معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: روزانه دو نفر در تهران به علت مصرف مواد مخدر می میرند و چه کسی متولی این حادثه است.
کد خبر: ۶۶۴۵۶۳
مرگ روزانه 2  معتاد در تهران

بابک دین پرست عصر امروز در حاشیه بازدید از مرکز مطالعات اعتیاد افزود: ما در مراکز درمان اعتیاد سرنگ به فرد معتاد می دهیم تا او از سرنگ دیگری به منظور پیشگیری از بیماری استفاده نکند و این فرد معتاد سرنگ را از مرکز ما گرفته و آن را در کوچه و خیابان در مناظر عمومی تزریق می کند که این چهره زشتی دارد در حالی که اینطور نباید باشد.

وی گفت: در بازدیدی از یکی از مراکز درمان اعتیاد دختری 17 ساله ای را دیدیم که معتاد بوده و چیزی برای از دست دادن ندارد و فقط به مصرف مواد فکر می کند که بسیار جای نگرانی است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مواد مخدر شیمیایی مغز را نابود می کنند، افزود: اگر اجازه بدهیم معتادان، هرویین خالص مصرف کنند بهتر از این مواد مخدر ناخالص است.

وی با بیان اینکه محققان حوزه اعتیاد باید پشتیبان ستاد مواد مخدر باشند، گفت: کسانی که معتادند این آگاهی را دارند که مصرف مواد مخدر مضر است ولی باور آن را ندارند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه براساس آمارهای موجود 53 درصد معتادان شاغل، 63 درصد متاهل هستند، افزود: این آمارهایی که اعلام می کنیم باید در آن برنامه های اجرایی و پیشگیرانه صورت گیرد.

دین پرست گفت: سالانه حدود 26 درصد ورودی زندان به دلیل اعتیاد است باید ببینیم که مشکل کجاست و چه کار باید کنیم که این چنین نشود.

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر شیمیایی در بین جوانان بسیار نگران کننده است، گفت: وقتی اعلام می کنیم که تریاک بیشترین مصرف را در کشور دارد به دلیل آن است که افراد مسن آن را می کشند و از بین 15 الی 20 نفر جوان معتاد یک نفر تریاک مصرف می کند و مصرف مواد مخدر شیمیایی شیوع بالایی دارد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر وضعیت اعتیاد در زنان تن فروش را نیز بسیار نگران کننده دانست و خواستار اقدامات اساسی در این زمینه از سوی دستگاه های ذیربط شد.

وی درباره مصرف شربت متادون برای ترک اعتیاد نیز گفت: نمی خواهیم مصرف متادون برای معتادان در حال ترک مادام العمر باشد. باید راهکارهای اساسی در این زمینه بیندیشیم تا آنان بدون مصرف این شربت به زندگی سالم برگردند.ما در این زمینه هنوز سردرگم هستیم.

دین پرست تاکید کرد: ضروری است کارگروهی با مدیران مرکز مطالعات ملی اعتیاد تشکیل شود تا اهداف و برنامه ها ساختاری مناسب و هدفمند داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه بودجه حوزه مبارزه با مواد مخدر نظام مند هزینه نمی شود، افزود: ما هنوز بانک اطلاعاتی منسجم نداریم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از آموزش و پرورش و دانشگاه ها از اینکه نمی گذارند آمار اعتیاد را بررسی کنند، گفت: رویکرد ما در حوزه اعتیاد باید واقعه گرایانه باشد و همه مسائل به صورت شفاف بررسی و اعلام شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها