بجز طرفداران بارسا، طرفداران یک تیم دیگر هم فصل گذشته بشدت برای نتیجه نگرفتن رئال دعا می‌کردند؛ هواداران چلسی. آنها امیدوار بودند آقای خاص با رئالی‌ها به توفیقی نرسد تا زمینه جدای‌اش از این باشگاه فراهم شود.
کد خبر: ۶۷۴۲۶۲
5 مشکلی که مورینیو باید آنها را حل کند

سایت جام جم ورزشی :سرانجام آنها به آرزویشان رسیدند و وقتی آقای خاص در سومین فصل حضورش در برنابئو نتوانست جامی را بالای سر ببرد، راهی لندن شد.

اما بازگشت مورینیو به استمفوردبریج چندان هم خوش یمن نبود، زیرا آبی‌های لندن فصل را بدون کسب جام به پایان رساندند. امیدهای چلسی برای فتح لیگ برتر پس از شکست در برابر ساندرلند بسیار کمرنگ شد و در نهایت پس از تساوی صفر ـ صفر در خانه مقابل نوریچ از بین رفت.

شاگردان مورینیو در لیگ قهرمانان نیز به‌رغم پیشروی جالب توجه، در نهایت پس از شکست دردناک 3ـ1 در خانه مقابل اتلتیکو مادرید، از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

سوالی که این روزها مطرح شده، این است که مورینیو چگونه تیمش را برای فصل آینده آماده خواهد کرد؟ جاناتان ویلسون، تحلیلگر سرشناس انگلیسی، پنج تغییری را که مورینیو باید فصل آینده در تیمش ایجاد کند تا بتواند بار دیگر در انگلیس و اروپا به موفقیت برسد، فهرست کرده است:

مهاجم نوک

گرچه «ساموئل اتوئو» در چند دیدار گل‌های حساسی را به ثمر رساند و همچنین «دمبابا» نیز در هفته‌های پایانی عملکرد بسیار موثرتری را از خود نشان داد، اما باز هم کسی تعجب نخواهد کرد اگر در تابستان هر سه مهاجم نوک چلسی این تیم را ترک کنند.

در این فصل چلسی در خانه فقط مقابل ساندرلند، وست برومویچ، وستهام و نوریچ امتیاز از دست داده است که نشان می‌دهد آنها در برابر تیم‌هایی که مقابلشان به دفاع روی می‌آورند، دچار مشکلات اساسی هستند.

چلسی با داشتن یک مهاجم نوک با قدرت تهاجمی و تمام‌کنندگی بالا، این شانس را دارد که در برابر چنین تیم‌هایی موفق شود. مورینیو مطمئنا همان طور که بارها تاکید کرده در تابستان مهاجم خواهد خرید اما باید دید که این مهاجم چه کسی است و تا چه اندازه می‌تواند در چلسی موفق ظاهر شود. گفته می‌شود دیه‌گو کاستا گزینه اصلی مورینیو برای تقویت خط حمله‌اش محسوب می‌شود، اما با توجه به مشتریان زیادی که این مهاجم تنومند دارد، او باید چند گزینه دیگر هم در نظر داشته باشد که مانند سال گذشته و ماجرای وین رونی، غافلگیر نشود.

مساله اسکار

زمانی که به «ماتا» اجازه پیوستن به یونایتد داده شد، پیش‌بینی می‌شد که اسکار به نفر اول و شماره 10 مورینیو در میانه میدان تبدیل شود. گرچه مهره شماره 10 تا حدی در سیستم چلسی گمراه‌کننده به نظر می‌رسد اما در هر صورت اسکار بازیکنی بود که در میانه میدان و دقیقا پشت مهاجم نوک قرار می‌گرفت.

ملی‌پوش برزیلی چلسی رفته رفته دچار افت شد و در هفته‌های اخیر نتوانست آن عملکرد قابل قبول قبل را از خود بروز دهد. او از زمان پیروزی 3 بر صفر مقابل نیوکاسل در هشتم فوریه، دیگر نتوانست در یک بازی به‌طور کامل برای تیمش به میدان رود. مورینیو اعتقاد داشت ذهن اسکار درگیر جام جهانی و تیم ملی برزیل است؛ مساله‌ای که اگر آقای خاص به‌درستی آن مطمئن شود به احتمال زیاد او را نیز همانند ماتا از ترکیب تیم کنار خواهد گذاشت.

گرچه باید این مساله را نیز در نظر گرفت که او در 12 ماه گذشته 63 بازی برای کشورش و چلسی انجام داده است و تا حدی باید به او حق داد که نتواند آن پتانسیل همیشگی را از خود بروز دهد.

شاید بخشی از افت اسکار هم به رفتن رقیبی مانند ماتا باشد. تا زمانی که او، ستاره اسپانیایی را روی‌ نیمکت می‌دید، فرصت لغزش و بد بازی کردن را به خود نمی‌داد، اما با پیوستن ماتا به منچستریونایتد، اسکار تا اندازه‌ای از حضورش در ترکیب اصلی مطمئن شد و این مساله به افت او انجامید.

ایجاد تنوع تاکتیکی

چلسی بدون شک یکی از بهترین تیم‌ها در فاز ضد حملات ناگهانی محسوب می‌شود. نه تنها در جزیره، بلکه حتی در کل اروپا آنها از این حیث بی نظیر هستند. آنها به لطف اجرای کم نقص همین تاکتیک توانستند تا نیمه نهایی چمپیونزلیگ پیش بروند و در لیگ برتر هم تا هفته‌های پایانی یکی از مدعیان بودند.

مهره‌هایی همچون هازارد، ویلیان، شورله و اسکار بخوبی با تحمل فشار حملاتی حریف، ضد حملات خوبی را در طول فصل ترتیب دادند و حریفان زیادی را از پای در آوردند. چلسی هر هفت بازی آخر خود در برابر هفت تیم بالای جدول لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشت.

اما در برابر تیم‌های دفاعی همچون نوریچ، حتی با اضافه شدن یک مهاجم نوک فوق‌العاده، باز هم روشن نیست که چلسی بتواند گره از کار خود باز کند. بازیکنان خط میانی چلسی نباید فقط در ضد حملات شرکت پویایی داشته باشند، بلکه باید در طول بازی و در برابر تیم‌های مختلف کارایی خوبی از خود نشان دهند.

در واقع مشکل چلسی نداشتن یک هافبک خلاق است؛ بازیکنی که بتواند در زمان گره خوردن بازی، با خلاقیتش، سپر دفاعی حریف را باز کند. مودریچ یکی از بازیکنانی است که گفته می‌شود مورینیو قصد به خدمت گرفتن او را دارد، اما بعید است رئالی‌ها به این راحتی راضی به از دست دادن ستاره کروات خود شوند.

شماره یک؛ پیتر چک یا کورتو؟!

پیتر چک این فصل هم در تیم منتخب لیگ برتر قرار گرفت. کورتورا نیز در دو سال اخیر برای اتلتیکو مادرید فوق‌العاده کار کرده است. او در دیدار برگشت مقابل چلسی در لیگ قهرمانان، با یک واکنش حیاتی روی ضربه جان تری، موجبات صعود اتلتیکو به دیدار فینال را فراهم کرد.

چلسی سه راه برای این مساله دارد؛ نخست پیتر چک را به عنوان دروازه‌بان اول حفظ کند و همچنان کورتوا را به اتلتیکو مادرید یا باشگاهی دیگر قرض دهد. یا این‌که می‌توانند کورتوا را به تیم بازگردانند و پیتر چک را بفروشند و گزینه آخر، حفظ هر دو بازیکن در تیم است.

هر سه گزینه معایب خاص خودش را دارد. آیا کورتوا همچنان خواهد پذیرفت که به‌طور قرضی به فعالیت خودش ادامه دهد؟ آیا او فرم ایده‌ال خود را در لیگ کاملا فیزیکی انگلستان حفظ خواهد کرد؟ رقابت میان این دو دروازه‌بان آیا به نفع باشگاه است؟

این چالشی است که مورینیو خیلی زود باید در مورد آن تصمیم بگیرد و مواردی مانند سن، تجربه و قیمت دو دروازه‌بانش را هم مد نظر قرار بدهد. اگر او به‌دنبال ساختن تیمی برای چند فصل آینده است، شاید از دست دادن کورتوا چندان منطقی نباشد اما از طرف دیگر، با فروش او، چلسی می‌تواند بودجه لازم برای خرید یک مهاجم یا هافبک گرانقیمت را فراهم کند.

بحران ادن‌ هازارد

عملکرد هازارد در جریان پیروزی 4ـ3 چلسی مقابل ساندرلند در ماه دسامبر استثنایی بود. او مقابل لیورپول در استمفورد بریج نیز بسیار تاثیرگذار ظاهر شد و ماه بعد مقابل نیوکاسل هت تریک کرد. او می‌توانست بهترین بازیکن سال باشد اما همچون بسیاری از بازیکنان در انتهای فصل دچار افت شد. ژوزه مورینیو از سهل‌انگاری او در برابر خوان فران و گل تساوی که اتلتیکو مادرید در استمفورد بریج به ثمر رساند بسیار عصبانی شد و او را به باد انتقاد گرفت و در مقابل، ستاره جوان هم از تاکتیک‌های مربی‌اش انتقاد کرد.

با توجه به پیشنهاد نجومی پاری سن ژرمن و همچنین تردید‌هایی که مورینیو بتازگی نسبت به او پیدا کرده، آینده او در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

bleacherreport / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها