«عاشیق‌ها»ی 7 هزار ساله در موزه لوور

جام جم نوا: یک عاشیق زنجانی از قدمت 7 هزار ساله این هنر و وجود مجسمه‌ای با شمایل عاشیق در موزه لوور فرانسه خبر داد.
کد خبر: ۶۶۵۲۸۷
«عاشیق‌ها»ی 7 هزار ساله در موزه لوور

مسلم عسگری در نهمین گردهمایی "عاشیق‌لار بایرامی" با بیان اینکه عاشیق و ملت متقابلاً پشتوانه یکدیگرند، گفت: هر ساله از مناطق مختلفی از جمله تبریز، ارومیه، قره‎داغ، سلماس، همدان، ساوه، تهران و خود استان زنجان به این مراسم دعوت می‌شوند و در واقع هنر عاشیقی، تبلیغ هنر ملی و محلی یک هنرمند عاشیق است.
وی ادامه داد: امسال تصمیم بر این بود که این مراسم با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برگزار شود که متاسفانه عملی نشد.
این هنرمند تصریح کرد: با توجه به اینکه وظیفه هر عاشیق محلی خدمت به‌حق به دوست‌داران این هنر است، هر عاشیق در سبک مربوط به استان خود مثل سبک ارومیه‎ای، زنجانی، تبریزی، ساوه‎ای و همدانی فعالیت می‎کند.
در ادامه این مراسم، یک عاشیق ارومیه‌ای ضمن قدردانی از مادر خود به عنوان اولین استادش، گفت: از سن 8 سالگی، ساز به دست گرفته با سفر به 21 کشور و اجرای برنامه به این هنر خدمت کرده و نیز داور بین‎المللی در این رشته هستم.
محمدحسین دهقان از کسب مقاوم اول در سه دوره از مسابقات بین‌المللی در تهران خبر داد و با اشاره به دریافت بیش از 100 لوح تقدیر و مدال از ممالک مختلف، عنوان کرد: ساز عاشیقی، مادر تمامی سازها است و این ساز در اصل متعلق به مناطق ترک‏نشین از قبیل باکو، نخجوان، گنجه، زنجان، تبریز و ... است. در مسلک عاشیقی 4 دیوان داریم که عبارتند از دیوان کسمه، دیوان شاخه، دیوان مجلس و دیوان بحر و در واقع عاشیق با خواندن دیوان، مجلس خود را شروع و با داستان تمام می‌کند.
(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها