به پیوست نامه‌ای جهت برخورداری از معافیت مالیاتی

فهرست کتابفروشان به سازمان امور مالیاتی ارسال شد + عکس

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع معافیت مالیاتی نامه نوشت.
کد خبر: ۶۷۹۶۲۶
نامه اتحادیه ناشران به وزیر ارشاد درباره معافیت مالیاتی

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با مهر، از ارسال نامه‌ای از طرف این اتحادیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ما طی نامه‌ای که چند روز پیش آن را برای آقای جنتی ارسال کردیم، پیشنهاد اتحادیه را مبنی بر اصلاح آیین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم، ارائه کردیم و خواستار آن شده‌ایم که ماده 12 این قانون اصلاح شود.

وی در توضیح بیشتر افزود: علیرغم اینکه در متن قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم تصریح شده که شرط برخورداری از معافیت مالیاتی، داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در ماده 12 تعیین مصادیق مشاغل فعالیت‌های 4 گانه مشمول این قانون در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به نظر ما این مسئله یک تناقض است و معتقدیم وزارت ارشاد که مجوز را صادر می‌کند، خودش مرجع صالح برای تشخیص این مصادیق است نه سازمانی بیرون از این مجموعه.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: قرار بود جدول مشاغل هر دو سال یک بار تجدید شود ولی متاسفانه در همان اولین دوره یعنی سال 1381 که تدوین و ارائه شد، مانده و تغییری نکرده و پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گاه مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

آموزگار گفت: پیشنهاد مشخص اتحادیه ناشران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه این است که وزارت یادشده، خود مشاغل مشمول این معافیت را تعیین کند؛ در بند «ل» ماده 139 قانون اصلاح مالیات های مستقیم، 4 فعالیت متمایز شده‌اند؛ هنری، مطبوعاتی، فرهنگی و انتشاراتی. حرف ما این است که هر یک از این فعالیت‌ها می‌توانند مشاغل متعددی را در زیرمجموعه خود داشته باشند و تعیین این مشاغل باید بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

وی بر لزوم تفویض اختیار در این خصوص از سوی وزارت ارشاد تاکید کرد و یادآور شد: این مسئله مسبوق به سابقه است؛ در سال 1381 اتحادیه‌های مربوطه اسامی کتابفروشی‌های عضو را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌کردند و این وزارتخانه آنها را برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کرد و این رویه اجرا هم می‌شده است. در دستورالعملی هم که توسط خود سازمان امور مالیاتی ذیل ماده 12 این آئین‌نامه تدوین شده، قید شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند اختیار صدور مجوز را به مراجع دیگر تفویض کند و چنین مجوزی در حکم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع پیشنهاد ما این است که این موضوع در تبصره آئین‌نامه مربوطه هم قید شود.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه اخذ مالیات بر اساس یک استنباط نادرست از تفسیر قانون توسط سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد، اصلاح این آئین‌نامه به نوعی تصحیح آن تفسیر نادرست باشد و این مسئله به کلیه پرونده‌های ناشران و کتابفروشان که در حوزه مالیاتی مفتوح است، تسری پیدا کند اما طبیعی است پرونده‌های مختومه در گذشته، قابل بازنگری مجدد نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها