رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سوال از وزیر نفت راجع به کرسنت به علت ورود شورای عالی امنیت ملی از دستور کار خارج شده است.
کد خبر: ۶۶۳۱۸۲
سوال از زنگنه درباره کرسنت با ورود شورای عالی امنیت ملی از دستور خارج شد

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه پارلمان پیش از سوال از وزیر نفت گفت: بنده ضمن احترامی که به آقای مصباحی مقدم دارم اما باید بگویم که اسم ایشان نه در لیست اخطاردهندگان و نه در لیست تذکردهندگان بود، اما به ایشان اجازه طرح اخطار داده شد و اولین بدعتی است که هیأت رئیسه فقط به لیست اخطاردهندگان توجه می‌کند و به لیست تذکرات توجهی ندارد و پی در پی 4 اخطار مطرح شد.

وی در ادامه گفت: ماده 209 آیین‌نامه داخلی سازوکار طرح سوال و کلید خوردن‌ آن و همچنین طرح آن در کمیسیون و صحن مجلس را مشخص کرده است. بند 5 آن به صراحت می‌گوید، وزیر مورد سوال، ظرف 10 روز باید به مجلس بیاید و حداکثر 10 روز وزیر می‌تواند آن را به تأخیر بیندازد همچنین در تبصره 2 نیز تصریح می‌کند که هیأت رئیسه مکلف است چنانچه سؤالات قابل طرح در صحن ایجاب کند، یک جلسه علنی را به سؤالات اختصاص دهد.

نادران تأکید کرد: قانون هیچ اختیاری برای جابجا کردن سؤالات و تأخیر انداختن به طرح سؤالات در صحن علنی مجلس را به هیأت رئیسه مجلس نداده بلکه تکلیف قائل شده که هر هفته یک جلسه علنی را اگر تعداد سؤالات بیش از 4 بود به سؤال اختصاص دهد.

نماینده تهران تصریح کرد: بنده بیش از 8 و بلکه قریب به 10 ماه است از وزیر نفت راجع به پرونده کرسنت و دعوایی که در داوری لاهه مطرح است، سؤال کردم و بنده منافع ملی را تشخیص می‌دهم و به اندازه افرادی که مسئول هستم، نسبت به منافع ملی کشور دلسوزی دارم اما نمی‌دانم علیرغم اینکه به هیأت رئیسه مراجعه کردم چرا در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی بنده به هیأت رئیسه مراجعه کردم و این موضوع را پرسیدم گفتند ما سوال راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کرده‌ایم و آن را در صحن مطرح نمی‌کنیم و‌ آقای تسلی‌بخش گفت که آقای رئیس گفته است سؤال از وزیر نفت راجع به کرسنت را از دستور کار خارج کنید اما ماده 209 چنین اختیاری را به هیچ کدام از اعضای هیأت رئیسه نداده است.

نادران همچنین در خصوص بحث پیش رو نیز تصریح کرد: طبق قانون اساسی همه وزرا نسبت به آنچه در هیأت دولت تصمیم‌گیری می‌شود، مشترکاً مسئول هستند و نمی‌توان گفت وزیری مسئولیت ندارد بلکه مسئولیت مشترک است و عمومی و خصوصی ندارد و زمانی که مسئولیت مشترک بود، لازم است وزیر به سؤال نمایندگان پاسخ دهد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر نادران اظهار داشت: شما گفتید رئیس مجلس چنین حرفی را زده است، اما بحث رئیس مجلس نبود بلکه این موضوع در هیأت رئیسه بحث شد و چون جزو موضوعاتی است که شورای عالی امنیت ملی وارد شده ما نمی‌توانیم ورود کنیم. قبلاً هم در جلسه‌ای به دوستان گفته بودم که موضوع این است.

وی ادامه داد: از نظر ما این سوال با سوال طرح شده فرقی ندارد و سوال از وزرا نیز جزو حقوق نمایندگان است که می‌توانند آن را طرح کنند لذا طرح نشدن سوال در خصوص کرسنت ریشه دیگری دارد که آن هم قانونی است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
۰
۰
من به این اقای نادران عرصه میكنم اگر شما به منافع مملكت فكر میكنی چرا هیچ وقت از وزرای احمدی نژاد در برابر ان همه قانون شكنی سوال نكردی میترسیدید؟ضمنا احمدی نژاد میگفت اصلا مجلس ... است حتی در برابر مقام معظم رهبری به صورت غیر مستقیم ایستاد وبیشتر نمایندگان از سكوت اختیار كرده بودند ،اما حالا درمقابل وزرای اقای روحانی اینگونه رفتار می كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها