رییس اتحادیه مدیران باشگاه‌ها معتقد است مشکلات اصلی باشگاه‌ها با خصوصی سازی حل می‌شود. همچنین او می‌گوید زمان ریاست خودش در سازمان لیگ سه داور و پنج کمک داور را کنار گذاشتند، اما آنها دوباره به داوری بازگشتند.
کد خبر: ۶۶۹۳۵۰
پشت پرده "سقف قرارداد"


عزیزالله محمدی با بیان این که عملکرد سازمان لیگ قابل قبول بوده است، اظهار کرد: من در برنامه‌ریزی اولیه سازمان لیگ به آنها کمک کردم. ما از همان ابتدا دو برنامه مدنظر داشتیم. یکی از برنامه‌ها طوری تنظیم شده بود که لیگ 30 بهمن به اتمام برسد. در برنامه دوم نیز قرار بود لیگ در همان تاریخ 22 فروردین به پایان برسد. در آن زمان من پیشنهاد دادم لیگ را قبل از سال به پایان ببریم و سه بازی جام حذفی را هم در فروردین 93 برگزار کنیم و تا 22 فروردین که قرار بود، تیم ملی به اردو برود بازی‌ها به اتمام برسد. دلیل این پیشنهادم هم این بود که اگر لیگ قبل از سال به پایان می‌رسید، دیگر این تعطیلی یک ماهه که در اواخر لیگ و در اوج حساسیت اتفاق افتاده روی نمی داد.

وی در ادامه افزود: اگر لیگ همان اسفند ماه به پایان می‌رسید، دیگر تیم‌هایی که در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا بازی نداشتند، نیازی نبود در تعطیلات یک ماهه لیگ، هزینه‌ای متحمل شوند و تیم خود را آماده نگه دارند. البته باید بگویم برگزاری فینال جام حذفی بعد از به پایان رسیدن لیگ، باعث می‌شد قهرمان جام حذفی بعد از قهرمان لیگ مشخص شود و تیم‌ها بدون شائبه به کارشان در لیگ ادامه می‌دادند.

رییس سابق سازمان لیگ برتر همچنین تصریح کرد: به هر حال دوستان سازمان لیگ زحمات زیادی کشیدند و با توجه به مشکلات موجود توانستند برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود را اجرا کنند و در مجموع فکر می‌کنم عملکرد خوبی داشتند.

عزیز محمدی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به قانون سقف قرارداد که در زمان ریاست خودش در سازمان لیگ تدوین و اجرایی شده بود، اظهار کرد: قبل از این که ما قانون سقف قرارداد را اجرا کنیم، آقای مهدی رحمتی 440 میلیون تومان با باشگاه سپاهان قرارداد بسته بود و دو بازیکن دیگر هم طلب قرارداد 600 میلیون تومانی کرده بودند، به طوری که قراردادها به 600 و 700 میلیون تومان نزدیک شده بود. در آن زمان مجلس شورای اسلامی مصوب کرده بود که هیچ سازمان دولتی حق ندارد برای ورزش حرفه‌ای هزینه کند. وزیر محترم صنایع وقت هم آقای محرابیان برای رییس جمهور، احمدی نژاد نامه نوشته بودند که ما نمی‌توانیم جوابگوی هزینه‌های باشگاه‌های تحت نظر خودمان باشیم.

وی ادامه داد: آقای احمدی نژاد به آقای سعیدلو دستور دادند که مدیریت باشگاه‌های تحت نظر وزارت صنایع را، سازمان تربیت بدنی بر عهده بگیرد. در همین رابطه جلساتی هم برگزار شد ما هم در آن جلسات عنوان کردیم، سازمان تربیت بدنی در اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مانده است، چگونه می‌خواهد باشگاه‌های صنعتی را هم اداره کند؟! اگر بخواهیم باشگاه‌های فولاد، سپاهان و ذوب آهن که استادیوم و امکانات سخت‌افزاری دارند را در اختیار سازمان تربیت بدنی قرار دهیم، دیگر کارخانجات امکانات خود را در اختیار این باشگاه‌ها قرار نمی‌دهند و کم‌کم آنها هم به باشگاه‌هایی نظیر استقلال و پرسپولیس تبدیل می‌شوند.

رییس سابق سازمان لیگ برتر تصریح کرد: در آن جلسه مقرر شد وزارت صنایع، اداره باشگاه‌های صنعتی را عهده دار باشد، اما آقای محرابیان به ما گفتند به شرطی باشگاه‌ها را اداره می‌کنیم که به بازیکنی بیش از 200 میلیون تومان پرداخت نشود. در نتیجه‌ بررسی کردیم و به این نتیجه‌ رسیدیم که حتما باید سقف قرارداد باشد. البته خودمان هم می‌دانیم که سقف قرارداد را باید روی بودجه می‌گذاشتیم، اما معلوم نبود باشگاه‌ها چقدر بودجه دارند. بنابراین قانون سقف قرارداد تدوین و اجرایی شد.

عزیز محمدی خاطر نشان کرد: ما سقف قرارداد را گذاشتیم و اعلام ‌کردیم، کمیته‌ انضباطی با متخلفان برخورد می‌کند و گفتیم ملاک برای ما قراردادی است که در سازمان لیگ ثبت می‌شود و قراردادهای داخلی برایمان اعتباری ندارد. مجازات‌های سنگینی را برای کسانی که سقف را رعایت نمی‌کردند در نظر گرفتیم. البته پیش‌بینی کرده بودیم که در سال اول، 10 درصد افراد قانون سقف قرارداد را رعایت نکنند. یعنی از مجموع بازیکنان 36 بازیکن تخلف کنند.

وی اضافه کرد: ما سقف گذاشتیم، نه کف! حال مدیران ما فرق سقف و کف را نمی‌دانند مقصر ما هستیم؟! اگر پول‌هایی خارج از قرارداد پرداخت شد، مقصر باشگاه‌ها هستند، مدیران باید کنترل می‌کردند که مبلغی خارج از سقف پرداخت نشود. حال بعد از این که ما کنار رفتیم و قانون سقف قرارداد را برداشتند چه شد؟! مبالغ کنترل شد؟! الان قراردادها به یک میلیارد و دویست میلیون تومان رسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد بحث شفافیت در قراردادها نیز به ایسنا گفت: به تازگی اعلام شده که قراردادها باید شفاف شوند، اما نباید قراردادها را در رسانه‌ها منتشر کنیم. در زمانی که من ریاست سازمان لیگ را بر عهده داشتم، اعلام کردیم که یک نسخه از قراردادها در اختیار سازمان بازرسی کل کشور قرار می‌گیرد. اگر قراردادها را در اختیار سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی مربوطه باشگاه قرار دهیم، خودشان می‌توانند بر هزینه‌ها و مبالغ پرداخت شده باشگاه‌ها رسیدگی کنند. این گونه قراردادها به نوعی محرمانه هم می‌ماند. اما موضوع اصلی این است که مدیران دولتی به خاطر رقابت پرداخت هزینه‌ها را کنترل کنند. تا زمانی که باشگاه‌ها خصوصی نشوند و هیات مدیره‌ها و مجامع خودشان پول ندهند، مشکل پرداخت‌های کلان حل نمی‌شود.

رییس اتحادیه مدیران باشگاه‌ها همچنین در مورد خصوصی سازی باشگاه‌ها نیز گفت: باشگاه‌ها خصوصی نمی‌شوند، مگر این که مجلس شورای اسلامی طرح جامع باشگاه داری را به تصویب برساند. در ترکیه باشگاه‌ها را خصوصی کردند، اما به آنها استادیوم و وام‌های بلند مدت کم بهره دادند، آنها بحث کپی رایت و حق پخش تلویزیونی را حل کردند. ترکیه این امتیازها را گذاشت که بخش خصوصی پای کار آمد. هیچ کدام از باشگاه‌های ما منابع درآمدزایی ندارند. دولت باید به باشگاه‌ها کمک کند.

وی افزود: باید بحث درآمدزایی برای باشگاه‌ها فراهم کنیم و برای بخش خصوصی امتیازاتی را در نظر بگیریم. باشگاه خصوصی اگر می‌خواهد امکاناتی بسازد، نباید عوارض شهرداری پرداخت کند. پول آب، برق و گاز را مثل بخش‌های تولیدی برای باشگاه‌ها محاسبه کنیم. اگر دولت کمک کند باشگاه‌ها می‌توانند از راه‌هایی مثل، حق پخش تلویزیونی، تامین رستوران، برگزاری تورهای ورزشی، ترانسفر بازیکن، بلیت فروشی و راه‌هایی دیگر درآمدزایی کنند و هزینه‌های خود را عهده دار شوند.

رییس اتحادیه مدیران باشگاه‌ها در ادامه خاطرنشان کرد: ما در طرح جامع باشگاه داری پیشنهاد دادیم، دولت به مدت پنج سال، برای کمک به باشگاه‌ها به آنها سوبسید بدهد تا باشگاه‌ها بتوانند بعد از پنج سال به سود دهی برسند، دولت هم بعد از سال پنجم کمک‌ها را متوقف کند.

وی تصریح کرد: وقتی باشگاه‌ها خصوصی شوند برای هزینه‌هایی که انجام می‌شود دلسوزی می‌شود. مدیران لایق سرکار می‌آیند و برنامه بلند مدت را در دستور کار قرار می‌دهند، در نتیجه‌ هیات مدیره و مدیران به راحتی از کار برکنار نمی‌شوند. باشگاه‌ها به دنبال درآمدزایی می‌روند. اگر باشگاه‌ها خصوصی شوند فساد کم می‌شود و دست دلال‌ها از فوتبال کوتاه می‌شود.

عزیز محمدی همچنین در مورد قراردادها نیز به ایسنا گفت: مدیران ما چون پول ندارند، بازیکنان برایشان تعیین تکلیف می‌کنند، زمانی که باشگاه خصوصی باشد، مسلما مقابل این نوع قراردادهایی که در حال حاضر در فوتبال ایران بسته می‌شود، گرفته می‌شود. دیگر بازیکن نمی‌تواند برای باشگاه تعیین تکلیف کند و باشگاه‌ها از بازیکنان جوان استفاده می‌کنند. در حال حاضر بازیکنی در لیگ داریم که با 30 سال سن یک میلیارد قرارداد می‌بندد و روی نیمکت می‌نشیند، چون باشگاه‌ها دولتی است، در پرداخت‌ها دلسوزی نمی‌شود.

وی همچنین افزود: وقتی می‌خواهیم آیین‌نامه نقل و انتقالات را بنویسیم، افرادی را در تدوین آیین‌نامه دخیل می‌کنیم که خود این‌ها با 10 تیم لیگ برتری قرارداد همکاری دارند. تا وقتی این افراد هستند، هیچ چیز درست نمی‌شود. باید در آیین‌نامه بیاوریم و تیم‌ها را اجبار کنیم قرارداد بلند مدت ببندند. سال قبل آیین‌نامه نقل و انتقالات که نوشته شد، فیفا ایراداتی گرفت و آیین‌نامه اصلاح شد. این آیین‌نامه 95 درصد با فیفا مطابقت دارد. می‌توانیم قانونی بگذاریم تا تیم‌ها ملزم به استفاده از بازیکنان جوان شوند و در قوانین فیفا مشکلی از این بابت وجود ندارد.

عزیز محمدی در مورد وجود فساد در فوتبال نیز گفت: تقریبا دو سال پیش، ما سه داور و پنج کمک داور را از قضاوت در لیگ منع کردیم، چون صلاحیت لازم را نداشتند، اما در آن زمان آن قدر کمیته‌ داوران و فدراسیون فشار‌ آوردند که مجبور شدیم آنها را به داوری برگردانیم. حال می‌بینید که فساد در میان تعدادی از داوران نمایان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها