رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی – تهران

ادای احترام رییس فیلا به کشتی ایران

بوداپست مجارستان 9 سال پیش یعنی در سال 2005 شاهد درخشش کشتی‌گیر جوان ایرانی در وزن اول رقابت‌های کشتی‌فرنگی قهرمانی جهان بود.
کد خبر: ۶۷۳۷۹۴
حمید سوریان:  تا المپیک ریو در دنیای قهرمانی می‌مانم

این کشتی‌گیر کسی نبود جز حمید سوریان که پس از درخشش در رقابت‌های جهانی جوانان با اصرار محمدبنا، سرمربی وقت تیم ملی و در میان اعتراض برخی مدعیان وقت وزن اول تیم ملی روی تشک حاضر شد و با شایستگی به مدال طلا دست یافت؛ اما در شرایطی که در سه دهه اخیر بندرت پیش آمده کشتی‌گیری حدود یک دهه خود را در سطح اول کشتی دنیا حفظ کند، آن زمان نیز کسی تصور نمی‌کرد این طلا سرآغازی باشد بر ادامه درخشش سوریان در رویدادهای جهانی. او که در رقابت‌های جهانی چین 2006، آذربایجان 2007، دانمارک 2009 و روسیه 2010 چهار طلای دیگر به گردن آویخت در المپیک 2012 لندن نیز شاه بیت مدال‌هایش را با کسب طلای این بازی‌ها کسب کرد تا هم ناکامی در المپیک 2008 پکن را به بوته فراموشی بسپارد و هم کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کند. این ستاره کشتی‌فرنگی ایران که دو طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا را نیز در کارنامه افتخارات خود دارد، تنها مدالی که کسب نکرده مربوط به بازی‌های آسیایی است. به نظر می‌رسد اینچئون 2012 یعنی چهار ماه دیگر بهترین فرصت است تا سوریان این مدال را به گنجینه افتخاراتش بیفزاید. این دلاور کشتی ایران در حالی این روزها تمریناتش را در خانه کشتی دنبال می‌کند که بی تردید یکی از امیدهای اصلی ورزش ایران در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های جهانی کشتی در ازبکستان محسوب می‌شود. البته خودش تاکید می‌کند که دوست دارد تا المپیک 2016 ریودو ژانیروی برزیل همچنان در دنیای قهرمانی باقی بماند. گفت‌وگوی ما را با حمید سوریان بخوانید.

شما بخوبی می‌دانید المپیک نهایت آمال هر ورزشکاری به حساب می‌آید و همواره پس از آن‌که یک ورزشکار ایرانی صاحب مدال در این آوردگاه بزرگ ‌شده، این پرسش از ذهن علاقه‌مندان می‌گذرد که آیا او از دنیای قهرمانی خداحافظی خواهد کرد، البته برعکس این قضیه هم صادق است و وقتی یک ورزشکار در میدان المپیک شکست می‌خورد، عده‌ای منتظرند ببینند او برای المپیک بعد چه برنامه‌ای دارد. این موضوع درباره سوریان چگونه است؟ شما در المپیک پکن شکست خوردید و در لندن طلایی شدید. شرایط چگونه بود؟

همان‌طور که گفتید بالاترین و ارزشمندترین مدال در دنیای ورزش مدال المپیک است و دستیابی به این مدال بویژه از نوع خوشرنگ آن آرزوی ورزشکاران سراسر دنیاست. واقعیت این است چندی پس از المپیک پکن و آن شکست تلخ ـ که نمی‌خواهم درباره آن و حواشی‌اش اظهارنظری داشته باشم ـ همه انگیزه‌ها و توانم را برای جبران آن شکست و کسب طلا در لندن 2012 به کار گرفتم و خوشحالم که در نهایت چهارسال بعد توانستم به این هدفم برسم، اما در رابطه با این‌که چرا پس از لندن از دنیای قهرمانی خداحافظی نکردم باید بگویم این توان را در خود می‌بینم که تا المپیک برزیل در دنیای قهرمانی باقی مانده و با کسب دومین طلای این باز‌ی‌ها از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم.

اما پس از المپیک لندن چند ماه دور از کشتی بودید و تصور می‌شد از دنیای قهرمانی خداحافظی کنید.

پس از المپیک من و دیگر بچه‌هایی که در المپیک کشتی گرفته بودیم به دلیل خستگی زیاد حاصل از سال‌ها حضور در اردوهای تیم ملی لازم بود مدتی را به استراحت بپردازیم و این به معنی تصمیم ما برای خداحافظی از دنیای قهرمانی نبود. حتی چند وقت قبل از رقابت‌های جهانی 2013 در اردوی تیم ملی حاضر شدم، هرچند به رقابت‌های جهانی نرفتم.

اما در همان مقطع صحبت از حضور شما در انتخابات شورای شهر تهران بود و این‌که دیگر قصد ندارید به کشتی ادامه دهید؟

بله صحبت‌هایی مطرح بود، اما همان‌طور که گفتم با مشورت برخی دوستان احساس کردم هنوز می‌توانم به کشتی گرفتن ادامه دهم، درنتیجه دوباره به تشک کشتی بازگشتم.

آیا تغییر اوزان‌ کشتی که از سوی فدراسیون بین‌المللی کشتی (فیلا) اعمال شد در تصمیم شما موثر بود؟

البته با توجه به این‌که من برای حضور در وزن 55 کیلو مجبور بودم وزن زیادی را کم کنم به طور طبیعی تغییر وزن اول و جایگزینی وزن 59 کیلو به جای 55 کیلو برای من خیلی بهتر شد و خیلی راحت‌تر می‌توانم در این شرایط کشتی بگیرم. می‌توان گفت این موضوع هم در تصمیم من موثر بود.

با این حساب بحث حضور در عرصه‌های دیگر و از جمله شورای شهر را به بعد از دنیای قهرمانی موکول کردید؟

راستش را بخواهید هنوز تصمیمی برای پس از دنیای قهرمانی خود نگرفته‌ام، این‌که مربی شوم یا به بخش‌های دیگر بروم مشخص نیست، اما چیزی که مشخص است سال‌ها حضور در کشتی، من و امثال مرا از برخی امور و کارهای شخصی زندگی خودمان بازداشته است مطمئنا وقتی از دنیای قهرمانی فارغ شوم در وهله اول سعی می‌کنم عقب‌افتادگی و کارهای ناتمام شخصی‌ام را انجام دهم.

گفتید پس از بازی‌های المپیک به دلیل خستگی خواستید چند ماه به استراحت بپردازید، اما تصور همگان این بود که شما به خاطر کنار رفتن محمد بنا، سرمربی وقت تیم ملی، به نوعی قید حضور در دنیای قهرمانی کشتی را زدید؟

در مورد دیگران نمی‌توانم قاطعانه اظهار‌نظر کنم، اما به هر ترتیب خود من خیلی احساس خستگی می‌کردم و لازم بود چند وقت به استراحت بپردازم.

به هر ترتیب پس از یک سال و نیم دوری محمد بنا از تیم ملی کشتی‌فرنگی او همراه بسیاری از بزرگان این رشته به کشتی بازگشت. جمع‌شدن این همه بزرگ کشتی‌فرنگی را چطور می‌بینید؟ هرچند محمد بنا دوباره از سمت خود کناره‌گیری کرد و خود شما هم چند روزی دور از تیم ملی بودید؟

اگر اجازه بدهید نمی‌خواهم در این باره اظهارنظری کنم، چرا که امسال جام‌جهانی تهران، رقابت‌های جهانی ازبکستان و بازی‌های آسیایی اینچئون را در پیش داریم و بهتر است روی تمرین متمرکز باشیم.

اما به هر حال کناره‌گیری چند روزه شما از اردوی تیم ملی اتفاق کوچکی نبود.

به هر حال با توجه به مسائل پیش آمده حدود ‌ده روز در اردوی تیم ملی حضور نداشتیم و تلاش ما این بود که رضایت محمد بنا را برای بازگشت به تیم ملی جلب کنیم، اما با توجه به اختلافاتی که ظاهرا از قبل وجود داشته او نپذیرفت، برگردد. به واقع تلاش کردیم او برگردد. با این حال عزیزانی که هدایت تیم ملی را به عهده گرفته‌اند، توانمند بوده و همه اعضای تیم هم قسم شده‌ایم تا بهترین نتیجه را در جام‌جهانی تهران کسب کنیم. محمد بنا اعتقاد دارد این تیم بدون او نیز می‌توان قهرمان شود و ما هم وقتی دیدیم اصرارمان فایده‌ای ندارد به تیم ملی برگشتیم تا برای موفقیت تیم تلاش کنیم.

پرسش دیگری که همواره درباره شما وجود دارد، این‌که رمز و راز ماندگاری و ادامه موفقیت‌آمیز حضور حمید سوریان در عرصه ورزش قهرمانی و البته در سطح اول دنیا چیست؟

طبیعی است که همواره سعی کرده‌ام به چیزی جز ورزش و کشتی تمرکز نکنم و در این باره در کنار تلاش و پشتکاری که داشته‌ام مطمئنا خانواده، دوستان و مربیانم در این مهم سهیم بوده‌اند و این عزیزان به عنوان بزرگ‌ترین مشوق من همواره مرا به ادامه حضور در این عرصه تشویق کرده‌اند.

در شرایطی که پس از المپیک لندن در هیچ میدان رسمی حضور نداشته‌اید، آیا در رقابت‌های جام‌جهانی تهران کشتی می‌گیرید؟

اگر کادرفنی تیم ملی صلاح بدانند می‌توانم در این رقابت‌ها روی تشک حاضر شوم. البته من اسفند سال پیش در رقابت‌های جایزه بزرگ فیلا در مجارستان کشتی گرفتم و صاحب مدال طلا شدم و این‌گونه نبوده که به طور کامل از عالم مبارزه دور بوده باشم.

منظور ما رقابت‌های رسمی مثل قاره‌ای و جهانی بود. حالا این رقابت‌های مجارستان تا چه حد در آماده‌سازی شما موثر بود؟

با توجه به این‌که نخستین حضورم در وزن جدید یعنی 59 کیلو بود در کنار محک‌زدن میزان آمادگی‌ام، هدف دیگری که در این رقابت‌ها داشتم حضور در وزن جدید بود و خوشبختانه حضور موفقی داشتم و با شکست دادن کشتی‌گیرانی از گرجستان، لهستان، مصر، ژاپن و ترکیه صاحب مدال طلا شدم. به طور کلی می‌توان گفت در این رقابت‌ها آشنایی مختصری با حریفانم در این وزن پیدا کردم.

برگردیم به رقابت‌های جام‌جهانی، جایی که تهران میزبان این رقابت‌هاست و همه انتظاری جز قهرمانی تیم کشورمان در این پیکارها ندارند.

البته ما پیش از این نیز در رقابت‌های جام‌جهانی قهرمان شده‌ایم و قهرمان‌شدن در این پیکارها برای ما دور از دسترس نیست، اما به هر ترتیب تیمی که در المپیک قهرمان می‌شود همه انتظاری جز ادامه درخشش و قهرمانی پیاپی از آن ندارند. در این شرایط امیدواریم در جام‌جهانی تهران نیز باز هم قهرمان شویم و دل مردم را شاد کنیم. کشتی گرفتن مقابل تماشاگران خودی در ایران حس و حال دیگری دارد و امیدوارم من هم چنانچه در ترکیب تیم ملی قرار گرفتم شرمنده مردم نشده و بتوانم کشتی‌های خوبی بگیرم.

امسال دو رویداد مهم دیگر یعنی رقابت‌های جهانی ازبکستان و بازی‌های آسیایی اینچئون را به فاصله ده روز از هم در شهریور در پیش داریم. فکر می‌کنید در این دو رویداد کشتی ایران و مشخصا کشتی‌فرنگی چه نتیجه‌ای کسب خواهد کرد؟

مطمئن باشید کشتی بویژه در بازی‌های آسیایی بازهم امید اول ورزش ایران برای درخشش در بازی‌های آسیایی است و امیدواریم این بار نیز کشتی ایران در هر دو رشته فرنگی و آزاد بتواند انتظارات را در بازی‌های آسیایی برآورده کند. خود من هم تمام سعی‌ام را می‌کنم که بهترین عملکرد را در ماه‌های آینده داشته باشم. این‌که از نظر کادرفنی در کدام مسابقه روی تشک بروم در آینده مشخص خواهد شد. به هر حال هر تصمیمی که کادرفنی تیم ملی بگیرند، آن را پذیرا شده و با همه وجود برای کسب مدال تلاش خواهم کرد.

جای مدال بازی‌های آسیایی در کارنامه شما خالی است، آن هم در شرایطی که چهار سال پیش در گوانگجو نتوانستید به مدالی در این بازی‌ها دست یابید. آیا این مهم انگیزه زیادی برای ادامه تلاش‌تان نیست؟

خودم که بدم نمی‌آید یک مدال طلای بازی‌های آسیایی را نیز در کارنامه داشته باشم، اما همان‌طور که گفتم باید ببینیم در‌ آینده چه شرایط پیش خواهد آمد. آنچه مسلم است از هیچ تلاشی برای کسب موفقیت کوتاهی نخواهم کرد.

فکر می‌کنید مجموعه ورزشی ایران می‌تواند در بازی‌های آسیایی اینچئون عنوان چهارمی دوره گذشته خود را تکرار کند؟

مطمئنا کار سختی در پیش داریم، چرا که دیگر حریفان نیز بیکار ننشسته‌اند و همه ما باید به سهم خود در جهت کسب بهترین نتیجه تلاش کنیم.

میانه حمید سوریان با حاشیه‌های ورزش چگونه است؟

دوست ندارم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم. دلم می‌خواهد همواره روی کشتی و هدفم تمرکز کنم.

اما به هرحال گاهی حاشیه سراغ ورزشکار می‌آید؟

بله، این بحث اجتناب‌ناپذیر است و امثال ما ورزشکاران ملی باید خیلی حواسمان جمع باشد.

از جمله حواشی​ای که در ماه‌های گذشته سراغ شما آمد صحبت فروش حواله ماشین فراری هشت میلیاردی شما و حواشی پیرامون آن بود. دلیل این موضوع چه بود؟

همان‌طور که گفتم دوست ندارم به عقب برگشته و درباره مسائلی حرف بزنم که تمرکزم را به هم بزند. درباره این قضیه هم چند بار صحبت کردم فقط به گفتن این جمله بسنده می‌کنم که مشهور‌شدن این دردسرها را هم دارد که حتی اگر خودت سراغ حاشیه نروی، حاشیه سمت تو می‌آید.

درباره مسائل پیش روی کشتی اگر ناگفته‌ای هست، می‌شنویم؟

آرزوی همه ما موفقیت کشتی‌فرنگی در جام‌جهانی تهران است و امیدوارم مردم کشتی دوست کشورمان بخوبی از تیم ملی ایران در این رقابت‌ها حمایت کنند تا بتدریج برای حضور موفقیت‌آمیز در رقابت‌های جهانی ازبکستان و بازی‌های آسیایی اینچئون آماده شویم. همزمان از مسئولان نیز انتظار دارم کشتی را به عنوان ورزش اول کشور حمایت کنند. من به همه مردم قول می‌دهم نتیجه خوبی در این رقابت‌ها کسب خواهیم کرد.


امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها