یک روزنامه روسی تحلیل کرد

ناکامی آمریکا در سه بحران منطقه

ادامه بحران و ناآرامی در مناطق شرقی اوکراین باعث شد دولت این کشور برای مقابله با اقدامات طرفداران حامی روسیه، در این منطقه سرباز مستقر کند. گرچه مقامات روسیه این اقدام را محکوم کرده‌اند، اما مقامات کی‌یف آن را حق قانونی خود عنوان داشته‌اند.
کد خبر: ۶۶۲۹۶۸
استقرار ارتش اوکراین در شرق این کشور

به گزارش ایسنا، الکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت در مورد این تصمیم اظهار کرد: چنین عملیات ضد تروریستی‌ای با مقیاس عظیم تضمین خواهد کرد که دولت روسیه نخواهد توانست سناریویی را که در شبه‌جزیره کریمه ترتیب داد، در شرق اوکراین نیز بار دیگر تکرار کند. وی همچنین به جدایی‌طلبان تا پایان روز گذشته فرصت داد تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و ساختمان‌های دولتی را ترک کنند. وی گفت هر فردی که سلاح خود را در شرق اوکراین تحویل مقام‌های قانونی دهد، عفو خواهد شد.

آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین نیز با متهم کردن روس‌ها به انجام حملات خصمانه در قلمرو اوکراین، اظهار کرد، نیروهای ویژه اوکراینی که حدود 12 هزار نفر هستند از داوطلبان اوکراینی و حامی دولت کی‌یف محسوب می‌شوند که در منطقه مستقر شده و به مقابله با نیروهای حامی دولت روسیه در منطقه می‌پردازند.

در واکنش به این اقدام، وزارت کشور روسیه بلافاصله حکم رئیس‌جمهور اوکراین برای بسیج نیروها به مناطق شرقی را رد کرده و آن را یک حکم مجرمانه خواند. روسیه همچنین مقام‌های دولت کی‌یف را به استفاده از نیروهای رادیکال نئونازی برای مقابله با نیروهای حامی روسیه متهم کرد.

پیشروی بیشتر جدایی‌طلبان

با وجود این اقدامات، طرفداران جدایی‌طلب اوکراین به فعالیت‌های خود در مناطق شرقی این کشور ادامه می‌دهند. در تازه‌ترین این اقدامات اعلام شد فرودگاه اسلاویانسک در شرق اوکراین به دست نیروهای جدایی‌طلب حامی روسیه افتاده است. علاوه بر این، منابع خبری در گزارش‌های خود اعلام کردند از صبح دیروز درگیری‌های مسلحانه در شهر اسلاویانسک از سر گرفته شد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی با استفاده از نفربرهای زرهی و سلاح‌های خودکار، از دو محور به مواضع معترضان حمله کردند. یکی از رهبران معترضان طرفدار روسیه در اسلاویانسک به ریانووستی گفت: در جریان درگیری مسلحانه یک نفر از معترضان و دو نفر از جنگجویان جنبش تندروی جناح راست کشته شدند. وی به تلفات نیروهای دولتی اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر، رویترز روز گذشته اعلام کرد دست‌کم یکصد نفر از جدایی‌طلبان، به مقر مأموران پلیس در شهر «هورلیوکا» در شرق اوکراین حمله کردند. این شهر بعد از شهرهای دونتسک، لوهانسک، اسلاویانسک، کراماتورسک و ماریوپول، تازه‌ترین منطقه‌ای است که مورد حمله جدایی‌طلبان قرار می‌گیرد. در این میان با وجود ضرب‌الاجل تورچینوف به مخالفان تا شب گذشته، آنها تا اواخر دیروز پرچم‌های روسیه را از ساختمان‌های دولتی تحت اشغال خود پایین نیاورده بودند. به‌نقل از منابع خبری، احتمالا با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی مقامات کی‌یف، ارتش اوکراین رسما وارد عمل می‌شود.

تقابل آمریکا و روسیه در شورای امنیت

در بحبوحه این اتفاقات، شورای امنیت سازمان ملل یکشنبه‌شب بار دیگر نشستی را در مورد اوضاع اوکراین برگزار کرد که هیچ نتیجه ملموسی نداشت. در واقع این نشست، به جلسه‌ای برای جنگ لفظی میان نمایندگان آمریکا و روسیه تبدیل شد.

در ابتدای این نشست ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل ضمن رد ادعاها در مورد نقش مسکو در درگیری‌های اوکراین، گفت: برخی از افراد شامل اعضایی که در شورای امنیت سازمان ملل هستند، به صورت مداوم می‌خواهند تقصیرها را به گردن مسکو بیندازند. سفیر روسیه در سازمان ملل به این مساله اشاره کرد که درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در داخل اوکراین و نواحی شرق این کشور در حال افزایش است و جامعه بین‌الملل باید راهکاری برای این بحران بیندیشد.

ویتالی چورکین همچنین عنوان کرد: در صورتی که کی‌یف از نیروهای خود علیه مردم در شرق روسیه استفاده کند، دورنمای برگزاری مذاکرات که قرار است روز پنجشنبه با حضور مقام‌هایی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اوکراین و روسیه درباره مساله اوکراین برگزار شود، تضعیف می‌شود.

چورکین همچنین معیارهای دوگانه غرب را مورد اتهام قرار داد و گفت حقیقت این است که غرب اقداماتی را انجام داد و در فوریه سال جاری میلادی دولت حامی روسیه کی‌یف را سرنگون کرد. در واکنش به این سخنان، سامانتا پاور، ‌سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: این ایالات متحده نیست که باعث افزایش ناآرامی‌ها در اوضاع اوکراین شده، بلکه فدراسیون روسیه است. این روسیه است که سربازان خود را در مناطق مرزی با اوکراین مستقر کرده است و باعث افزایش تنش‌ها شده و هیچ کاری برای کاهش ناآرامی‌ها و مذاکره از طریق دیپلماسی برای حل‌و فصل بحران انجام نمی‌دهد. پاور گفت: اقدامات روسیه و دخالت این کشور در امور داخلی اوکراین باعث تضعیف مذاکرات صلح می‌شود. وی افزود: این اقدامات همچنین باعث شده اعتبار فدراسیون روسیه در منطقه بشدت تضعیف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها