بسیاری از ما اغلب فقط می‌خوریم! بدون آنکه بدانیم چه می‌خوریم یا چگونه باید بخوریم یا حتی چه وقت و با چه می‌توانیم بخوریم. حال آنکه خوردن برخی خوراکی‌ها در برخی وعده‌ها یا همزمان با خوردن برخی دیگر از مواد غذایی ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در هضم، دستگاه گوارش یا حتی دردسرهای بالینی و سوئی شود. در ادامه این مطلب از سازگاری و ناسازگاری برخی خوردنی‌ها اشاره شده که دانستنش در حفظ سلامت و بهداشت تغذیه افراد نقش مهمی دارد.
کد خبر: ۶۷۲۵۵۹

جام جم سرا:

لیمو


لیمو با غلات و حبوبی از قبیل گندم، برنج، لوبیا، نخود، عدس، باقلا، لپه، ارزن و همچنین با میوه هایی شامل سیب درختی، موز، انجیر، خرما و میوه های شیرین، گوجه فرنگی، سیب زمینی و بلوط نمی سازد.ولی با روغن های مایع نباتی و میوه های روغن دار از قبیل گردو، بادام، فندق، بادام زمینی (پسته شام)، میوه زیتون، نارگیل و همچنین سبزیجاتی مانند: هویج، سالاد کاهو، تره فرنگی، پیاز، چغندر، گل کلم، کلم، کلم قمری، کلم دلمه ای، آندیو، سیر، شلغم، بادنجان، فلفل، رازیانه، مارچوبه، نعناع و انواع کدوها می سازد.


نان


(خام گیاه خواران می توانند از جوانه گندم به جای نان استفاده کنند). با سبزی های خوردنی و کاهو و میوه های تازه از قبیل پرتقال و نارنگی، هندوانه، خربزه، انگور، هلو، گیلاس ، ازگیل، توت، خرمالو، انجیر، آناناس، انجیر خشک، آلو و انبه سازگار است.


کاهو


با لیمو، سیر، گوجه فرنگی، ترب، کرفس، هویج رنده شده، چغندر قرمز، شاهی، رازیانه، آرتیشو، گل کلم، شنگ، خیار، تره فرنگی، بادنجان و روغن های نباتی مایع و نارگیل، گردو و زیتون سازگاری دارد.


سیب زمینی


با کاهو، کرفس، هویج، چغندر، ترب، کلم، گوجه فرنگی، سبزی و گل کلم و میوه هایی از قبیل: پرتقال، انگور، آناناس، زردآلو، میوه های شیرین، میوه های روغن دار، گلابی، سیب درختی و روغن های مایع می سازد، اما با برنج، لپه، لوبیا، ذرت، باقلا، عدس و میوه های کال و ترش و لیمو، نان (جوانه گندم) و بلوط سازگار نیست و همراه هم نباید میل شوند.

گوجه فرنگی


با تمام سبزی ها و میوه های روغن دار و روغن های نباتی مایع و نان (جوانه گندم)، آرتیشو، موز، بادنجان، چغندر، هویج، گردو، لپه و لوبیا سازگاری دارد.

پرتقال


پرتقال با عدس، خرما، انگور، سیب درختی، گلابی، خربزه، هندوانه، میوه های شیرین دیگر از قبیل توت فرنگی، خرمالو، موز، زردآلو، هلو، انجیر و همچنین سیب زمینی و برنج می سازد. ولی با سبزی ها، سالاد کاهو و گوجه فرنگی، گردو، نارگیل، سیر، بادنجان و فلفل سبز نمی سازد.

انگور


با خربزه، هلو، گلابی، سیب درختی، توت فرنگی و پرتقال سازگار است، ولی با سیر خام، لیموترش، کرفس، کاهو، گوجه فرنگی، سبزی های خوردنی و میوه های روغنی یا روغن های نباتی مایع و هندوانه سازگار نیست.
اصل این است که میوه های درختی را با آنچه در روی زمین به شکل بوته می روید با هم نخوریم و به طور کلی میوه ها در بالای زمین و سبزی ها و حبوب در روی زمین به وجود می آیند و در نتیجه همان طور که گفته شد چیزی که در بالا است دارای خاصیت الکتریکی با چیزی که در پایین است دارای خاصیت مانیتیسم است و با هم ناسازگار و در معده خوب ترکیب نمی شود.برای مثال خرما با سالاد و سبزی ها، انگور با سالاد و سبزی ها، گیلاس و آلبالو با کرفس، لیموترش با گندم یا به طور کلی میوه ها با سبزی ها ترکیب ناسازگاری دارد و در موارد دیگر نارنگی با پسته زمینی (پسته شام)، نارگیل با عسل، عسل با اسفناج، انجیر با گوجه فرنگی، پرتقال با بادام، برنج با ذرت، روغن های مایع نباتی با عسل و انجیر، توت فرنگی با شلغم و ترب، هندوانه با خربزه و غیره ناسازگار است.

به چند نمونه از سازگاری و ناسازگاری غذاها که در کتاب دکتر ریمون باربوکه از پزشکان پیرو طبیعت است توجه کنید:
۱ - در یک وعده غذا مورد پروتئین و نشاسته ای را با هم مصرف نکنید (مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی و غلات گندم و حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و غیره را نباید با دانه های روغنی مانند پسته، بادام، گردو و غیره را با هم بخورید.
۲ - میوه های شیرین و مواد نشاسته ای را با هم مخلوط نکنید و در یک وعده آنها را مصرف نکنید.
۳ - میوه های ترش و شیرین را برای خوردن با هم مخلوط نکنید.
۴ - میوه های ترش با مواد پروتئینی به استثنای گردو ترکیب ناسازگاری دارد.
۵ - غذاهای شیرین را با مواد نشاسته ای نخورید که این موضوع خیلی مهم است.
۶ - خربزه و طالبی را به تنهایی بخورید.
۷ - فقط یک نوع از مواد نشاسته ای را در یک وعده غذا مصرف کنید.
۸ - در یک وعده غذا بیش از یک غذای پروتئین دار مصرف نکنید.
۹ - با مواد نشاسته ای، سبزی های سبز مصرف بشود.
۱۰ - با گردو و بادام میوه های ترش یا سبزی های سبز را بخورید.
۱۱ - اصولا بهتر است که در یک وعده غذایی سبزی و میوه با هم مصرف نشود.

اگر غذاها خوب با هم ترکیب شوند عمل هضم آن آسان است و این کار به تحلیل غذا در بدن کمک می کند. در یک وعده غذا نباید غذاهای گوناگون را به مقدار زیاد مصرف کرد، مخصوصا کسانی که هضم مشکلی دارند و غذا را به سختی تحلیل می برند باید از این کار دوری جویند.(شبکه آفتاب)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
۰
۲
اخه اینجوری كه كی میتتواند تصمیم درست بگیرد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها