هنری که ملی‌پوشان تکواندو باید در اینچئون داشته باشند

صید طلا از دهان اژدها

سال 93 را بی‌گمان می‌توان یکی از حیثیتی‌ترین سال‌های تاریخ ورزش ایران دانست؛ جایی که اواخر شهریور​ بازی‌های آسیایی 2014 در اینچئون کره‌جنوبی برگزار می‌شود و ورزش ایران که در دوره گذشته این بازی‌ها در گوانگجوی چین در رده تاریخی چهارم قرار گرفت برای تکرار این عنوان کار بسیار سختی در پیش دارد؛ چرا که کره‌جنوبی به‌عنوان میزبان این دوره از بازی‌ها همه توان خود را به کار خواهد بست که ژاپن را پشت سر گذاشته و با حداقل فاصله ممکن نسبت به چین در رده دوم بازی‌ها قرار گیرد.
کد خبر: ۶۶۰۳۴۸

در این باره کره‌ای‌ها به‌عنوان مهد تکواندوی دنیا قطعا روی طلا‌های این ورزش کهن خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و براحتی اجازه نخواهند داد هیچ رقیبی از جمله ایران این مدال‌ها را از چنگ آنها خارج کند، با این حال کره‌ای‌ها این سال‌ها پذیرفته‌اند ​ تکواندوی ایران رقیب سرسختی برای آنها محسوب شده و برای کسب بیشترین مدال طلا، شانه به شانه آنها خواهد سائید. این مهم را ملی‌پوشان کشورمان در دوره گذشته بازی‌های آسیایی بخوبی نشان دادند از مجموع شش مدال طلای دوره گذشته در بخش مردان، سه مدال طلا به محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی و یوسف کرمی رسید و فرزاد عبداللهی نیز مدال برنز گرفت، اما در شرایطی که حدود شش ماه دیگر این بازی‌های مهم برگزار می‌شود نگاهی گذرا می‌اندازیم به شرایط تیم ملی ایران و بخت‌های کسب مدال کشورمان در اینچئون.

آن شکست تاریخی

یکی از انگیزه‌های بالا و ویژه‌ای که تکواندوکاران کره‌جنوبی برای مصاف با ملی‌پوشان کشورمان در اینچئون دارند، حس انتقام‌جویانه‌ای است که آنها نسبت به تکواندوی ایران دارند. آنها به‌عنوان قدرت بلامنازع دنیای تکواندو سال 2011 در حالی که میزبان رقابت‌های جهانی بودند برای نخستین بار قهرمانی این رقابت‌ها را از دست داده و شاهد اهتزاز پرچم ایران در سالن محل برگزاری این رقابت‌ها بودند. برای درک بیشتر موضوع تصور کنید وقتی تیم ملی کشتی ایران به‌عنوان میزبان برابر یکی از رقیبان سنتی خود تن به شکست بدهد، چه حس انتقام‌جویانه‌ای کشتی ایران را درپیکار بعدی در بر خواهد گرفت؟ این همان حسی است که کره‌ای‌ها برای رویارویی با تیم ملی تکواندوی کشورمان در اینچئون دارند و با همه وجود تلاش خواهند کرد انتقام آن شکست تلخ را بگیرند. انگیزه انتقام در کنار هدف بزرگ ورزش این کشور برای کسب رتبه دوم بازی‌های آسیایی، مطمئنا شرایط سختی را برای تیم ملی تکواندوی ایران ایجاد خواهد کرد.

بی‌پولی، دغدغه‌ای بزرگ برای تکواندوی ایران

تکواندو در حالی سال 92 را پشت سر گذاشت که در این سال همچون ماه‌های پایانی سال 91 به لحاظ مالی همچون اکثر قریب به اتفاق فدراسیون‌های ورزشی در تنگنای شدید مالی قرار داشت به‌طوری که گاه برپایی اردوهای تیم ملی هم به دلیل همین مشکلات منتفی می‌شد. شرایطی که به احتمال فراوان و مطابق وعده و عیدهای داده شده بزودی مرتفع خواهد شد و گرچه برخی برنامه‌های آماده‌سازی این تیم از جمله حضور در تورنمنت امارات منتفی شد، اما با تزریق بودجه می‌توان در ادامه راه‌ و در ماه‌های باقیمانده تا اینچئون شرایط را کاملا تغییر داده و ملی‌پوشان تکواندو را همچون دیگر ورزش‌های مدال‌آور برای حضور موفق در اینچئون بخوبی ساخته و پرداخته کرد.

جوانگرایی و عقب‌نشینی تاکتیکی

تکواندوی ایران در حالی خود را برای حضور در اینچئون کره‌جنوبی آماده می‌کند که سال گذشته با وجود پروسه جوانگرایی گسترده‌ای که در تیم ملی رخ داد به‌دلیل بحث رده‌بندی جهانی تکواندوکاران و قرارداشتن بازیکنان باتجربه در رده‌های بالای این رده بندی، ناگزیر این جوانگرایی که بخشی از آن نیز به‌دلیل‌ آسیب‌دیدگی ملی‌پوشان باتجربه صورت گرفته بود، قدری ملایم‌تر شد و به نوعی فدراسیون تکواندو یک عقب‌نشینی تاکتیکی در بحث جوانگرایی را مورد توجه قرار داد. حالا تیم ملی ایران با همه داشته‌های خود اعم از یاران باتجربه و جوانان با انگیزه برای بازی‌های آسیایی خیز برداشته است تا این موضوع امیدها را برای درخشش دوباره تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی بیشتر کند.

درخشش در هلند و آغازی دوباره

هرچند ملی‌پوشان کهنه‌کار تکواندو در بازی‌های ورودی المپیک 2016 در منچستر انگلیس به‌دلیل دور بودن از شرایط​ آمادگی، نتایج ضعیف و دور از ذهنی کسب کرده و از این حیث انتقاداتی را متوجه خود کردند، اما پس از آن رقابت‌ها و در روزهای پایانی سال ملی‌پوشان تکواندو در پیکارهای بین‌المللی هلند جان دوباره‌ای گرفتند و با کسب نتایج در خور توجه​ نشان دادند بازگشت آنها به روزهای اوج نه تنها راهی دور و دراز نمی‌طلبد که بسیار سهل‌الوصول نیز به نظر می‌رسد. اوج این درخشش را می‌توان در وزن 68 کیلو دید؛ جایی که محمد باقری معتمد یکی از ستارگان تکواندو و دارنده نقره المپیک لندن سرانجام موفق شد بر رقیب دیرینه و گربه سیاه خود از ترکیه غلبه کند. معتمد که در بازی‌های المپیک 2012 و جهانی 2011 در دیدار پایانی مغلوب سروت تزگل ترکیه‌ای شده بود این بار برای رسیدن به دیدار پایانی مسابقات هلند رودرروی وی قرار گرفت و با ارائه یک مبارزه هوشمندانه با برتری 5 بر3 برحریف به دیدار پایانی راه یافت تا نشان دهد توانایی شکست هر حریفی را دارد، گرچه ترکیه در بازی‌های آسیایی نیست، اما مطمئنا این پیروزی روحیه بخش می‌تواند نقش موثری در اوجگیری معتمد داشته باشد. در این وزن البته تیم ایران بهنام اسبقی قهرمان جهانی 2013 را نیز در اختیار دارد، کسی که گرچه در رقابت‌های هلند به توفیقی دست نیافت، اما به هر حال او می‌تواند رقیبی جدی برای معتمد باشد.

یوسف کرمی، کاپیتان تیم ملی نیز که بیش از یک سال از میادین تکواندو به دور بود در رقابت‌های هلند با کسب مدال برنز به شیاپ چانگ بازگشت و از امیدهای اصلی ایران در وزن 87 کیلو محسوب می‌شود.

جوانان در کنار باتجربه‌های توانمند

تکواندوی ایران در شرایطی در بازی‌های آسیایی شش تکواندوکار را روی شیاپ چانگ می‌فرستد که یاران باتجربه و جوان تیم می‌توانند از دهان اژدها طلا صید کنند. علاوه بر معتمد، اسبقی و یوسف کرمی، تیم ملی ایران از تکواندوکاران توانمندی چون فرزاد عبداللهی، هادی مستعان، علیرضا نصرآزادانی، سجاد مردانی، مسعود حجی‌زواره، حسین تاجیک، میثم باقری، مهدی خدابخش و محمد خمسه بهره می‌برد که جملگی داعیه حضور در بازی‌های آسیای را دارند. مطمئنا در صورتی که این تیم به لحاظ پشتیبانی حمایت شده و به لحاظ فنی از سوی کادرفنی به بهترین شکل به آمادگی مطلوب برسد قادر خواهد بود برای ایران افتخارآفرین باشد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها