نزدیکی تهران و مسکو، تبدیل به کابوسی برای واشنگتن شده است. این تحلیلی است که نشریه دیلی بیست ارائه کرده و نشانه‌اش را افزایش نگرانی‌ها از قرارداد نفتی ایران و روسیه دانسته‌ است؛ همان قراردادی که هرچند وزیر نفت کشورمان دو روز قبل حاضر به تائید آن نشد، اما تکذیبش هم نکرد.
کد خبر: ۶۶۱۷۸۶
نزدیکی تهران و مسکو، کابوس واشنگتن

گفته می‌شود این قرارداد 20میلیارد دلاری هنوز امضا نشده اما در صورت پایان مذاکرات درباره قیمت نفت و فهرست و حجم کالاهای مورد معامله، قرار است تهران در ازای فروش نفت به روسیه، کالا دریافت کند.

بگومگوی دیپلماتیک مسکو و واشنگتن

در واکنش به احتمال انعقاد این قرارداد، جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است، اگر روسیه و ایران به تلاش خود برای امضای این قرارداد ادامه دهند، واشنگتن تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد.

وزیر دارایی آمریکا هم در گفت‌وگو با همتای روس خود نسبت به وضع هرگونه قرارداد نفتی با ایران هشدار داده و ضمن اظهار نگرانی از گزارش‌های مربوط به احتمال بستن قراردادی تحت عنوان نفت در برابر کالا میان روسیه و ایران مدعی شده «عقد چنین قراردادی ناقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود.»

به گزارش ایسنا، جک لو، وزیردارایی آمریکا در دیدار با آنتوان سیلیانف، وزیر اقتصاد روسیه امضای چنین قراردادی را در تعارض با توافق‌نامه ژنو میان گروه 1+5 و ایران هم دانسته است؛ توافقی که آمریکا و روسیه هر دو در آن از ایران خواسته‌اند برنامه‌های هسته‌ای خود را در برابر وضع نشدن تحریم‌های جدید و برداشتن برخی از تحریم‌های پیشین، پیشرفت ندهد.

با وجود سکوت تهران در قبال حرف و حدیث‌ها درباره قرارداد نفتی با روسیه، مسکو تهدیدها و اعتراض‌های واشنگتن را بی پاسخ نگذاشته و از یک‌سو نسیم به نقل از پایگاه آمریکایی پولیتیکو گزارش داده که آنتوان سیلیانف، وزیر دارایی روسیه در پاسخ به اظهارات مقامات آمریکایی تاکید کرده است که «تهاتر نفتی با ایران بر اساس قوانین سازمان ملل متحد خواهد بود نه قوانین آمریکا» و از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است: «مسکو در برابر تهدیدات آمریکا درباره عقد قرارداد نفتی با ایران تسلیم نخواهد شد.»

به گزارش تسنیم و به نقل از آسوشیتدپرس، معاون وزیر خارجه روسیه تهدیدها و هشدارهای آمریکا درباره قرارداد نفت در برابر کالا با ایران را رد و تصریح کرده است: افزایش مبادلات تجاری بین ایران و روسیه روند و فرآیندی طبیعی است که شامل هیچ چالش سیاسی و اقتصادی برای کسی نخواهد شد. آنچه این روزها باعث عصبانیت کاخ سفید شده، بی‌اعتبار شدن تحریم‌ها علیه کشورمان است؛ اتفاقی که حتی پیش از دستیابی ایران و 1+5 به توافقی جامع رخ داده و غرب احساس می‌کند، اهرم فشار خود بر تهران را برای امتیازگیری در گفت‌وگوهای هسته‌ای از دست داده است.

روزنامه اقتصادی کامرسانت روسیه پیش از این اعلام کرده بود، مسکو قصد دارد روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران را خریداری کند. این قرارداد می‌تواند تحریم‌های نفتی اعمال شده از سوی غرب ضدایران را تا حد زیادی با چالش جدی روبه‌رو کند. این قرارداد محدودیت اعمال شده برای صادرات نفت ایران در چارچوب توافق هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهانی را تضعیف خواهد کرد.این همه در شرایطی است که هم‌اکنون توان صادراتی نفت ایران افزایش یافته و بنا به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت خام ایران برای سومین ماه متوالی بالاتر از صادرات ماهانه در سال ۲۰۱۳ (حدود یک میلیون بشکه در روز) بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که صادرات نفت ایران همچنان بالا باقی بماند.

بنا به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی، خرید نفت ایران توسط هند بیشترین رشد را داشته است و با افزایش ۷۰هزار بشکه‌ای در روز به ۳۳۵ هزار بشکه در روز در ماه گذشته رسیده است. مطابق همین گزارش، آلبانی و سوریه مشتری‌های تازه نفت ایران هستند. روزنامه فایننشیال تایمز نوشته است که «این افزایش صادرات نفت خام می‌تواند به این معنی باشد که ایران درحال فروش نفت بالاتر از میزانی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده هدف گرفته بود» و این یعنی سقوط اعتبار تحریم‌ها علیه کشورمان.

اما تمام نگرانی‌های غرب از نزدیکی تهران و مسکو، مربوط به پیامدهای اقتصادی قرارداد نفتی 20 میلیارد دلاری نیست و احتمال معاملات تسلیحاتی دو طرف نیز کاخ سفید را به تب‌وتاب انداخته است. سرگردانی آمریکا از گسترش مناسبات دیپلماتیک تهران با روسیه وقتی بیشتر شد که رویترز به نقل از یک مقام آگاه این گمانه را مطرح کرد که تهران در میان کالاهایی که در ازای فروش نفت از مسکو دریافت می‌کند، سهمی از تولیدات نظامی روسیه نیز خواهد داشت.

به گزارش انتخاب، بر پایه این خبر نشریه دیلی بیست به نقل از مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی و کارشناس مسائل تحریم ایران نوشت: اگر پوتین به دلیل تنبیهات اقتصادی روسیه از سوی غرب عصبانی شود، ممکن است قرارداد اس‌300 با ایران را وارد بازی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها