نایب رییس مجلس شورای اسلامی مذاکرات ایران و 1+5 را امری بسیار سخت، تکنیکی، پیچیده دانست و گفت: باید در این شرایط از سرداران جبهه دیپلماتیک خود حمایت کنیم.
کد خبر: ۶۷۶۴۷۱
باهنر: از سرداران دیپلماتیک حمایت می کنیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی جامعه اسلامی مهندسین، محمدرضا باهنر در پیش کنگره جامعه اسلامی مهندسین درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: مذاکرات بر روی فعالیت های کشور سایه انداخته و از کارهای اساسی دولت یازدهم محسوب می شود.

وی افزود: کوچکترین تساهل و تسامحی در مذاکرات ما را به نقطه غیر قابل جبران می رساند و نظام بر انجام این مذاکرات رصد کلی دارد؛ دوستان نگران این نباشند که ممکن است کار از دست خارج شود.

نایب رییس مجلس شوری اسلامی با یادآوری رصد شورای عالی امنیت ملی و نظام بر جزئیات مذاکره، گفت: در چنین کارهای خطیری وجود چندصدایی در کشور اشکالی محسوب نمی شود اما مشکل زمانی اتفاق می افتد که این چند صدایی مدیریت نشود.

باهنر افزود: از نبود مدیریت نسبت به این چند صدایی از سوی یک مرکز فعال و مسلط نگران هستیم.

وی گفت: عدم مدیریت این چند صدایی در زمینه مذاکرات ممکن است به تقابل درونی کشور تبدیل شود؛ شورای عالی امنیت ملی قبلا کار را خوب مدیریت می کرد اما شاید الان دولت احساس نیاز نکرده است.

توقف مذاکرات را نمی پسندیم

نایب رییس مجلس با اشاره به برگزاری همایش منتقدان مذاکرات تحت عنوان «دلواپسیم»، گفت: برخی مخالفان توقف کار را می پسندند در حالی که ما این را نمی پسندیم.

باهنر افزود: این کندی کار که در این دور از مذاکرات پیش آمده به معنای بن بست نیست؛ هرچند که مذاکرات کار وقت گیری است که به حوصله نیاز دارد.

وی اراده نظام را در مذاکرات هسته ای «بازی برد - برد» دانست و گفت: بدترین حالت مذاکرات شکست است که ما برای آن فکر کرده ایم و در این زمینه هم برنامه داریم و اگر طرفین نتوانند بازی برد - برد را طراحی کنند هم ما راه حلی داریم.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در جریان مذاکرات خارجی ما باید همواره در حالت خوف و رجا باشیم.

24 بند سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم

نایب رییس مجلس شورای اسلامی به پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این سیاست نسبت به گذشته جدی تر گرفته می شود و ما چه در زمان تحریم، جنگ اقتصادی، دیپلماتیک و چه در آینده به اقتصاد مقاومتی نیاز داریم و باید اقتصاد خود را مقاوم کنیم.

باهنر با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی مخصوص کشور ما نیست و در اجلاس داووس هم یکی از موضوعات مقاوم کردن اقتصاد است، افزود: در مجلس کمیسیون ها و مرکز پژوهش ها در این زمینه فعال شده و ما جلسات متعددی را با دولت داشته ایم.

وی اضافه کرد: ما به کمک سازمان برنامه و بودجه و دولت 24 بند سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم.

نایب رییس مجلس گفت: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را به 80 سیاست اجرایی و 208 اقدام عملیاتی تبدیل کرده ایم و دستگاه ها و فعل و فاعل های آن هم مشخص شده اند و قرار است کار را در سه فاز پیش ببریم.

باهنر افزود: فاز اول اقدامات عملیاتی در سال 93 با تکیه بر قوانین موجود کشور، فاز دوم اقدامات عملیاتی در سال 94 با تعریف و تعیین نرم افزار بودجه 94 و فاز سوم نیز برنامه ششم است.

وی اضافه کرد: سیاست های کلی آن را مجمع باید تدوین کرده و مقام معظم رهبری ابلاغ نمایند؛ هرچند دولت کار را شروع کرده و ما در این سه فاز کار می کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی به لزوم تغییر برخی رفتارها اشاره کرد و گفت: در دولت نهم و دهم 35 درصد به پرسنل حقوق بگیر کشور اضافه شد، گفت: ما باید در اقتصاد مقاومتی هزینه ها را پایین بیاوریم.

باهنر تاکید کرد: وابستگی اقتصاد به نفت باعث شده افزایش یا کاهش دلار برای کشور مشکل زا باشد؛ هزینه های دولت باید پایین بیاید و ما مجلسی ها هم در این وضعیت مؤثر هستیم.

دبیرکل جبهه پیروان با بیان اینکه شاید احساس شود سیاست های کلی نظام تغییر کرده است، افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اواخر سال گذشته و سیاست سلامت و جمعیت در سال جدید ابلاغ شد.

باهنر گفت: در این دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام که مقام معظم رهبری طی حکمی اعضای مجمع را مشخص کردند، در پیوست حکم نیز دستورالعملی را به عنوان سیاست های کلی برشمردند که عناوینی دهگانه است.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی، تولید، جمعیت، سلامت، انتخابات و قانون گذاری افزود: دو سیاست دیگر نیز در حال بررسی است که احتمالا تا دو سه ماه آینده به سرانجام برسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دفتر رهبری سیاست های پیشنهادی را به دبیرخانه مجمع می دهد، گفت: دبیرخانه مجمع کار تحقیقاتی سنگینی را دنبال می کند و پس از این مرحله برای بیت فرستاده می شود و مقام معظم رهبری سیاست های پیشنهادی را می بینند و سپس به مجمع می فرستند چرا که طبق اصل 110 قانون اساسی یکی از وظایف رهبری تعیین سیاست های کلی نظام پس از مشورت با مجمع است.

باهنر افزود: سیاست های انتخابات و قانونگذاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام در راه است و ما این کار را دنبال خواهیم کرد.

هیات رییسه مجلس سوم خرداد انتخاب می شوند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی به موضوع انتخابات هیأت رییسه مجلس نهم در روز یکشنبه 4 خرداد اشاره کرد و گفت: اجلاس سوم مجلس روز 4 خرداد برگزار می شود و هیأت رییسه سوم انتخاب خواهد شد.

باهنر تأکید کرد: در حد رییس مجلس در انتخابات هیأت رییسه اتفاقی نمی افتد، البته فراکسیون اصولگرایان، رهروان و فراکسیون غیر اعلامی اعتدال نیز تلاش هایی را انجام می دهند.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز 4 خرداد خدمت مقام معظم رهبری خواهند رفت.

افرادی که بحث انتخابات آینده را به فضای عمومی آورند ظلم می کنند

دبیر کل جبهه پیروان به بحث انتخابات آینده پرداخت و گفت: کسانی که می خواهند بحث انتخابات مجلس دهم را به فضای عمومی کشور بیاورند ظلم می کنند، چه افرادی که رفیق دولت هستند یا دستیار اعظم آن؛ اینکه بگویند در مجلس دهم نشان می دهیم و مجلسی ها هم بگویند ما رو کم می کنیم، ظلم به کشور است.

باهنر سناریوهای آینده در انتخابات را قابل پیش بینی دانست و گفت: فعالان سیاسی کشور را می توان در 4 گروه عمده اصلاح طلبان رادیکال و هنجارشکن، اصلاح طلبان معتدل، اصولگرایان تندرو و اصولگرایان معتدل تقسیم بندی کرد.

برای نزدیکی اصولگرایان تلاش می کنیم

وی افزود: فرق ما با اصولگرایان تندرو این است که ما آنها را اصولگرا می دانیم اما آنها ما را اصولگرا نمی دانند.حداکثر تلاش خود را انجام می دهیم که اصولگرایان اعم از تندرو و معتدل به یکدیگر نزدیک شوند و کار را پیش ببرند.

از دولت حمایت می کنیم

باهنر در ادامه به بحث دولت نیز اشاره ای کرد و گفت: ما به شرط خرد، تدبیر و اعتدال از دولت روحانی حمایت می کنیم و در مواقع لزوم نیز تذکر می دهیم.

جامعه اسلامی بر اساس اساسنامه فعالیت می کند

دبیر جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما همواره در طول فعالیت جامعه مهندسین تلاش کرده ایم که بر مبنای اساسنامه خود کار را پیش ببریم و از این رو همواره یک حرکت مستمر و رفتار تشکیلاتی داشته ایم.

باهنر با بیان اینکه قضاوت درباره موفقیت تشکل ما به عهده دیگران است اما ما از کارهای انجام شده راضی نیستیم، افزود: ما می توانستیم از فرصت های زیادی استفاده کنیم لذا برخی موانع را با بی تدبیری خود ایجاد کرده ایم.

وی گفت: با وجود مشکلات و فراز و نشیب ها جامعه اسلامی مهندسین در اوضاع بیابانی تشکیلات، کار خود را به صورت مستمر و پابرجا ادامه داده ایم و به وظایف خود عمل کرده ایم.

دبیر جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه در فعالیت های انتخاباتی چهره ما تحت عنوان جبهه پیروان نمایش داده می شود، افزود: یکی از موثرترین احزاب جبهه همین جامعه مهندسین است که در انتخابات مختلف انجام وظیفه کرده و نتیجه هم برای ما مهم بوده است.

باهنر درباره فعالیت جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما در ظرف چند ماه اخیر تلاش های زیادی را برای ورود نسل جدید و پرتحرک و پویا به جامعه مهندسین انجام دادیم و مطالبه جدی ما نیز ورود نیروهای جوانتر به تشکل است.

دبیرکل جامعه مهندسین تشکل متبوع خود را از معدود تشکل هایی دانست که اختلافات درون گروهی تشکیلاتی را به بیرون بروز نداده است و گفت: البته برخی تشکل های عضو جبهه در این چاله افتادند و ما سعی می کنیم که این مشکلات را حل کنیم اما خیلی کار می برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها