شاید تا میانه دهه 70 شمسی کم‌مصرف‌ترین لامپ مورد استفاده ما همان لامپ‌های مهتابی با استارت‌های معروفشان بود، اما اوایل دهه 80 با تغییر رویکرد دولت مبنی بر کاستن از مصرف انرژی، پای لامپ‌هایی مشابه مهتابی، اما با شکل و شمایلی جدید به کشور باز شد.
کد خبر: ۶۶۸۹۳۴

لامپ‌هایی که ابتدا ظاهر دلچسبی نداشتند، متنوع هم نبودند، اما بتدریج و با رفع ایرادات کیفی‌شان توانستند جای ثابت و پروپاقرصی برای خود پیدا کنند تا جایی که رقبا را از میدان به در کرده و یکه‌تاز بازار شوند. بر این اساس فرهنگسازی گسترده از سوی سازمان‌های مربوطه بخصوص توانیر صورت گرفت و بسیاری با ارائه آخرین قبض پرداختی می‌توانستند تعدادی لامپ کم‌مصرف با قیمت دولتی دریافت کنند، اما با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها و گسترش دامنه استفاده از این لامپ‌ها در زندگی مردم، کم‌کم بازاری پررونق برای تولید و البته واردات این لامپ‌ها ایجاد شد؛ بازاری که از همان ابتدا به دست چین افتاد. البته هرچند وقت یکبار نام برندهای معتبر اروپایی در این بازار به گوش می‌رسید، ولی سرانجام این محصولات چینی بودند که توانستند رتبه اول را در بازار مصرف ایران به خود اختصاص دهند.

مصوبه‌ای که قیمت را افزایش می‌دهد

در همین حال با ورود کشور به مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بازار لامپ‌های کم‌مصرف می‌رود تا رونقی تازه را تجربه کند، رونقی که البته احتمالا با افزایش قیمت نیز همراه خواهد بود. چون دولت با ابلاغ مصوبه‌ای، تولید و ورود هر گونه لامپ‌های رشته‌ای (همین لامپ‌های پرمصرف عادی) به کشور را از ابتدای سال 93 ممنوع اعلام کرده است.

به این ترتیب احتمالا بازار لامپ‌های کم‌مصرف در غیاب رقیب قدرتمند و قدیمی خویش، رونقی تازه خواهد گرفت. هم‌اکنون لامپ‌های کم‌مصرف در ایران به دو روش به بازار عرضه می‌شود؛ گروهی تمام مواد خام را از خارج وارد می‌کنند و فرآیند تولید را در محل کارخانه تکمیل می‌کنند، اما برخی دیگر با واردات اجزای پیش ساخته شده لامپ‌ها، آنها را در داخل سرهم کرده و روانه بازار می‌کنند. با این حال و به گفته کارشناسان جای یک برند تماما و کاملا ایرانی در این بازار خالی است؛ برندی که بتواند از حقوق مصرف‌کننده ایرانی دفاع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها