مقامات اوکراین روز گذشته از اشغال یک پایگاه پلیس در منطقه اسلاویانسک در 150 کیلومتری مرز با روسیه خبر دادند

خطر تکرار بحران گازی برای اروپا

نامه پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به سران 18 کشور اروپایی درباره بحران بدهی اوکراین و تأثیر آن بر ترانزیت گاز به اروپا، با واکنش مقامات اروپایی روبه‌رو شده و حال آنها با جدی خواندن این نامه‌ها احساس می‌کنند غرب یک بار دیگر به آستانه یک بحران گازی نزدیک می‌شود.
کد خبر: ۶۶۲۰۶۸

به گزارش ایسنا، پوتین در نامه خود به رهبران 18 کشور اروپایی همچون آلمان، فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، بلغارستان، مولداوی، لهستان و رومانی که بیشترین میزان واردات گاز روسیه را دارند، هشدار داد که میزان بدهی اوکراین به سطح وخیمی رسیده و ممکن است انتقال گاز به اروپا را تهدید کند. وی گفته بود روسیه از این به بعد هزینه گاز انتقالی از طریق اوکراین به اروپا را پیش از انتقال ‌آن، از کی‌یف خواهد گرفت.

در واکنش به این نامه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روزجمعه در سفری یک‌روزه به آتن با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با جدی خواندن نامه پوتین در رابطه با بحران اوکراین، خواهان مطرح شدن موضوع تامین گاز اروپا از روسیه و تهدیدهای مسکو در این رابطه در نشست ویژه اوکراین شد که قرار است هفدهم آوریل(بیست و هشتم فروردین) در ژنو برگزار شود.

وی در حاشیه این سفر از خریداران گاز روسیه در اروپا خواست در صورت ایجاد اخلال در تامین گاز و عمل نکردن مسکو به تعهدات خود براساس قرارداد منعقد شده، برای مقابله با مسکو مواضع واحدی اتخاذ کنند.

علاوه بر این، مرکل از گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا و دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواست با شرکت گاز پروم(بزرگ‌ترین صادرکننده گاز روسیه) وارد مذاکره شوند. فردا(دوشنبه) نیز قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نشست ویژه‌ای را در بروکسل برگزار کنند.

گفته می‌شود پرداخت کمک مالی یک میلیارد یورویی به اوکراین از جمله موضوعاتی است که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اهمیت نقش اوکراین در این ماجرا از این جهت زیاد است که این کشور مهم‌ترین کشور ترانزیت گاز از مسیر روسیه به‌اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. مسکو در سال 2009 نیز برای مدتی کوتاه با قطع انتقال گاز از مسیر اوکراین به سبب تاخیر در پرداخت پول، موجب بروز بحران گازی در اروپا شد.

در میان کشورهای اروپایی، آلمان از جمله بزرگ‌ترین مشتری‌های گاز روسیه به شمار می‌رود. این کشور سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه خریداری می‌کند.

ایتالیا دومین مشتری بزرگ اروپایی گاز روسیه است. درصورتی که تهدید‌های روسیه عملی شود، ممکن است یک بار دیگر بحران گازی سراسر اروپا را فراگیرد.

واکنش زودهنگام اوکراین

مقامات اروپایی در حالی خود را برای اتخاذ تصمیمات در روزهای آینده آماده می‌کنند که مقامات کی‌یف پیش از آنها دست به اقداماتی زدند. در همین زمینه، آندری کوبولف، رئیس شرکت انرژی دولتی اوکراین روز گذشته گفت این شرکت پرداخت بهای گاز به روسیه را تا به نتیجه رسیدن مذاکرات درباره بهای گاز صادراتی روسیه به اوکراین، به حال تعلیق درآورده است. وی با اشاره به بهای گاز صادراتی روسیه در سه ماهه نخست امسال که 268 دلار در هر هزار متر مکعب بود، افزود: مساله پرداخت بدهی به طور مستقیم با حفظ بهای گاز در سطح سه ماهه نخست امسال مرتبط است. دلیل بیان این اظهارات از سوی کوبولف این است که روسیه ماه گذشته پس از ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه به این کشور، بهای گاز صادراتی به اوکراین را افزایش داده و اعلام کرد کی‌یف دو میلیارد و 200 میلیون دلار به مسکو بدهکار است. شرکت گازپروم روسیه این ماه بهای گاز صادراتی به‌اوکراین را به 485 دلار در هر هزار متر مکعب افزایش داد.

ادامه ناآرامی‌ها در شرق

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اوضاع مناطق شرقی اوکراین همچنان ناآرام است. در تازه‌ترین دور از این ناآرامی‌ها، آرسن آواکوف، وزیر کشور موقت اوکراین روز‌گذشته از اشغال یک پایگاه پلیس در منطقه اسلاویانسک در 150 کیلومتری مرز با روسیه خبر داد.

به گزارش الجزیره، صبح دیروز افرادی مسلح در حالی که صورت‌های خود را پوشانده و یونیفورم‌های نظامی بر تن داشتند، وارد این پاسگاه شدند و در عرض چند دقیقه آنجا را تصرف کردند. در واکنش به این اتفاق، آواکوف با انتشار مطلبی در فیسبوک اظهار کرد: جواب دولت به این اقدام بسیار سخت خواهد بود زیرا به باور ما بین تروریست‌ها و تظاهرکنندگان تفاوت زیادی وجود دارد.

از شهر شرقی دونتسک نیز خبر می‌رسد طرفداران روسیه اوایل صبح دیروز به ساختمان دادستان عمومی این شهر حمله کردند، اما با ورود نیروهای ضدشورش دولتی، این افراد از ساختمان مذکور خارج شدند. البته هنور برخی از ساختمان‌های دولتی در تصرف این افراد است و با وجود پایان ضرب الاجل 48 ساعته دولت به آنها در روز جمعه، این ساختمان‌ها همچنان در دست آنهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها