ادوارد اسنودن افشاگر اسرار شنود دستگاه جاسوسی آمریکا می گوید که متخصص شنود الکترونیکی بوده و برای سی آی ای جاسوسی می کرد.
کد خبر: ۶۷۸۲۸۵
اسنودن: جاسوس آمریکا بودم

به گزارش جام جم آنلاین، اسنودن در اولین مصاحبه خود با یک شبکه آمریکایی (ان بی سی نیوز) حرف قبلی خود را مبنی بر اینکه صرفا یک تحلیل گر ساده در سازمان امنیت ملی آمریکا بوده، پس گرفت. وی پیش از این گفته بود که به طور تصادفی به اطلاعات شنود از شهروندان آمریکایی و سایر کشور ها دست یافته است.

وی افزود: آموزش جاسوسی را به معنی کلاسیک و سنتی آن دریافت کردم، تظاهر می کردم که در حال کارکردن (جاسوسی) هستم اما در واقع کاری نمی کردم. حتی به من اسم مستعار دادند، در عین حال، ماموریت من فنی بود و ربطی به اجیر کردن مزدوران نداشت. وقتی می گویند تشکیلاتی دارم، نمی دانم از چه چیزی سخن می گویند.

ادوارد جوزف اسنودن (Edward Joseph Snowden) متولد ۱۹۸۴ میلادی، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی بود. اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سری اِن‌اس‌اِی از جمله برنامه شنود پریزم را به نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشینگتن پست لو داد.

او که در پی ابطال گذرنامه‌اش توسط دولت امریکا از ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ تا دوم اوت ۲۰۱۳ در فرودگاهی در مسکو به سر می‌بُرد؛ نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرد. ساعاتی پیش از درخواست پناهندگی وی، ولادیمیر پوتین در یک نشست خبری گفته بود: «اگر آقای اسنودن بخواهد در روسیه اقامت کند باید فعالیت‌های خود را که به منافع شرکای آمریکایی ما لطمه می‌زند، متوقف کند.» آقای اسنودن از هنگ‌کنگ به مسکو رفته بود.

در تاریخ یکم اوت ۲۰۱۳ (۱۰ مرداد ۱۳۹۲) آناتولی کوچرانا، وکیل روس ادوارد اسنودن اعلام کرد موکلش فرودگاه مسکو را ترک کرده، و به یک مکان امن رفته است.[دوم اوت ۲۰۱۳ (۱۱ مرداد ۱۳۹۲) بالاخره اسنودن توانست از دولت روسیه پناهندگی موقت (یکساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها