بارسلونا و رئال امشب برای قهرمانی در کوپا دل ری به میدان می روند

فینال با طعم ال کلاسیکو

خبر امیدوارکننده برای هواداران بارسلونا مصدومیت کریستیانو رونالدو است.
کد خبر: ۶۶۳۵۵۰
فینال با طعم ال کلاسیکو

امشب برای هواداران فوتبال، یکی از آن ال‌کلاسیکوهای به یادماندنی از راه خواهد رسید؛ جایی که از ساعت 30 دقیقه بامداد به وقت تهران رئال‌مادرید و بارسلونا در ورزشگاهی غیر از سانتیاگو برنابئو یا نیوکمپ، برای قهرمانی در جام حذفی اسپانیا (کوپا دل‌ری) رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت.

بعد از شکست ناامیدکننده بارسلونا مقابل گرانادا که به شکل قابل ملاحظه‌ای شانس این تیم را برای قهرمانی در رقابت‌های لالیگا کاهش داد، بردن جام حذفی اسپانیا آخرین فرصت جراردو مارتینو است تا در کتاب خاطرات حضور یک ساله‌اش در بارسلونا، در کنار همه خاطرات تلخ، یک خاطره شیرین هم داشته باشد، اما بازی امشب برای مارتینو همچون یک قمار بزرگ است.

بارسلونا اگر بتواند با بردن رئال‌مادرید در فینال جام‌حذفی قهرمان شود، مارتینو حداقل برای چند شب از شر انتقادهای تند هواداران دو آتیشه کاتالان راحت خواهد شد، اما باخت در این بازی روزهای مرگباری را تا پایان فصل برای این مربی رقم خواهد زد. بارسلونا با تمام ستاره‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا از راهیابی به نیمه نهایی بازماند و در لالیگا هم فعلا بعد از دو تیم شهر مادرید در رده سوم قرار دارد. حدا قل در این هشت سال اخیر هواداران بارسلونا چنین نتایج ضعیفی را از تیم محبوبشان به یاد ندارند. تیمی که همین چهار فصل پیش شش‌گانه جام حذفی، لالیگا، سوپرجام اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرکاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان را برد و در یک فصل شش جام با ارزش را به کلکسیون افتخارات باشگاه اضافه کرد، حالا فقط یک بازی فرصت دارد تا فصل 14 ـ 2013 را با بردن حداقل یک جام به پایان برساند؛ آن هم یک ال‌کلاسیکوی تمام‌عیار که حتما باید برنده داشته باشد.

غیبت احتمالی رونالدو

خبر امیدوارکننده برای هواداران بارسلونا مصدومیت کریستیانو رونالدو است. باشگاه فوتبال رئال‌مادرید چند روز پیش از غیبت احتمالی مهاجم پرتغالی تیمش در فینال جام حذفی اسپانیا به علت مصدومیت خبر داد. رئالی‌ها در پایگاه اینترنتی خود اعلام کردند رونالدو از مصدومیت ران چپ رنج می‌برد که احتمال دارد به غیبت دو هفته‌ای و محروم شدن او از حضور در فینال جام حذفی و دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن مونیخ منجر شود.

این مهاجم پرتغالی در سه بازی گذشته رئال‌مادرید مقابل رئال سوسیداد و آلمریا در چارچوب لالیگا و همین طور دورتموند در دیدار برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حضور نداشت که در این میان فقط در بازی مقابل تیم آلمانی، نبود این مهاجم احساس شد و رئال را تا آستانه حذف از لیگ قهرمانان پیش برد.

آنچلوتی در صورت غیبت رونالدو که این فصل 28 گل در لالیگا به ثمر رسانده، مجبور است خط حمله تیم خود را با چند تغییر نسبت به ال‌کلاسیکوی قبلی که کمتر از سه هفته پیش برگزار شد به میدان بفرستند و چشم به هنرنمایی ایسکو، آنخل دی ماریا، کریم بنزما و گرت بیل داشته باشد.

مسی به دنبال طلسم‌شکنی

رونالدو هفتمین گلزن تاریخ ال‌کلاسیکو به شمار می‌رود که 13 بار دروازه رئال‌مادرید را باز کرده است. در مقابل بارسلونایی‌ها بهترین گلزن تاریخ ال‌کلاسیکوها را در اختیار دارند؛ لیونل مسی. این ستاره آرژانتینی امیدوار است در بازی امشب برای بیست و دومین بار دروازه رئال‌مادرید را باز کند.

نکته جالب درباره مسی این است که تاکنون در دیدارهای جام حذفی نتوانسته در مقابل رئال‌مادرید گلزنی کند. این درحالی است که رونالدو 5 گل از 13 گل خود را در دیدارهای حذفی وارد دروازه بارسلونا کرده تا تاثیرگذارتر از همتای آرژانتینی خود باشد.

آخرین باری که رونالدو در دیدارهای حذفی دروازه بارسلونا را باز کرد، ضربه تماشایی او در وقت‌های اضافی فینال جام حذفی سه سال پیش بود که باعث شد مادریدی‌ها با برتری یک بر صفر مقابل بارسلونا، جام قهرمانی کوپا دل‌ری را بالای سر ببرند.

هشتمین ال‌کلاسیکوی فینالی

بارسلونا و رئال‌مادرید از سال 1902 تاکنون، طی 112 سال گذشته 259 بار در دیدارهای دوستانه و رسمی به مصاف هم رفته‌اند و امشب برای دویست و شصتمین بار رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت. در 259 بازی قبلی 107 بار بارسلونا و 94 بار رئال‌مادرید پیروز شده‌اند. این پیشتازی در تعداد بردها در رقابت‌های جام حذفی هم با بارسلونایی‌هاست. از 259 بازی مستقیم دو تیم، 32 بازی در چارچوب جام حذفی اسپانیا بوده است که آنجا نیز بارسلونا 14 بار و رئال‌مادرید 11 بار طعم پیروزی را چشیده‌اند. در این میان تنها چیزی که مساوی است تعداد گل‌های زده دو تیم در 32 رویارویی قبلی‌شان در جام حذفی است که عدد 62 را نشان می‌دهد.

جالب آن که امشب دو تیم بارسلونا و رئال‌مادرید برای هشتمین بار در فینال جام حذفی اسپانیا به مصاف هم می‌روند. از اولین فینال 111 سال می‌گذرد، دیداری که با برتری 3 بر 2 بارسلونا به پایان رسید. بعد از آن 33 سال طول کشید تا بار دیگر بارسلونا و رئال‌مادرید در فینال جام حذفی به مصاف هم بروند. این بار بازی در والنسیا برگزار شد و تیم پیروز رئال‌مادرید بود. 32 سال بعد سال 1968، فینال حذفی برای سومین بار حال و هوای ال‌کلاسیکو به خود گرفت.

میزبان سانتیاگوبرنابئو بود، اما قهرمانی در حضور تماشاگران مادریدی به بارسلونا رسید. شش سال بعد دوباره نوبت رئال‌مادرید شد تا در فینال جام حذفی بارسلونا را شکست بدهد و جشن قهرمانی بگیرد. روند پیروزی‌های یکی در میان بارسلونا و رئال‌مادرید در فینال‌های حذفی سال 1983 هم ادامه پیدا کرد؛ جایی که بارسا در ساراگوسا مقابل رئال پیروز شد، اما سال 1990 که این دو تیم برای ششمین بار در فینال کوپا دل‌ری به مصاف هم رفتند، به جای آن که رئال برنده شود، دوباره بارسلونا برد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

آخرین رویارویی دو تیم هم به سال 2011 برمی‌گردد که رئال‌مادرید با تک‌گل رونالدو بارسلونا را شکست داد و قهرمان شد. حال در شرایطی که بارسلونا چهار بار و رئال‌مادرید سه بار، با پیروزی در ال‌کلاسیکو، قهرمان جام حذفی شده‌اند، این دو تیم برای هشتمین بار ال‌کلاسیکو را در فینال تجربه خواهند کرد.

تاریخچه صد و دوازده ساله ال‌کلاسیکو برد و باخت‌های پرگل زیادی به خود دیده است. آنجا مثل شهرآورد تهران نیست که طی 40 سال رویارویی، همه بازی‌های پرگلش به یک پیروزی 6 بر صفر خلاصه شود. در اسپانیا هواداران رئال‌مادرید و بارسلونا بیش از ده پیروزی یا شکست پرگل را به یاد دارند که اتفاقا همه‌اش به زمان‌های گذشته مربوط نمی‌شود. از آخرین باری که ال‌کلاسیکو با تحقیر یکی از دو تیم رئال‌مادرید و بارسلونا به پایان رسید کمتر از چهار سال می‌گذرد؛ دیداری که با برتری پنج بر صفر بارسایی‌ها به پایان رسید. البته در تاریخچه بازی‌های دو تیم هشت بازی دیگر هم به چشم می‌خورد که یک تیم با اختلاف پنج گل، دیگری را در هم کوبیده است؛ شش بار بارسلونا و سه بار رئال‌مادرید.

اولین پیروزی 5 بر صفر تاریخ ال‌کلاسیکو به سال 1935 برمی‌‌گردد که بارسلونا مقابل رئال مادرید برنده شد. جالب آن که دو ماه قبل از آن بازی، این رئال‌مادرید بود که 8 بر 2 از سد بارسلونا گذشت. 79 سال از آن پیروزی تاریخی رئالی‌ها می‌گذرد و در این مدت فقط یک بار اتفاق افتاده که تیم برنده با اختلافی بیش از شش گل ال‌کلاسیکو را به سود خود به پایان برساند؛ سال 1943.

آن بازی را باید تاریخی‌ترین ال‌کلاسیکو نامید؛ جایی که رئال‌مادرید 11 بر یک مقابل بارسلونا به پیروزی رسید. جالب آن که آن بازی در چارچوب رقابت‌های جام حذفی برگزار شد.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها