چهره بازار تاریخی کرمان با آغاز عملیات کف‌سازی و همچنین ادامه روند بهسازی و بازسازی این اثر منحصربه فرد، زیبایی دوچندانی پیدا می‌کند و مکانی آبرومند برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی می‌شود.
کد خبر: ۶۷۸۰۰۶
چهره بازار تاریخی کرمان تغییر می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بازسازی و تعمیر بازار کرمان به تعویق افتاده بود در حالی که بازار کرمان جزو آثار ماندگار و هویت تاریخی استان کرمان است و یکی از بزرگترین راسته‌بازارهای ایران به شمار می‌رود.

علی مهاجری بیان داشت: بازار و مجموعه گنجعلی‌خان کرمان قدمتی 400 ساله دارد و یکی از راسته بازارهای مسقف جهان است که حیات و کسب و کار در آن رونق دارد.

وی ادامه داد: در تبریز و شیراز هم بازارهای مسقف داریم که به سبب داشتن بازارهای فرعی از بازار بزرگ کرمان کوتاه‌تر هستند.

مهاجری با اشاره به اینکه برای بازسازی و مرمت بازار کرمان باید زودتر اقدام می‌شد، افزود: یکی از دلایل این اقدام دیرهنگام رویکرد دولت و استاندار است، اما با توجه به نگاهی که استاندار جدید کرمان به بحث بازار داشت، توانستیم برای بازسازی بازار ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است، منابع اصلی کف‌سازی بازار را بازاریان تامین کنند، اظهار داشت: بازار کرمان به ثبت ملی رسیده است و عملیات کف‌سازی بازار تاریخی کرمان زیرنظر میراث فرهنگی و توسط شهرداری اجرایی می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: طرح کف‌سازی بازار کرمان هم توسط میراث فرهنگی ارائه شده است و شهرداری کرمان بر اساس انگیزه، ظرفیت و وظیفه‌ای که دارد برای بازسازی بازار ورود کرده است.

مهاجری با تاکید بر اینکه برای کف‌سازی بازار کرمان نمی‌توان چند سال صبر کرد، خاطرنشان کرد: دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر این بازار با حفظ ارزش‌های تاریخی مرمت شود.

بازار کرمان محور گردشگری است

مهاجری ادامه داد: دو قطعه ورودی بازار کرمان در دو سمت میدان ارگ و میدان مشتاق مسقف نیست، زیرا دو طبقه بوده است و هم اکنون مشاور در حال طراحی برای مسقف کردن این دو بخش با مصالح سنتی و سازه سبک است.

وی از بازار تاریخی کرمان به عنوان اساس محور گردشگری و توریسم داخلی و خارجی نام برد و یادآور شد: مقاوم‌سازی بازار طی سال‌های گذشته انجام شده است و این امر استمرار دارد، همان طور که خانه‌های خودمان را به صورت مستمر تعمیر می‌کنیم.

مهاجری از استقرار و نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی در بازار تاریخی کرمان خبر داد و گفت: میراث فرهنگی در زمان اجرای عملیات کف‌سازی در بازار کرمان ناظر مقیم کارگاه در این مکان دارد.

شهردار کرمان: 1.5 میلیارد تومان برای کف‌سازی بازار نیاز است

شهردار کرمان با اشاره به اینکه حدود یک هزار متر مربع کف‌سازی در بازار کرمان انجام می‌شود، اظهار داشت: 1.5 میلیارد تومان برای کف‌سازی بازار نیاز است که 750 میلیون تومان توسط بازاریان و اصناف و 750 میلیون تومان هم توسط میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری تامین می‌شود.

ابوالقاسم سیف‌اللهی بیان داشت: قرارداد ما برای کف‌سازی بازار کرمان سه ماهه است، اما سعی می‌کنیم در مدت زمان کمتری پروژه را اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: بازار بزرگ کرمان مشتمل بر بازارهای ارگ، مظفری و قدمگاه است و برای رفاه حال کسبه بازار بزرگ و شهروندان، عملیات کف‌سازی در ساعات پایانی شب انجام می‌شود.

سیف‌اللهی ادامه داد: عملیات لوله‌گذاری برق، مخابرات و فاضلاب همزمان با انجام کف‌سازی بازار بزرگ کرمان اجرا می‌شود و عملیات کف‎‌برداری با توجه به طولانی بودن بازار به مرور و قسمت به قسمت انجام شده و تمام کف همزمان برداشته نمی‌شود.

استاندار کرمان: به بازار کرمان تعصب دارم

استاندار کرمان هم که طی هشت ماه حضور در کرمان تاکنون چند بار به بازار کرمان رفته است و با حساسیت و وسواس خاصی از بخش‌های مختلف این اثر تاریخی بازدید کرده است گفت: بازسازی، مقاوم‌سازی و زیباسازی بازار تاریخی کرمان به عنوان یک اثر میراث فرهنگی را دنبال می‌کنیم تا مردم ما یک بازار شیک و مدرن داشته باشند.

علیرضا رزم حسینی بیان داشت: قدیمی‌های ما بازار به این زیبایی را درست کرده‌اند و ما چرا باید با دست خودمان این دارایی را نابود کنیم و هم اکنون وضعیت بازار ما خوب نیست و همت بازاریان را می‌طلبد و بازاریان قول داده‌اند همکاری کنند، زیرا به نفع آنها است.

وی عنوان کرد: استانداری از نظر مالی به مرمت بازار کرمان کمک می‌کند و بازاریان هم باید همکاری کنند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها