نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : بعضی ها فکر می کنند راه برون رفت ما از مشکلات اقتصادی این است که یک قدری در موضوع فرهنگ کوتاه بیاییم.
کد خبر: ۶۶۲۲۸۶
مشکلات اقتصادی باکوتاهی از مقوله فرهنگ حل نمی شود‌

به گزارش واحد مرکزی خبر ، غلامعلی حداد عادل در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه اول سیما در پاسخ به سوالی درباره علت اهمیت بیشتر مقوله فرهنگ نسبت به سایر موارد از جمله اقتصاد ، به نامگذاری های چند سال اخیر که از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می گیرد اشاره کرد و افزود: امسال رهبری ، فرهنگ را کنار اقتصاد گذاشتند با دو قید عزم ملی و مدیریت جهادی و باید از خودمان سوال کنیم چه نکاتی در ذهن رهبری وجود داشت که چنین تصمیمی گرفتند .

وی گفت ‌:رهبری حدود 2 هفته قبل از تحویل سال در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ، نگرانی خودشان را در باب فرهنگ اعلام کردند و در پیام نوروزی شان به دو عرصه اقتصاد و فرهنگ توجه دادند .

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش ، توجه به اقتصاد را هم امری طبیعی خواند و افزود:‌ توجه به اقتصاد طبیعی بود ؛ امروز این موضوعی است که ذهن همه را به خود معطوف کرده است .

حداد عادل گفت :‌البته اقتصاد ، گرانی و تورم همیشه بوده است و بنده که بیش از 60 سال به خاطر می آورم در محافل و مجالس خانوادگی و اجتماعی ، هر وقت دور هم می نشستند از کسادی و گرانی صحبت می کردند .

وی افزود:‌در این سالهای بعد از انقلاب هم این مباحث گاهی بیشتر و گاهی کمتر بوده است اما در دو سه سال اخیر به خاطر تحریم و ان چیزی که رهبری اسمش را جنگ اقتصادی گذاشتند مساله اقتصاد جدی تر مطرح شده و آثارش ظاهر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت‌: دولت با همه نیروی خود تلاش می کند اقتصاد را سرو سامان دهد و مجلس هم سعی می کند به دولت کمک کند.


وی افزود:‌ توجه همه به سمت اقتصاد است و باید هم باشد و این تعجب آور نیست اما اینجا ممکن است بعضی فکرکنند که راه برون رفت ما از مشکلات اقتصادی این است که یک قدری در موضوع فرهنگ کوتاه بیاییم .

حداد عادل گفت ‌: بعضی ها ممکن است فکر کنند که ریشه مشکلات اقتصادی و تحریم ها و امثال آن این است که ما بر سر عقاید انقلابی و اسلامی خودمان ایستاده ایم و حالا نتیجه اش فشارهای اقتصادی شده است و می گویند باید آرام عقب نشینی کنیم واز اعتقادات خودمان دست بکشیم تا اینکه مشکل اقتصادی هم حل شود.

وی افزود:‌ کسانی هستند که اینطور فکر می کنند؛ گه گاه حرف خودشان را در لفافه می زنند و می نویسند و گاهی با اعمالشان به خارجی ها یک علامتی می دهند که ما پیام شما را گرفته ایم.

حداد عادل گفت:‌ رهبری توجه می دهند که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی این است که ما فرهنگ مستقل داشته باشیم و ایشان این حقیقت را در معرفی سبک زندگی اسلامی بیان کردند .

وی افزود:‌ یکی از گفتمان هایی که رهبری در دو سال اخیر از سفرشان به خراسان شمالی در بجنورد مطرح کردند به صورت صریح همین بحث سبک زندگی اسلامی بود و آنچه که از صحبت های ایشان در مناسبت های مختلف استنباط می کنیم این است که ایشان سبک زندگی اسلامی را لازمه اقتصاد مقاومتی می دانند یعنی معقتدند اگر ما سبک زندگی اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم به اقتصاد مقاومتی برسیم و برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید به فرهنگ مستقل ایرانی واسلامی خودمان توجه کنیم.

حداد عادل گفت :‌ با فرهنگ مستقل اسلامی ایرانی به خیلی از آرمانها و واقعیت ها از جمله به سبک زندگی اسلامی می رسیم و این سبک زندگی اسلامی، لازمه و پشتوانه اقتصاد مقاومتی است که می تواند درمان مشکلات اقتصادی ما باشد و این درمان لازمه اش توجه به فرهنگ است .

غلامعلی حداد عادل در ادامه سخنانش در برنامه نگاه یک شنبه شب شبکه اول سیما به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در روزهای اغازین امسال در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت : ایشان نگرانی های خود را در مقوله های فرهنگی بیان فرمودند .

وی درباره راه های مقابله با رخنه های فرهنگی هم به فرازهایی دیگر از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود:‌ برای مقابله با این رخنه ها باید در درجه اول حساسیت مردم و جامعه نسبت به مسئله فرهنگ بیشتر شود یعنی مردم باید اهمیت فرهنگ را در زندگی فردی و اجتماعی خودشان بیش از پیش درک کنند.

حداد عادل گفت :‌ رهبری می فرمایند فرهنگ مثل هواست و ایشان می خواهند حساسیت جامعه به فرهنگ عمومی زیاد شود و بعد توجه بدهند که راه درمان مشکلات اقتصادی ، سهل انگاری و سستی در فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست بلکه راه درمان مشکلات اقتصادی بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی وایرانی است .

وی افزود:‌ ایشان در خیلی از صحبت هایشان توجه دادند مردم را به اینکه فکر نکنید اگر دست از اعتقادات خود بکشید اوضاع تان بهتر می شود و وضع اقتصادی تان سر و سامان می گیرد.

حداد عادل گفت: استقلال طلبی ، ریشه حل مشکلات اقتصادی است که در بن و بنیاد آن یک واقعیت فرهنگی وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود:‌ انگلیسی ها قبل از کودتای 28 مرداد 1332 با اقتصاد ما همان کاری را کردند که آمریکایی ها با اقتصاد ما در سالهای اخیر کردند ؛ یعنی آمدند نفت را تحریم کردند که کسی نفت ایران را نخرد و انواع واقسام فشارهای اقتصادی را به دولت مصدق تحمیل کردند و مردم هم دچار مشکلات شدند.

حداد عادل گفت :‌ پس از کودتا این طور وانمود می کردند که از این به بعد مشکلات برطرف می شود ؛ 25 سال از سال 1332 تا 1357 گذشت ؛ آیا اینها که آمدند با استقلال ملت ایران مبارزه کردند و روح استقلال طلبی را در آن کودتا سرکوب کردند اقتصاد ما درست شد ؟

وی افزود:‌ این همان جامعه سال 57 بود که مردم از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده بودند در حالی که آمریکا همه جا حضور داشت اما اقتصاد ما درمان نشده بود.

حداد عادل گفت:‌ با عقب نشینی از استقلال چه استقلال فرهنگی و چه سیاسی ، دشمن برای ما رفاه اقتصادی تامین نمی کند؛ حل مشکلات اقتصادی ما در اقتصاد مقاومتی است و این نوع اقتصاد هم بدون استقلال فرهنگی تامین شدنی نیست.

وی افزود:‌ لازمه موفقیت در عرصه اقتصاد و فرهنگ ، جهادی بودن و جهادی کار کردن است ؛ اگر یک مدیری دنبال این بود که خودش ثروت اندوزی کند به جای اینکه به مردم خدمت کند مدیریت جهادی نیست .

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ اشخاصی که مدیر می شوند باید از نظر معنوی ، روحی ، بینشی ، فکری و جهت گیری در کار ، خودشان را پالایش و تهذیب نفس و خودسازی کنند اما در عین حال ممکن است که خیلی وقت ها یک اشکالات ساختاری و موازی کاری و پراکنده کاری باشد و این کار را دشوار کند .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متولی اصلی فرهنگ چه نهادی است؟ گفت : متولی فرهنگ قوای سه گانه ، نهادهای غیر دولتی و غیر حکومتی و حتی نهادهای سنتی هستند و یک دستگاه ، یک قوه و یک فرد، متولی فرهنگ نمی تواند باشد.

حداد عادل افزود:‌ بخش مهمی از فرهنگ در اختیارآموزش و پرورش است؛ برای نمونه الان مهدکودک ها یک تعدادی اش زیر نظر آموزش و پرورش است و یک تعدادی زیر نظر بهزیستی و این دغدغه خیلی هاست که در مهدکودک ها چه چیزهایی یاد می دهند؟ متولی آموزش هایی که در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها داده می شود که خیلی هم ماندگار است کیست ؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شورای عالی انقلاب فرهنگی چه وظایفی در ریل گذاری اصلی فرهنگ دارد ؟ گفت : شورای عالی انقلاب فرهنگی دو هفته یک بار و ان هم دو ساعت و نیم جلسه دارد که از کتاب ، مطبوعات ، سینما و تئاتر تا بازی های بچه ها و عروسک های وارداتی و غیره می تواند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد .

حداد عادل گفت :‌ نباید این گونه تصور کرد که همه باید بنشینند و شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف همه را روشن کند؛ هر کسی باید با مدیریت جهادی فکر و کار کند و کار خودش را درست انجام دهد .

وی افزود:‌ وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه اول هماهنگی است .

حداد عادل علاوه بر نقش مدارس به نقش دانشگاه ها در مقوله فرهنگ اشاره کرد و گفت :‌ در این باره وزارت علوم مسئولیت دارد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دولت در مقوله فرهنگ چه وظیفه ای دارد ؟ گفت : وظیفه دولت در هر دستگاهی یک طور است ؛ در وزارت آموزش و پرورش این است که جوانها را با ارزشهای متعالی اشنا کند ؛ روح ایمان به خدا ، عشق به وطن ، عشق به ملیت ، علاقه به زبان فارسی و توانایی در زبان فارسی را تقویت کند .

حداد عادل گفت :‌ وظیفه وزارت علوم هم این است که جوانان را با روح فرهنگ ، بن مایه های فرهنگی عناصر مثبت فرهنگی و عوامل فرهنگی آشنا کند .

غلامعلی حداد عادل در ادامه سخنانش دربرنامه نگاه یک شنبه شب شبکه اول سیما گفت:‌ اقتصاد مهم است ؛ فرهنگ هم مهم است؛ فرهنگ روی اقتصاد و اقتصاد روی فرهنگ اثر دارد ؛ اگر فقر و بیکاری همه جا را بگیرد این ریشه فرهنگ را هم می سوزاند زیرا از فقر ، فساد و بی ایمانی تولید می شود.

وی افزود :‌ وقتی یک چیزی اتفاق نمی افتد چهار واژه "نمی خواهم، نمی دانم ، نمی توانم و نمی شود " پشت آن است که باید " می خواهم ،‌می دانم ، می توانم و می شود " را جایگزین ان کرد .

حداد عادل گفت :‌البته اشکال ساختاری هم می تواند وجود داشته باشد .

وی با اشاره به این که مسئولیت فرهنگی در کشور به تنهایی به عهده دولت ، مجلس ، قوه قضاییه ، صدا وسیما و روحانیت نیست افزود:‌ همه مسئولند یعنی شما که در صدا وسیما هستید و مدیران این دستگاه باید با مدیریت جهادی حواسشان را جمع کنند؛ آن کسی هم که مسئول مطبوعات است باید مراقب باشد و ان کسی که در کار کتاب است باید مراقبت کند .

وی گفت :‌ عزم ملی حاصل نمی شود مگر اینکه رسانه ها بخواهند عزم ملی بوجود بیاورند ؛ مردم کار خودشان را می کنند و رسانه ، عزم ملی ایجاد می کند .

حداد عادل در ادامه ، عملکرد روزهای اخیر صداو سیما در بحث گام دوم هدفمندی یارانه ها را نسبتا موفق ارزیابی کرد و گفت : الان صدا و سیما با زیرنویس و گفتگوهای متعدد و میزگرد می خواهد به مردم بگوید که مصلحت کشور این است که انهایی که نیاز ندارند یارانه نگیرند؛ این حرف درستی است و روزنامه ها هم اگر به جای بحث های جنجالی و اختلاف انگیز ، پوچ و بی معنا بیایند در همسو کردن مردم کمک کنند عزم ملی حاصل می شود.

وی گفت :‌یکی از آن حلقه های زنجیر در تحقق این شعار سال ، رسانه است از حیث تاثیری که در عزم ملی دارد .

حداد عادل گفت:‌ رسانه صدا وسیما در انتخابات ریاست جمهوری در ایجاد یک عزم ملی موثر بود .

وی افزود:‌ شما به عنوان رسانه اگر دیدید که من مسئول، کار خودم را درست انجام نمی دهم انتقاد و سوال و بررسی کنید اما نه به قصد تخریب.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه مقابله با موازی کاری در مقوله فرهنگ گفت: موازی کاری بد است اما مکرر با ان مواجهیم،اما کجا موازی کاری در عرصه فرهنگ ، فاجعه به بار آورده است ؟

حداد عادل افزود: مشکل اصلی این است که درمقام عمل، آدمی که می گذاریم اصلا نمی فهمد قضیه چیست.

وی گفت : باید به دور از هیجانات کاذب و عصبانیت ، به صورت منطقی ببینیم برای تحقق عزم ملی و مدیریت جهادی باید چه کارهایی کرد .

حداد عادل افزود: باید دید فرهنگ شامل چه عناصری می شود و چه پشتوانه های فرهنگی در کشور ما وجود دارد و چه رودخانه های پلیدی از بیرون این سرزمین ، آب آلوده به داخل این سرزمین و قلمروی فرهنگی ما وارد می کند و آنها را باید بشناسیم .

وی در پایان سخنانش گفت :‌ رهبری در این عزم ملی روی جوانها خیلی تکیه کردند و اگر چه همه برای ما عزیزند اما رهبری جوانها را مخصوص مخاطب قرار می دهند که در صحبت با اعضای مجلس خبرگان و سخنانشان در مشهد مقدس در این باره فرمایش هایی داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ایرانی
Switzerland
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
۰
۰
كدام فرهنگ آقای حداد ؛ تاریخ قبل از اسلام ایران را بطور كامل از كتب درسی حذف شده آیا این انصاف است مگر ما نباید از گذشته ایران چیزی بدانیم .........................؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
۰
۰
با سلام
اقتصاد با فرهنگ عجین شده است .ما الان با روش اقتصادی محلی بیشتر كار می كنیم .یعنی فروش منابع مانند نفت و معادن و دریافت پول و خرید لوازم زندگی .
حال برای پیشرفت باید به فكر روشهای دیگر اقتصادی باشیم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها