تشکر از پس‌بینی توفان تهران

دیروز عصر، جای شما نه خالی، یک توفانی در تهران به پا شد که مپرس!.... ظرف چند ثانیه، چنان هوا تیره و تار گشت و گرد و خاک و خس و خاشاک به هوا برخاست که بازهم مپرس. سرعت باد و توفان را که از منابع موثق سؤال کردیم، معلوم شد 110 کیلومتر در ساعت بوده است. این در حالی است که نهایت سرعت خودروهای ما در سطح بزرگراه‌های تهران، 100 کیلومتر در ساعت است. فلذا اگر توفان تهران جریمه شود، چیز عجیبی نیست. البته به شرطی که دوربین‌ها را باد نبرده باشد. دکل‌های برق را که داشت از جا می‌کند.
کد خبر: ۶۸۰۳۹۵
تشکر از پس‌بینی توفان تهران

متاسفانه این توفان لاکردار شدیداللحن، در همان لحظات اولیه وزش، درختان کهنسال زیادی را در سطح تهران و بخصوص خیابان ولیعصر، از هستی ساقط کرد و انداخت وسط راه و در نتیجه اخلال زیادی در رفت و آمد عمومی و ترافیک شهر ایجاد کرد که باز هم مپرس! با کمال تأسف، چند کشته و مجروح و مصدوم نیز به‌جای گذاشت که جای همدردی با عزیزانشان دارد. سخت است مرگ بادآورده!

پرسش اساسی: چرا سازمان هواشناسی کشور، این توفان شدید را در تهران پیش‌بینی و اعلام عمومی نکرد که لااقل ملت در آن ساعت یا حوالی آن ساعت، از منزل بیرون نیایند؟ که در معرض افتادن درخت و سنگ‌نمای ساختمان‌ها قرار نگیرند؟ آیا ترسیده که مثل پیش‌بینی انوری شاعر شود که یک توفانی را پیش‌بینی کرده بود، اما اتفاق نیفتاد و شاعری دیگر در نقد او به طعن و طنز گفت:

گفت انوری که از اثر بادهای سخت

ویران شود سراچه و کاخ سکندری

در روز حکم او نوزیده است هیچ باد

یا مرسل الریاح، تو دانیّ و انوری!

پاسخ اساسی: بیخود قضاوت عجولانه نکن!.... همیشه که نباید پیش‌بینی باشد. هواشناسی هم برای خودش پیشرفت کرده است. الآن شیوه «پس‌بینی» هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسنادش هم موجود است.

اعلام هواشناسی: «مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع[!] سازمان هواشناسی کشور، دقایقی پس از وقوع توفان دیروز، از ادامه وزش توفان در پایتخت در روزهای آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود توفانی که تهرانی‌ها امروز شاهد آن بودند، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز حوالی بعدازظهر در تهران داشته باشیم.» ـ به نقل از جراید در معرض باد

ـ عرض نکردیم؟!... پیش از این نیز شنیده بودم که در یکی از شهرها پس از یک پل روگذر تابلو زده بودند: «پلی که از آن عبور کردید، احتمال ریزش داشت!»

ـ خسته نباشد!... (این مطلب را نفهمیدیم ملت گفت یا دولت؟... به ما گفت یا به هواشناسی؟.... به در گفت یا دیوار؟.... هرکی گفت و به هرکی گفت؛ ما بهتر است کلاهمان را سفت بچسبیم تا باد بعدی آن را نبرده!)

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها