معاون وزیر نفت با بیان اینکه نرخ پایین سوخت اسراف را تشویق می‌کند، گفت: سودهای زیاد پتروشیمی‌ها در چند سال گذشته ناشی از ارزان بودن قیمت خوراک نبود بلکه بدلیل اختلاف قیمت و نوسانات ارز بود.
کد خبر: ۶۶۵۷۸۴
طرفدار افزایش قیمت سوخت هستم

عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در خصوص یکی شدن نرخ خوراک با سوخت پتروشیمی‌ها گفت: نرخ ۱۰ سنت یا ۲۶۵ تومان برای مجتمع‌هایی که توامان از گاز طبیعی بعنوان خوراک و سوخت استفاده می‌کنند عدد مناسبی است.

وی افزود: قرار بود که نرخ خوراک ۱۳ سنت و سوخت ۲ تا ۳ سنت باشد که تعیین نرخ متوسط۱۰ سنت رقم خوبی است اما این مطلب به درستی اطلاع رسانی نشده و با ایجااد سوء تفاهم واکنش‌های منفی را در پی داشته است.

شعری مقدم دلیل این اقدام را عدم توان شرکت گازبرای تفکیک قیمت سوخت و خوراک دانست و گفت: ازاین پس مجتمع‌هایی که خوراکشان مایع و از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و یا مجتمع‌هایی که ازگازبرای تولید نیرو استفاده می‌کنند نرخ خوراک و سوخت یکسانی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه من طرفدار بالا رفتن قیمت سوخت هستم، افزود: نرخ ارزان سوخت، اسراف را تشویق می‌کند.

معاون وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه دولت امسال برای افزایش قیمت سوخت مراعات حال مردم را کرده، گفت: در تمام دنیا نرخ سوخت بالا‌تر ازخوراک محاسبه می‌شود و اینگونه نیست که این مایع ارزشمند راحت در اختیار مردم قرار گیرد که بسوزد اما در کشور ما با توجه به بالا بودن نرخ تورم دولت ناچار است قیمت‌ها را ازجمله قیمت بنزین زیاد بالا نبرد.

وی با ذکر مثالی مبنی بر اینکه زمانی که نان ارزان بود ضایعات و دور ریز نیز بیشتر از الان بود، افزود: واقعیت این است که قیمت‌ها باید جایگاه اصلی خود را پیدا کنند.

شعری مقدم در خصوص افزایش قیمت محصولات پتروشیمی همگام با افزایش نرخ خوراک، گفت: بیشتر محصولات پتروشیمی، صادراتی هستند و با قیمت‌های بین المللی یعنی فوب خلیج فارس بفروش می‌رسند لذا در بازار داخلی نیزبا‌‌ همان قیمت فروخته شده و امکان بالا بردن خودسرانه قیمت‌ها وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برخی سود بالای پتروشیمی‌ها را ناشی از پایین بودن نرخ خوراک می‌دانند، افزود: سودهای زیاد پتروشیمی‌ها در چند سال گذشته ناشی از ارزان بودن قیمت خوراک نبود بلکه بدلیل اختلاف قیمت و نوسانات ارزبود زیرا دلار ۱۰۰۰ تومانی به یکباره ۳۵۰۰ تومان تبدیل شد.(ایلنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها