یک نشریه آمریکایی مدعی شد:

احتمال بروز جنگ اتمی بر سر اوکراین

نشست چهارجانبه، روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر اوضاع اوکراین روز پنجشنبه برگزار و در پایان پس از گذشت بیش از هفت ساعت، اعلام شد طرفین به توافقی درباره این مساله دست یافته‌اند. البته در این میان برخی اعضای این نشست همچون آمریکا نسبت به موفقیت این توافق ابراز تردید کرده‌اند.
کد خبر: ۶۶۴۲۲۳
توافق شکننده غرب و مسکو بر سر  اوکراین

جزئیات طرح

به گزارش فارس، در نشست روز پنجشنبه توافق شد گام‌های اولیه‌ واقعی برای کاهش تنش و احیای امنیت برای تمام شهروندان اوکراینی برداشته شود. بر این اساس، تمام طرف‌ها باید از هرگونه خشونت، ارعاب یا اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند. شرکت‌کنندگان در این نشست، قویا هرگونه افراط‌گرایی، نژادپرستی و عدم بردباری مذهبی از جمله علیه یهودیان را قویا محکوم و رد می‌کنند.

بر این اساس همچنین تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی باید خلع سلاح شوند، تمام ساختمان‌هایی که به‌طور غیرقانونی تصرف شده باید به صاحبان مشروع آنها بازگردانده شود و تمام خیابان‌‌ها، میادین، اماکن عمومی و شهرهای اوکراین که به طور غیرقانونی اشغال شده، باید تخلیه شوند. از سوی دیگر، تمام معترضان و کسانی که ساختمان‌ها و دیگر اماکن عمومی را ترک کرده و سلاح خود را تحویل داده‌اند، مورد عفو قرار می‌گیرند، مگر کسانی که در ارتکاب جرایم سنگین گناهکار شناخته شوند.

توافق شد که هیات ویژه ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا از چند روز آینده نقش اصلی را در کمک به مسئولان اوکراینی و جوامع محلی برای اجرای فوری این طرح در هر منطقه‌ای که بیشترین نیاز وجود دارد، ایفا کند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه به حمایت از این هیات از جمله از طریق اعزام نیروهای ناظر، متعهد هستند.

روند اصلاحات اعلام شده جامع، شفاف و پاسخگو خواهد بود. این روند شامل آغاز فوری مذاکرات جامع ملی خواهد بود که تمام نواحی اوکراین و حوزه‌های سیاسی را شامل می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین بر اهمیت ثبات اقتصادی و مالی در اوکراین تأکید کرده و برای حمایت‌های بیشتر در حالی که گام‌های فوق به اجرا گذاشته می‌شوند، آمادگی خواهند داشت.

به دنبال این اتفاق، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از دستیابی به این توافق ابراز خوشحالی کرد و گفت از همه طرف‌ها انتظار دارد تمایل واقعی خود را برای حصول توافق نشان دهند. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن استقبال از این توافق، آن را اولین گام مهم توصیف کرد.

تردید درباره توافق

این ابراز امیدواری‌ها در حالی بیان می‌شود که اجرای موفقیت‌آمیز این توافق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دلیل آن را می‌توان اظهارنظرهای مقامات بین‌المللی و داخلی اوکراین دانست.

بر همین اساس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با ابراز عدم اطمینان درباره کار ساز شدن این توافق اظهار کرد در صورت شکست این توافق، تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اوباما پس از مذاکرات چهارجانبه بحران در ژنو گفت: فکر نمی‌کنم ما فعلا بتوانیم از چیزی مطمئن باشیم.

وی در عین حال افزود: من فکر می‌کنم چشم‌انداز استفاده از دیپلماسی برای تنش‌زدایی وجود دارد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در تماس تلفنی با باراک اوباما عنوان کرد اگر روسیه به تعهداتی که در توافق ژنو داده، عمل نکند، اتحادیه اروپا و آمریکا باید اقدامات اولیه برای اعمال تحریم‌های احتمالی علیه روسیه را اتخاذ کنند.

در همین حال، دنیس پوشیلین رهبر معترضان در شرق اوکراین اعلام کرد نیروهایش را موظف به خلع سلاح و تخلیه ساختمان‌های اشغال شده نمی‌کند.

وی در دونتسک به خبرنگاران گفت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هیچ چیزی را برای ما امضا نکرده است، بلکه او به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافق را امضا کرده است.

پوشیلین که خود را رهبر معترضان می‌خواند، افزود: افراد من هیچ‌یک از ساختمان‌های اشغال شده را ترک نمی‌کنند. ما همچنان خود را برای برگزاری همه‌پرسی درباره خودمختاری از کی‌یف در بیست و یکم اردیبهشت آماده می‌کنیم.

البته مقامات کی‌یف دیدگاه متفاوتی نسبت به معترضان جدایی‌طلب در شرق اوکراین دارند. در همین زمینه، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در یک نشست فوق‌العاده کابینه‌ این کشور اظهار کرد: کی‌یف همه‌ شروط این توافق را اجرا خواهد کرد.

وی ضمن ترغیب معترضان این کشور به تخلیه همه ساختمان‌های دولتی تعهد داد که مقامات کی‌یف شرط عفو معترضانی را که ساختمان‌های دولتی را ترک کرده و سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند، اجرا خواهد کرد.

در این میان شبکه‌های خبری نیز دید مثبتی نسبت به این توافق ندارند. در همین زمینه، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی نوشت توافق روز پنجشنبه میان آمریکا، روسیه، اوکراین و اروپا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین تاکنون ثمری نداشته است.

به نوشته این شبکه، ساختمان‌های دولتی در مناطق شرقی اوکراین همچنان در دست هواداران روسیه است و در پادگان شهر ماریو پل نیز درگیری میان نیروهای کی‌یف و شبه‌نظامیان هوادار مسکو سه کشته برجا گذاشته است.

گزارش‌ها از شهر ماریو پل نیز حاکی است که مغازه‌های این شهر از بیم درگیری‌ها همچنان بسته است و مردم شهر برای رفع نیازهای معیشتی خود به ماهیگیری در رودخانه شهر اقدام می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها