در مجموعه نفیسی که در شهرستان مشگین‌شهر کشف شده است، 300 قطعه شی موجود بوده که این اشیا در محل سکونت حفاران غیرمجاز جاسازی شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها