گزارشی از اتفاقات باور نکردنی در لیگ برتر فوتبال بانوان

فجایع دیده نشده در فوتبال بانوان ایران!

پیش به سوی سومین جام‌جهانی

فوتسال بانوان اوج می‌گیرد

تیم ملی فوتسال بانوان بار دیگر در راه رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال بانوان قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۲۴۸۹
فوتسال بانوان اوج می‌گیرد

پس از دو دوره این رقابت‌ها که به ترتیب در پرتغال و اسپانیا برگزار شد زنان فوتسالیست ایرانی به سومین حضور خود در این رقابت‌های معتبر می‌اندیشند که البته اینبار قرار است در روسیه برگزار شود.

تیم ملی فوتسال بانوان ایران در دو دوره گذشته این رقابت‌ها هر چند مقام قابل توجهی به دست نیاورد، اما بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت تا نام فوتسال بانوان ایران در دنیا مطرح شود. علاوه بر این‌که حضور در این رقابت‌ها به پررنگ‌شدن وجهه بین‌المللی فوتسال بانوان کمک کرد، بلکه حتی باعث شد فرشته کریمی یکی از بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان با ارائه بازی‌های خوب در دوره گذشته جام‌جهانی در جمع ده بازیکن برتر دنیا در سال 2013 قرار بگیرد.

زنان فوتسالیست ایرانی در حالی در جام‌جهانی کوچک برزیل شرکت می‌کنند که برخلاف دو دوره گذشته شهرزاد مظفر را دیگر روی نیمکت خود به عنوان سرمربی نمی‌بینند. به جای مظفر اینبار قرار است شهناز یاری، سرمربی زنان فوتسالیست در جام‌جهانی باشد. ملی‌پوشان فوتسال قرار است چند روز دیگر راهی روسیه شوند تا در راه آماده‌سازی به منظور حضور در جام‌جهانی فوتسال زنان در یک تورنمنت که تیم‌های قدرتمند دنیا در آن شرکت دارند بازی کنند. پس از بازگشت از این تورنمنت ملی‌پوشان فوتسال دوباره به ایران برمی‌گردند و تا آبان ماه که برای شرکت در جام‌جهانی دوباره باید به روسیه بروند در تهران به اردوی آماده سازی خود ادامه دهند.

بهترین محک برای ملی‌پوشان

شهناز یاری، سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان ایران درباره نحوه آماده‌سازی ملی‌پوشان به جام‌جم گفت: تورنمنت روسیه پیش از جام‌جهانی محک بسیار خوبی برای ملی‌پوشان ایرانی است. از طرفی خود من در این تورنمنت شناخت بیشتری روی بازیکنان پیدا می‌کنم. ما در این تورنمنت با بهترین تیم فوتسال زنان دنیا مسابقه خواهیم داد. اسپانیا که یکی از برترین تیم‌های فوتسال زنان است در کنار روسیه و مجارستان بهترین مسابقه تدارکاتی برای ما هستند.

وی افزود: تجاربی که در این تورنمنت برای ما به دست می‌آید قطعا در جام‌جهانی به کار می‌آید. یاری افزود: فرصت برای ما کم است. تا امروز دو اردوی آماده سازی بیشتر برگزار نکرده‌ایم و باید تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنیم. تورنمنت روسیه بسیاری از کاستی‌ها را جبران می‌کند. به نظرم در شرایط کنونی هیچ چیز بهتر از تورنمنت روسیه و قرار گرفتن در برابر قدرت‌های فوتسال زنان دنیا نبود.

سرمربی جدید تیم ملی فوتسال بانوان در ادامه درباره سیر صعودی فوتسال بانوان ایران گفت: 14 سال از آغاز به کار رسمی تیم ملی فوتسال می‌گذرد. به نظر من رشد و پیشرفت این تیم باید خیلی بیشتر از چیزی بود که تا امروز مشاهده کرده‌ایم. البته پیشرفت این رشته در ایران غیر قابل انکار است، اما به نظرم این روند باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

این مربی اذعان کرد: اوج کار فوتسال بانوان در این 14 سال مربوط به سال گذشته می‌شود یعنی وقتی که تیم ملی در رقابت‌های داخل سالن آسیا به مقام نایب‌قهرمانی رسید تا نخستین مدال رسمی بین‌المللی خود را به چنگ بیاورد. ما پیش از این عنوان خاصی در سطوح بین‌المللی نداشتیم، اما نایب قهرمانی در آسیا برای ما بسیار دلگرمی بزرگی بود. یاری خاطر نشان کرد: حضور چند ساله فوتسالیست‌های ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی دلگرمی بسیار بزرگی را برای آنها به وجود آورد. آنها اکنون بسیار با تجربه‌تر شده اند که این شرایط نوید روزهای بهتری برای آنان است.

جام‌جهانی بزرگ‌تر می‌شود

رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال زنان آبان امسال وارد سومین دوره خود می‌شود. نخستین دوره آن سال 2012 در پرتغال برگزار شد، یک سال بعد یعنی سال 2013 اسپانیا میزبان دوره دوم بود و حالا قرار است روسیه در آبان میزبان دوره سوم باشد. تا پیش از این به این رقابت جام‌جهانی کوچک اطلاق می‌شد، نامی که امسال نیز روی این رقابت‌هاست، اما شاید حداکثر از دو سال دیگر این رقابت‌ها با پیشرفت از لحاظ کیفی و افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده مواجه شود تا استانداردهای یک جام‌جهانی واقعی را پیدا کند. بزرگ‌شدن جام‌جهانی به منظور توسعه فوتسال بانوان انجام می‌شود. دو دوره گذشته این رقابت‌ها به شکل آزمایشی برگزار می‌شد، اما سومین دوره این رقابت‌ها هر چند هنوز «جام‌جهانی کوچک» است، اما کاملا رسمی است و دیگر عنوان آزمایشی را ندارد.

این رقابت‌ها با گذر از مرحله آزمایشی در حال وارد‌شدن به مرحله بالاتر یعنی یک جام‌جهانی بزرگ و واقعی و با تعداد تیم‌های بیشتری است. این اتفاق بیش از هر چیزی به نفع تیم‌هایی همچون ایران خواهد بود که تا امروز بنا به دلایلی کمتر در صحنه‌های بین‌المللی دیده شده‌اند. فوتسال بانوان در حالی در آستانه جام‌جهانی بزرگ قرار دارد که قرار است حضور در جام ملت‌های آسیا را هم تجربه کند.

رونمایی از تیم جدید

تیم ملی فوتسال بانوان با این بازیکنان به تورنمنت روسیه می‌رود؛ بازیکنانی که در جام‌جهانی کوچک امسال هم حضور دارند: فرزانه توسلی، بهناز خیاط، سهیلا ملمولی، نسیمه غلامی، فاطمه شریف، نغمه مرادی، نسترن مقیمی، سارا شیربیگی، فاطمه اعتدادی، زهره میثمی، فرشته کریمی، نیلوفر اردلان، مونا سعیدی، سحر پاپی، اعظم آخوندی، طاهره مهدی‌پور، سپیده زرین‌راد، مرضیه توفیقی‌نسب، پریا نوروزی، فهیمه زارعی، عاطفه عابدی و مرضیه فتحی. از این جمع 13 بازیکن در جام‌جهانی سال گذشته حضور داشتند و بقیه نفرات جدید دعوت شده هستند تا در تورنمنت روسیه، یاری از این بازیکنان رونمایی کند.

هیلدا حسینی​خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها