مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از سوختن یک درخت بلوط کهنسال در یکی از مناطق استان خبر داد و گفت: این درخت بلوط که 500 سال سن داشت در پی بی‌توجهی و نامهربانی یک گروه طبیعت گرد در آتش سوخت.
کد خبر: ۶۷۴۵۴۱
بلوط 500 ساله یک شبه خاکستر شد

محمدرضا جهان‌آرا افزود: این افراد به روشن‌کردن آتش زیر تنه این درخت اقدام و آن را به همان صورت رها کرده بودند تا این درخت کهنسال شبانه بسوزد و صبح روز بعد فقط خاکستری از آن به جا بماند.

وی با بیان این که این منظره و ذغال شدن این درخت که روزی سایه‌اش را از هیچ عابری دریغ نکرده بود، دل هر انسانی را به درد می‌آورد، تصریح کرد: یک گونه بلوط شاید میلیاردها تومان ارزش داشته باشد و هزینه‌های بسیار هنگفتی لازم است تا بتوان یک بلوط را به سن 500 سال رساند.

جهان‌آرا با بیان این که جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 20 درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس، معادل یک میلیون هکتار از شش میلیون هکتار جنگل زاگرس را به خود اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: از مجموع یک میلیون و 900 هزار هکتار مساحت کهگیلویه و بویراحمد، حدود یک میلیون هکتار آن را جنگل‌ها و 700 هزار هکتار را نیز مراتع تشکیل می‌دهد.

این کارشناس مسئول با اشاره به این که بیش از 80 درصد جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را بلوط و 20 درصد مابقی را نیز سایر گونه‌ها از قبیل بنه، کیکم، گلابی وحشی، ارس، بادام کوهی و ارژن شامل می‌شود، گفت: با این حال به دلیل کمبود نیرو در حفاظت و نگهداری از عرصه‌های طبیعی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از جاده‌سازی برخی دستگاه‌های اجرایی در مناطق جنگلی انتقاد کرد و افزود: این دستگاه‌ها برای اجرای برخی طرح‌ها به جاده‌سازی در برخی مناطق جنگلی اقدام کرده‌اند، اما پس از اجرای طرح این جاده‌ها را نبسته‌اند که این مسأله موجب عبور و مرور از این جاده‌ها و تخریب جنگل و طبیعت شده است که طی ماه‌های اخیر به انسداد بسیاری از این جاده‌ها اقدام کرده‌ایم.

سعید نظری، کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این که بخش زیادی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در این استان، ناشی از سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی گردشگران است، گفت: طی سال‌های اخیر نزدیک به پنج هزار و 500 هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است.

وی با بیان این که البته در دو سال اخیر شاهد کاهش سطح آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های استان بوده‌ایم، افزود: با این حال بیشترین آتش‌سوزی‌ها در روزهای تعطیل به وقوع می‌پیوندد که این نشان‌دهنده نقش گردشگران در بروز آتش‌سوزی‌هاست.

به گفته وی، این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیب‌های بالای 27 درصد تشکیل می‌دهد که به همین دلیل امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد و اطفای حریق به‌سختی انجام می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از تخریب طبیعت باید راهکارهایی اندیشیده شود و در غیر این صورت شاهد استمرار روند نابودی طبیعت استان خواهیم بود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها