معاون امور بین‌الملل وزیر نفت: صادرات گاز به اروپا یک معامله برد ـ برد است

افزایش مبادلات تجاری ایران و اروپا

با گذشت چند ماه از توافق موقت ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای، منابع خبری از افزایش مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا خبر می‌دهند.
کد خبر: ۶۷۵۰۲۳

براساس این گزارش، اروپا که در روزگاری نه‌چندان دور بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بود، با آغاز روند تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران بتدریج خود را از بازار ایران بیرون کشید و البته بازار خود را نیز روی محصولات ایرانی بست. این روند به‌گونه‌ای ادامه پیدا کرد که اکنون کشورهایی مانند چین، ترکیه و امارات متحده عربی جای کشورهای اروپایی را در مبادلات تجاری با ایران پر کرده‌اند.

در ادامه این روند دو سال قبل صادرات نفت ایران به اروپا نیز مشمول تحریم شد تا کل بلوک 28 کشوری عضو اتحادیه اروپا در حد یک شریک کوچک تجاری با ایران تنزل پیدا کند.

با این حال آمارهای جدید از افزایش مبادلات تجاری ایران و اروپا در ماه‌های اخیر حکایت دارد. اگر این اخبار حاکی از یک روند تدریجی آرام بوده و صرفا ناشی از یک افزایش مقطعی و دفعی در مبادلات میان طرفین نباشد باید انتظار داشت روند رو به رشد مبادلات در ماه‌های آینده نیز ادامه یافته و بار دیگر اروپا به یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران تبدیل شود.یورواستات از رشد ۲۷ درصدی صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سومین ماه سال 2014 خبر داد و اعلام کرد، کل مبادلات دو طرف در این ماه به ۶۲۲ میلیون یورو رسیده است.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری واحد آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سومین ماه 2014 را ۶۲۲ میلیون یورو اعلام کرد.مبادلات تجاری ایران و ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۴ با رشد ۲۱ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.

براساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در مارس امسال با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده و به ۵۳۰ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در ماه‌ فوریه ۲۰۱۴ بالغ بر ۴۱۷ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

اما واردات اتحادیه اروپا از ایران در سومین ماه ۲۰۱۴ کاهش ۵ درصدی داشته و به ۹۲ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در ماه فوریه ۹۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.کل مبادلات دو طرف در سه ماه نخست سال‌2014 نیز 1.625 میلیارد یورو اعلام شده است که از این رقم 1.368 میلیارد یورو مربوط به صادرات اروپا به ایران و ۲۵۷ میلیون یورو مربوط به واردات کشورهای اروپایی از ایران بوده است.

3 سناریوی ایران برای صادرات گاز به اروپا

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با تشریح سه مسیر ایران برای صادرات گاز به اروپا با تاکید بر این‌که ایران با روسیه برای حضور در بازار گاز اروپا رقابتی ندارد، اعلام کرد: ایران به‌دنبال یک معامله برد ـ برد گازی با کشورهای اروپایی است.

علی ماجدی در گفت‌وگو با مهر در تشریح مهم‌ترین مسیرهای ایران برای صادرات گاز طبیعی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: یکی از مهم‌ترین مسیرهای پیش‌روی ایران برای حضور در بازار گاز اروپا، ترکیه است و حتی توافق‌هایی هم با این کشور برای ترانزیت و انتقال گاز حاصل شده است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اعلام این‌که از مسیر عراق، سوریه و لبنان و انتقال گاز ایران تا سواحل دریای مدیترانه به عنوان دیگر سناریوی صادرات گاز طبیعی کشور یاد کرد و افزود: انتقال گاز از مسیر ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه سومین مسیر انتقال گاز ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت کشورهای اروپایی برای واردات گاز از روسیه یا واردات محموله‌های LNG به عنوان سناریوهای کشورهای قاره سبز برای واردات گاز یاد کرد و افزود: با وجود این برای ایران، ترکیه اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت گاز به کشورهای اروپایی است.

وی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های افزایش صادرات گازطبیعی از مسیر ترکیه، تبیین کرد: با تکمیل خط لوله ششم سراسری، ظرفیت صادرات گاز ایران به ترکیه تا سقف دو برابر افزایش می‌یابد.

ماجدی با رد هرگونه رقابت با روسیه برای صادرات گاز به اروپا پس از تحولات اوکراین، توضیح داد: ایران برای صادرات گاز طرح‌های بلندمدت را در دستور کار قرار داده است.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت از صادرات گاز به اروپا به عنوان یک معامله برد ـ برد نام برد و خاطرنشان کرد: ایران با توجه به در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ذخایر متعارف گاز جهان، از ظرفیت تامین بلندمدت گاز کشورهای اروپایی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها