«سرفیروزآباد» یکی از بخش های شهرستان کرمانشاه است که به دلیل عدم وجود برخی از امکانات اولیه رفاهی مثل بانک، ادارات دولتی و حتی غسالخانه با مشکلاتی مواجه است که باید برای مرتفع کردن آنها چاره ای اندیشید.
کد خبر: ۶۶۴۴۷۶
سفر 60 کیلومتری برای دریافت یارانه

بخش «سرفیروز آباد» در شهرستان کرمانشاه با داشتن سه دهستان و 232 روستا از عدم وجود موسسات مالی، بانک ها و حتی یک عابر بانک برای انجام اموراتی مثل دریافت یارانه که بیشترین نیاز مردم این منطقه است، رنج می برد.

بسیاری از مردم روستاهای این بخش هر ماه برای دریافت مبلغ یارانه خود مجبورند که خطر رفت و آمد مسیر 60 تا 70 کلیومتری از محل زندگی خود تا کرمانشاه یا دیگر شهرها را به جان بخرند تا مبلغ 45 هزار تومان یارانه خود را دریافت کنند. حال بماند که در این مسیر ممکن است چه اتفاقات ناگواری در کمین این هم استانی ها باشد.

علی شیر کهریزی نایب رییس شورای اسلامی شهرستان کرمانشاه در این باره گفت: متاسفانه، مشکلات عدیده ای در این بخش مردم را آزار می دهد.

وی افزود:همچنان محرومیت در این بخش مردم را آزار می دهد که بسیاری از روستاییان برای گریز از این وضعیت اسفبار مجبورند که به حاشیه شهر کرمانشاه مهاجرت کنند که این خود مشکل بزرگتری از دید جامعه شناسی خواهد بود.

عضو شورای اسلامی بخش سرفیروزآباد تاکید کرد: گستردگی بخش بسیار بالاست، ولی امکانات بسیار پایین. متاسفانه نگاه مسئولان به این منطقه کمتر از دیگر نقاط بوده است.

هلشی شهری بدون بانک و اداره

کهریزی گفت: اگر دولت حتی المقدور امکانات اولیه را در شهر «هلشی» مستقر می کرد تا حدی از مشکلات و رنجهای مردم منطقه می کاست، ولی در شهر هلشی نه بانکی وجود دارد، نه اداره ای و نه درمانگاهی.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان کرمانشاه افزود: تنها اداره ای که در شهر هلشی وجود دارد، شهرداری است که آن هم وظایف خاص و تعریف شده خود را دارد.

علی شمسی از مردم بخش سرفیروزآباد گفت: ترس اصلی مردم روستاهای بخش این است که در ایام سرد و بارانی سال، اگر یکی از اعضای خانواده آنها بیمار شود که در این صورت دسترسی به شهر و دکتر و دارو امری ناممکن می شود.

وی افزود: به تدریج روستاهای بخش در حال خالی شدن از سکنه هستند که این وضعیت به هیچ وجه به سود استان و دولت نیست و باید سریعتر چاره ای اندیشیده شود.

محسن کریم آبادی بخشدار سرفیروزآباد نیز گفت: نمی توان برخی از مشکلات موجود در این بخش را منکر شد، ولی دولت در سالهای اخیر تلاشهای بسیاری برای توسعه روستاها و بخش‌های دور از مرکز داشته باشید.

وی افزود: در حال حاضر تنها موسسه و بانکی که در این بخش فعالیت دارند، پست بانکها هستند که تا پایان وقت اداری به مردم ارائه خدمات می دهند ولی با این وجود برخی از مردم روستاهای این بخش مجبورند برای دریافت کارهای بانکی و مالی، به ویژه دریافت یارانه به شهر هلشی سفر کنند که این مسئله هم باعث اتلاف وقت می شود و هم خطرات بسیاری برای مردم این روستاها دارد.

پلمپ تنها غسالخانه بخش سرفیروزآباد

یکی دیگر از مشکلات مردم این بخش، نبود غسالخانه برای انجام امور کفن و دفن میت است.هرگاه یکی از مردم این بخش فوت شود، خانواده لاجرم باید برای انجام مراسم کفن و دفن به غسالخانه باغ فردوس کرمانشاه مراجعه کند که این امر خود بار مالی بسیاری برای خانواده و صاحبان متوفی به دنبال خواهد داشت.

کهریزی در این باره می گوید: تا چندی پیش ساختمانی به عنوان غسالخانه در شهر هلشی وجود داشت که مدتی است مسئولان شهرداری این شهر درب آن را با آجر و سیمان پلمپ کرده اند.

این عضو شورای اسلامی بخش سرفیروزآباد افزود: مسئولان باید پتانسیل های این بخش را درک کنند و اجازه ندهند که بودجه های استانی و ملی تنها به منطقه ای خاص سرازیر شود.

بخشدار سرفیروزآباد در این باره گفت: علت اصلی تعطیلی غسالخانه هلشی، عدم اقبال مردم در استفاده از آن است و همین عامل باعث شد که مسئولان این شهر آن را تعطیل کنند.

محسن کریم آبادی افزود: در حال حاضر اهالی این بخش برای انجام تشریفات کفن و دفن بیشتر به شهر کرمانشاه مراجعه می کنند که به نظر بنده این امر هزینه بسیاری برای مردم به دنبال دارد.

استاندارد، کلمه نا آشنای جاده های سرفیروزآباد

ساخت جاده ها و راه های مواصلاتی در بخش سرفیروزآباد به گذشته های بسیار دور بر می گردد.در آن زمان دانش راه سازی همانند اکنون نبود و تنها هدف مهندسان از ساخت راه، ارتباط دادن چند روستا و دهستان بود و رعایت استانداردهای جهانی محلی از اعراب نداشت.

پیچ های خطرناک، شیب های غیر منتظره در جاده های سرفیروزآباد و دهها مشکل دیگر، خطری برای رانندگان ناآشنا در این مسیر است.اگر نگاهی به آمار فوتی های این جاده ها داشته باشیم به عمق فاجعه می رسیم. هر ساله انحراف از مسیر، پرت شدن به درون دره، برخورد با صخره ها و... جان بسیاری از مردم این بخش را تهدید می کند.از سوی دیگر هستند روستاهایی که هنوز مسیر ارتباطی آنها آسفالت نشده است و مردم این روستاها چشم انتظار اعتبارت و توجه مسئولان امر هستند.

کهریزی در این باره می گوید: سالانه تلفات بسیاری در این بخش در بحث رانندگی و تصادف داریم. اولین مشکل راه های مواصلاتی بخش، رعایت نشدن استانداردهای روز است.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان کرمانشاه افزود: بعد از عبور از روستاهای ماهیدشت و ورود به دهستان های جلالوند و عثمانوند، به عمق فاجعه پی می بریم. گردنه های خطرناک و شیب دار، جاده های مارپیچ و غیراصولی از مشخصه های جاده های این دهستانهاست.با این وجود این بخش از مشکلات دیگری نیز رنج می برد ولی بازهم نباید از کارهایی که بعد از پیروزی انقلاب در این بخش انجام گرفته است، به راحتی عبور کنیم.

تا پیش از انقلاب در این بخش چیزی به عنوان برق و راه آسفالته وجود نداشت، ولی در حال حاضر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسیاری از راههای مواصلاتی در این منطقه آسفالت شده است و تنها قسمت بسیار ناچیزی به علت نبود بودجه های کافی باقی مانده است که مسئولان امر قول رفع این مشکلات را در سریعترین زمان ممکن داده اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها