رانش قیمت زمین

باخبر شدیم که چند روز پیش، چنان بارانی در استان گلستان باریده که یاران فراموش نکردند عشق!... آنها معتقد بودند که به سبک سهراب سپهری صمیمی، چترها را باید بست‌/ ‌زیر باران باید رفت. اما این بار استثنائا نه برای سوت زدن و قدم زدن و از این حرف‌ها و... ؛ بلکه برای کمک به کسانی که دچار رانش شدند.
کد خبر: ۶۸۰۰۰۲
رانش قیمت زمین

خودشان نه، زمین زیرپایشان. رانش زمین. توجه شما را به گزارش خبرنگارمان از این حادثه جلب می‌کنم:

گزارش خبری: «بارش شدید باران در استان گلستان، صبح روز جمعه گذشته، موجب رانش زمین در محور آزادشهر ــ خوش ییلاق و گیرافتادن 600 نفر در این محور شد. سازمان امداد و نجات هلال احمر، ضمن هشدار به زمین... ببخشید، ضمن هشدار به رانندگانی که قصد حرکت در محورهای این استان و خراسان شمالی را دارند، از آنها خواست تا از مسافرت غیرضروری پرهیز کنند. توجه شما را به ادامه گزارش همکارم جلب می‌نمایم.» ــ واحد غیر مرکزی خبر، رم؛ ببخشید، گرگان!

در گرفتن خلافی:

«باران که در لطافت طبعش خلاف نیست»

پس این خلاف روشن رانش به پای کیست؟

بسته پیشنهادی: به همان مقدار که جاذبه زمین خوب است، رانش زمین خطرناک است و ای بسا موجب آوارگی کوه و بیابان خلق‌الله بشود. البته نه از آن نوع خوب و خودخواسته «کوه و بیابانم آرزوست» معروف و مطلوب که اختیاری و انتخابی است. فلذا در قضیه‌ رانش، همه باید به آسیب‌دیدگان کمک کنند. بنده هم مستثنا نیستم. کمک‌های خود را در قالب ارائه چند پیشنهاد فوری تقدیم می‌دارم:

1ـ جبران رانش: باور بفرمایید که افسون مهر و محبت، مار را هم از داخل سوراخش بیرون می‌کشد و سنگ سخت را هم نرم و منعطف می‌کند. بین دو قسمت جدا شده زمین، ایجاد محبت کنیم، بلکه دوباره به سمت هم برگردند. مگر شاعر نفرموده است: «من رشته ‌محبت تو پاره می‌کنم‌/‌ باشد گره خورد دوباره به هم نزدیک‌تر شویم»؟... فرموده یا نفرموده؟

2ـ رانش قیمت زمین: رانش زمین که یک حادثه طبیعی مربوط به طبیعت است که الحمدلله این بار جز یکی دو تا مجروح، به کسی دیگر آسیب وارد نساخته است. مواظب رانش قیمت زمین باشیم که ساخته طبیعت نیست و پدر درمی‌آورد؛ چندان که مپرس!

3ـ احتیاط روی زمین: چنانچه مجبورید این روزها به استان گلستان سفر کنید، اگر جایی بساط پهن کردید به اتفاق خانواده؛ احتیاطا دست هم را بگیرید که اگر بساط پهن‌تان از وسط دچار رانش شد، شما دچار جدایی نشوید. از هم جدا نیفتید و هرکدامتان در یک طرف محل رانش قرار نگیرید؛ که زبان خامه ندارد سر بیان فراق و از این حرف‌های تغزلی سوزناک. الهی برافتد نشان جدایی!

4ـ رانش صاحب زمین: رانش زمین که عرض کردیم خیلی عددی نیست و ما بدتر از اینهایش را در قالب زلزله دیده‌ایم؛ باید از رانش صاحب زمین ترسید. کاری نکنیم که دچار دورافتادگی و رانش از خدا شویم. یک لحظه ما را به حال خود بگذارد، به باد فنا رفتیم. و تو چه می‌دانی که بادفنا چیست. باد خطرناکی است. هر که این معنا نداند، نیست باد!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها