رادیوهای محلی، بومی و نوع برنامه‌های آنها در جذب مخاطب برای رسانه شنیداری بسیار موثر هستند. متخصصان علوم ارتباطات معتقدند رادیو سریع‌ترین و قابل دسترس‌ترین رسانه‌ای است که مخاطب می‌تواند در هر شرایطی از آن استفاده کند.
کد خبر: ۶۷۷۰۵۳

برخورداری از 29 رادیوی استانی، سه رادیوی محلی و شش رادیوی شهری در استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای کشور مزیت رسانه‌ای بزرگی است که در اختیار استان‌هاست. زیرا به طور میانگین روزانه 12 ساعت برنامه با رویکرد محلی و استانی از شبکه‌های استانی پخش می‌شود و ویژگی‌های اقلیمی و شرایط معیشتی عموم مردم اقبال به این رسانه را در استان‌ها مضاعف کرده است. آشنایی با کارکردها و شناسایی آسیب‌های این رسانه صمیمی و سریع می‌تواند به‌بهره‌گیری بیشتر و کیفی از آن در ادامه فعالیت‌ها منجر شود.

دنیای امروزی، دنیای ارتباط با مخاطب است. اگر رادیو را به عنوان بانفوذترین و قابل دسترس‌ترین رسانه جمعی تلقی کنیم با توجه به نقش اقتصادی، اجتماعی مردم امروزی، می‌توان گفت تعامل رادیو با مخاطب بسیار باارزش و حتی به لحاظ ارزش اجتماعی گران است. اکنون رادیو به دو دسته ملی و بومی تقسیم می‌شود که عمدتا رادیوی ملی به مباحث کلی پیرامون سیاست، اقتصاد و فرهنگ می‌پردازد؛ اما از آنجا که کشور، پهنه‌ای وسیع از تجمیع آداب و سنن غنی است رسالت خطیر ارائه و حفظ فرهنگ بومی به عهده رادیوهای بومی است.

امروزه رمز موفقیت یک برنامه رادیویی، علاوه بر ایجاز و اختصار، تناسب تنگاتنگ به لحاظ ویژگی‌های روان‌شناسی و اجتماعی مردم است تا با این شناخت علمی، بتوان بهترین برنامه‌ها را با بالاترین بازدهی و کیفیت به جامعه ارائه کرد و قطعا علاوه بر مخاطب عام جامعه، دانشمندان، استادان، فرهیختگان و صاحب‌نظران نیز هستند. بنابراین می‌توان اذعان کرد این رسانه بومی با مجموعه برنامه‌های زنده اقتصادی، اجتماعی، نمایشی، مستند و... توانسته همپای رضایت مخاطبان پیش برود.

اکنون شبکه‌های معتبر دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که اولا به برنامه‌های شبکه خود هویتی بومی ببخشند و از این همه پراکنده‌گویی بپرهیزند و ثانیا با محدودکردن تعداد برنامه‌ها در قالب برنامه‌های اصلی و گنجاندن بخش‌های کوتاه و جذاب در دل آن برنامه‌ها، هر چه بیشتر مخاطب را پای گیرنده‌های خود بنشانند. به نظر من این موضوع می‌تواند گامی موثر در ترغیب مردم به استفاده از شبکه‌های استانی شود.

لازمه یک شبکه رادیویی پویا، انعطاف در محتوا و حتی ساختار برنامه‌هاست به این ترتیب به فراخور زمان، برنامه‌های شبکه می‌تواند از قالب سنتی و از پیش تعیین‌شده فاصله بگیرد و بی‌محابا و سریع به برنامه‌هایی مفیدتر و به‌روز تبدیل شود.

محمد یوسفی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها