نظام‌نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی تعیین و برای اجرا ابلاغ شد.
کد خبر: ۶۷۷۱۶۷

به گزارش فارس، در این نظام‌نامه آمده است: بانک مرکزی موظف است منابع صندوق را مطابق قانون واریز کرده و بدون مجوز کتبی صندوق هیچ وجهی از حساب‌های صندوق برداشت نکند.بر این اساس بانک مرکزی موظف است به موجودی حساب صندوق نزد خود، هر سه ماه یک بار سود روز‌شمار به ارز مربوط محاسبه و به حساب صندوق واریز کند. نرخ سود مذکور معادل میانگین نرخ سود سپرده‌های بانک مرکزی در بازارهای خارجی تعیین می‌شود.این گزارش افزود: واحد پولی محاسبات صندوق، دلار آمریکاست. همچنین بازپرداخت تسهیلات ارزی به همان ارزی خواهد بود که به متقاضی پرداخت شده است.

فعالیت‌های قابل قبول برای پرداخت تسهیلات

براساس نظام‌نامه ضوابط صندوق توسعه ملی، فعالیت‌های قابل قبول برای پرداخت تسهیلات این صندوق عبارتند از: فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اولویت‌دار در بخش‌ها و زیربخش‌های تولیدی و صنعتی، معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، انرژی، مسکن و ساختمان، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط‌زیست، حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازارهای هدف، صدور خدمات فنی ـ مهندسی، گردشگری، هتلداری، بهداشت و درمان و آموزش.

بر این اساس اشخاص مجاز به عنوان متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق نیز عبارتند از: تمام اشخاص حقیقی ایرانی دارای اهلیت و مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی‌ربط که براساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند. تمام اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ثبت‌ شده در ایران و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت که مطابق اساسنامه خود فعالیت کرده و براساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند، نیز جزو مشمولان دریافت تسهیلات هستند.

پرداخت تسهیلات به موسسات و شرکت‌هایی مجاز است که حداقل 80 درصد سهام یا سهم‌الشرکه آنها مستقیم یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد. همچنین پرداخت تسهیلات به اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی که صرف‌نظر از نوع مالکیت، بیش از 20 درصد اعضای هیات مدیره آنها از سوی مقامات دولتی تعیین می‌شوند، ممنوع است.

نرخ بازده و سود تسهیلات

نظام‌نامه فعالیت صندوق توسعه ملی درباره نرخ بازده و سود تسهیلات این صندوق مقرر کرد: نرخ بازده طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری برای بخش آب و کشاورزی حداقل 10 درصد و برای سایر بخش‌ها و زیربخش‌ها حداقل 15 تا 20 درصد تعیین می‌گردد.

سهم آورده متقاضی

بر این اساس سهم آورده متقاضی اعم از شخص حقیقی یا حقوقی در هر طرح حداقل معادل 25 درصد کل هزینه‌های ریالی و ارزی طرح بر مبنای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی بانک عامل خواهد بود.

بر این اساس، سهم آورده متقاضی در طرح‌های تعاونی حداقل معادل 20 درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی در طرح‌های بخش آب و کشاورزی حداقل معادل 20 درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی برای طرح‌های صادراتی اعم از صادرات کالا و خدمات حداقل معادل 20 درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح، سهم آورده متقاضی در مناطق کمتر توسعه‌یافته حداقل 10 درصد کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح و سهم آورده بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی حداقل 35 درصد هزینه‌های ارزی و ریالی طرح خواهد بود.

مدت تسهیلات

نظام‌نامه فعالیت صندوق توسعه ملی درباره مدت ارائه تسهیلات به افراد مشمول نوشت: مدت‌ زمان لازم برای دوره اجرا تا بهره‌برداری آزمایشی از طرح‌ها حداکثر سه سال، دوره تنفس حداکثر شش ماه و دوره باز‌پرداخت تسهیلات اعطایی حداکثر پنج سال خواهد بود.در هر حال با احتساب مجموع دوره‌های اجرا، بهره‌برداری، تنفس و باز‌پرداخت نبایستی از هشت سال تجاوز کند. البته مدت‌ زمان لازم برای دوره اجرا و بهره‌برداری برای طرح‌های واقع در مناطق کمتر توسعه‌یافته در مجموع دو سال بیشتر از مدت‌ زمان‌های یادشده می‌‌باشد.بر این اساس مجموع دوره تامین مالی برای اعطای تسهیلات خرید در قالب اعتبار خریدار به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی حداکثر دو سال و برای صدور خدمات فنی ـ مهندسی با توجه به نوع و ماهیت آن حداکثر هشت سال تعیین می‌‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها