روحانی: اگر زیاده‌خواهی نکنند، مذاکرات به نتیجه می‌رسد

22 سال پس از طرح ایده شکل‌گیری نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا، چهارمین اجلاس سیکا در چین برگزار شد تا فرصتی باشد برای بررسی بحران‌های منطقه‌ای و جهانی و برنامه‌ریزی به‌منظور گذار از نابسامانی‌های کنونی موجود در نظام بین‌الملل.
کد خبر: ۶۷۶۳۱۴

به‌گزارش جام‌جم، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان که در رأس هیاتی بلندپایه در این اجلاس حضور یافته بود، نه‌تنها از فرصت حضور در این اجلاس برای دیدار با روسای کشورهای اثرگذار آسیا استفاده کرد، بلکه از تریبون این اجلاس، آخرین مواضع کشورمان را در قبال بحران سوریه، مساله فلسطین و پرونده هسته‌ای ایران تشریح کرد.

نقش ایران در اجلاس سیکا چنان اهمیت داشت که سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا در بیانیه پایانی خود با ستایش از ابتکار دولت ایران در ارائه پیشنهاد «جهان عاری از خشونت» و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل، بر حمایت و مشارکت کشورهای عضو برای تحقق این پیشنهاد تأکید کردند.

رئیس‌جمهور کشورمان در نشست سیکا تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان اعضای سیکا را از مؤثرترین راهکارها برای ارتقای هم‌گرایی منطقه‌ای در اقتصاد جهانی برشمرد و با تاکید بر ضرورت تحرکات و تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سازمان سیکا به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

دکترین دفاعی ایران با تسلیحات اتمی مخالف است

وی با تاکید بر نقش فعالیت‌های اقتصادی و مبارزه با سلاح‌های شیمیایی در امنیت پایدار منطقه تصریح کرد: ایران براساس دکترین دفاعی و مبانی اخلاقی ودینی خود، با تسلیحات اتمی مخالف است ولی استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را حق خود و همه کشورها می‌داند و براین باور است که با رویکرد برد- برد و به دور از زیاده‌خواهی و تهدید می‌توان مذاکرات جاری در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به توافق نهایی رساند به نحوی که حقوق هسته‌ای ایران تضمین و نگرانی‌های مشروع طرف‌های مذاکره نیز برطرف شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران سوریه، هشدار داد: تردید استمرار ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می‌تواند بیش از پیش به فراسوی مرزهای آن گسترش یافته و اعضای سیکا را هم تحت تأثیر افراط گرایی‌های تروریستی خود قرار دهد. ایجاد صلح و آرامش در سوریه در گرو ایجاد شرایط لازم برای مفاهمه و گفت‌وگوی ملی میان دولت سوریه و همه گروه‌های تأثیرگذار در آن کشور است که ملتزم به روش‌های غیرخشونت‌آمیز بوده و امنیت و ثبات را طلب می‌‌کند.

اوبا اشاره به موضوع فلسطین بیان کرد: مجمع عمومی ملل متحد سال گذشته با هدف افزایش آگاهی جامعه جهانی از وضع اسفناک مردم فلسطین، سال 2014 را سال همبستگی با مردم فلسطین اعلام کرد. بر این اساس شایسته است این مجمع محترم نیز در این سال به وضع مردم فلسطین و درد و رنجی که آنها از اشغال سرزمین مادریشان می‌کشند، بیش از گذشته توجه واهتمام نشان دهد. او ادامه داد: با کمال تأسف بی‌توجهی جامعه بین‌المللی موجب شده است سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی همچنان ادامه یابد و در نتیجه، رسیدن به راه‌حلی جامع و عادلانه برای این بحران دور از دسترس شود و ابعاد فاجعه انسانی که گریبانگیر ملت فلسطین شده است، عمیق‌تر شود. جامعه بین‌المللی نیز باید به وظیفه در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین عمل کند تا این خشونت ساختاری هر چه زودتر اصلاح شود.

همگرایی ایران و روسیه

در حاشیه این نشست رئیس جمهور در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه با تأکید بر توسعه و تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور گفت: مشارکت و همگرایی ایران و روسیه زمینه‌ساز ایجاد منطقه‌ای باثبات و امن خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری روحانی تصریح کرد: روابط دو کشور همواره و روزبه‌روز گرم‌تر و صمیمی‌تر شده و اعتماد و علاقه دو کشور در جهت ایجاد روابطی پایدار توسعه یافته است. رئیس‌جمهور اظهار کرد: روسیه نه تنها همسایه و دارای تاریخی عمیق در روابط با ایران است، بلکه توسعه همکاری‌ها و مشارکت‌های دو کشور زمینه‌ساز ایجاد منطقه‌ای امن خواهد بود. او با بیان این‌که همفکری‌ها و همکاری ایران و روسیه در جهت ایجاد صلح در منطقه طی ماه‌های گذشته بسیار مؤثر بوده است، افزود: دو کشور در خصوص توسعه و تقویت روابط دوجانبه نیز تصمیمات راهبردی و رایزنی‌های فراوانی در سطوح کارشناسی با یکدیگر داشته‌اند.رئیس‌ جمهور با تاکید بر اهتمام ایران بر گسترش روابط همه جانبه با روسیه گفت: توسعه مناسبات میان ایران و روسیه نه تنها به نفع دو کشور و دو ملت است بلکه همه ملت‌های منطقه از این رابطه بهره‌مند خواهند شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با روحانی، ایران و روسیه را همسایگان دیرینه و شرکای مطمئنی برای یکدیگر توصیف کرد و افزود: مواضع دو کشور حتی در شرایط بحران‌زده بین‌المللی در یک جهت بوده است. وی تصریح کرد: ایران و روسیه پروژه‌های مشترک در حال پیشرفتی با یکدیگر دارند، اما امکانات و ظرفیت‌های فراوان دیگری هم در دو کشور وجود دارد که باید از آنها در جهت توسعه روابط استفاده کنیم. پوتین با اشاره به ملاقات در بیشکک و مکالمات تلفنی با دکتر روحانی و دیدارهای کارشناسان دو کشور، تصریح کرد: البته ایران و روسیه مسئولیت خطیری در حفظ ثبات، امنیت و توسعه منطقه خزر دارند که این می‌تواند دستور کار مهم و بزرگی برای دو کشور قلمداد شود.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس سیکا در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان با بیان این‌که قزاقستان به‌عنوان یکی از همسایگان برای ایران حائز اهمیت است، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک با این کشور تاکید و تصریح کرد: مشکلات بانکی دو کشور باید با تلاش مسئولان دو طرف حل و فصل شود که در این ارتباط مسئولان بانک‌های مرکزی دو کشور می‌توانند با تعاملات بیشتر راه‌حل‌ها را بررسی کنند.

روحانی با قدردانی تشکر از میزبانی قزاقستان در مذاکرات ایران با 1+5 گفت: قزاقستان به‌عنوان دوست و همسایه همواره مواضع خوبی در قبال مسأله هسته‌ای ایران داشته است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای ایران اگر طرف مذاکره‌کننده ما بهانه‌جویی‌ها را کنار بگذارد، این مسأله بخوبی قابل حل و فصل است که البته امروز با روند خوبی که مذاکرات دارد، در آستانه حل و فصل این مسأله هستیم و در این جهت حمایت قزاقستان نیز می‌تواند تسریع‌کننده باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بان کی مون، دبیرکل سازمان متحد نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از بان‌کی‌مون، ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهور سریلانکا نیز با روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور کشورمان سپس به گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی سی تی وی» چین پرداخت و با جمعی از تجار، مدیران شرکت‌های ایرانی و دانشجویان ممتاز و کارکنان سفارت ایران در چین هم دیدار کرد.همچنین در حاشیه اجلاس سیکا، وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای امور خارجه چین و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

چهارمین اجلاس سران سیکا عصر دیروز درحالی با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که سران کشورهای عضو این اجلاس در بیانیه پایانی خود، بر تلاش و همکاری برای پیشگیری از مخاطراتی که ممکن است منطقه را دچار بحران کند، تاکید کرده و در این خصوص موضوعاتی نظیر ناامنی و کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان، صلح در خاورمیانه و مبارزه با تروریسم، خلع سلاح کشتارجمعی در عرصه بین‌الملل را مورد توجه قرار دادند. اعضای این اجلاس همچنین با ستایش از ابتکار کشورمان در ارائه پیشنهاد «جهان عاری از خشونت» و تصویب آن در مجمع عمومی سازمان ملل، بر حمایت و مشارکت کشورهای عضو برای تحقق این پیشنهاد تأکید کردند.یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه چهارم اجلاس سران سیکا، قبول اختلاف نظر بر سر نحوه استقرار صلح در خاورمیانه از سوی اعضا بود؛ به طوری که برای نخستین بار این مهم در یک سند بین‌المللی مطرح و ثبت شد. اعضای سیکا با تاکید بر مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، از ارتقای امنیت در افغانستان و تقویت حاکمیت ملی این کشور حمایت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها