همزمان با انتشار خبر صدور مجوز برای دو غول هواپیمایی آمریکایی برای فروش قطعه و تعمیر هواپیماهای ایرانی، سازمان هواپیمایی کشوری از ورود 30 درصد هواپیماهای غیرفعال به ناوگان هواپیمایی کشور خبر داد.
کد خبر: ۶۵۹۵۵۷

به گزارش خبرگزاری‌ها و به نقل از رویترز، حدود ۴۵ روز پس از درخواست شرکت‌های بوئینگ و جنرال‌الکتریک به‌عنوان دو غول هواپیماسازی آمریکا، وزارت دارایی این کشور مجوز تعمیر و فروش قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری به ایران را برای این دو شرکت صادر کرد.

شرکت بوئینگ آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی جهان، موفق شد مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی آمریکا دریافت کند و همزمان جنرال‌الکتریک، بزرگ‌ترین موتور و قطعه‌ساز هواپیما نیز مجوز لازم برای تعمیر هواپیماهای ایرانی را دریافت کرده است. این درحالی است که مجوز مشابهی برای رقیب شرکت بوئینگ ـ ایرباس صادر نشده است.بر این اساس وزارت دارایی آمریکا به بوئینگ اجازه داده با توجه به توافق‌نامه ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، قطعات مشخصی از محصولات خود را که مصارف بازرگانی و تجاری دارد به ایران بفروشد. سخنگوی کارخانه بوئینگ در این‌باره به رویترز گفته این مجوز هفته گذشته به این شرکت آمریکایی داده شده و اکنون بوئینگ درصدد است با طرف ایرانی تماس برقرار کرده و از نیازمندی‌های آنها مطلع شود.

وی افزود: این مجوز تنها اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را می‌دهد که پیش از سال 1979 به ایران فروخته شده و بوئینگ اجازه نخواهد داشت در ارتباط با هواپیماهایی که پس از این تاریخ به ایران فروخته شده، معامله‌ای با ایران انجام دهد.ساعتی بعد از انتشار این خبر، سخنگوی شرکت جنرال‌الکتریک که بزرگ‌ترین قطعه‌ساز هواپیما در جهان است به رویترز گفت که این شرکت هم اجازه یافته تعدادی از موتورهای هواپیماهای فروخته شده به ایران را بازدید و تعمیر کند.

ریکی کندی افزود: ما از سال 2004 درخواست فروش قطعات هواپیماهای مسافربری را به‌دلیل مسائل مربوط به ایمنی پروازها به ایران داده بودیم که با توجه به توافق شش‌ماهه بر سر برنامه هسته‌ای ایران بتازگی دوباره درخواست دریافت مجوز فروش قطعات را مطرح کرده‌ایم.وی مدعی شد: مساله مادی مدنظر این شرکت نیست، بلکه درخواست فروش قطعات هواپیما کاملا بر پایه ایمنی پرواز است.

این سخنگو اظهار کرد: به موجب کاهش موقت تحریم‌ها که از ماه ژانویه به اجرا گذاشته شده، مجوز لازم از دولت آمریکا برای اورهال 18 موتور هواپیما را که در اواخر دهه 1970 میلادی به ایران فروخته شده است دریافت کرده‌ایم.

کندی خاطرنشان کرد: مقامات جنرال‌الکتریک هفته آینده با مقاماتی از شرکت ایران ایر ایران و ام.تی.یوی آلمان در استانبول دیدار خواهند داشت تا در مورد نیازهای ایران گفت‌وگو کنند.این نخستین رابطه تجاری میان جنرال‌الکتریک، بوئینگ و ایران پس از سال ۱۹۷۹ (1357) و ماجرای گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا در ایران است.

رویترز ماه گذشته هم از تلاش‌های کلیک کلیک بوئینگ و جنرال‌الکتریک برای اخذ مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران خبر داده بود.این خبرگزاری در بیست و یکم فوریه (دوم اسفند ۹۲) گزارش کرده بود دست‌کم دو شرکت‌ بزرگ هواپیماساز، موتور و قطعه‌ساز بوئینگ و جنرال‌الکتریک آمریکا در پی آن هستند که از فرصت شش‌ماهه کاهش تحریم‌ها علیه ایران استفاده کنند و برای فروش قطعات هواپیما به ایران مجوز دریافت کنند.

چناچه فروش مستقیم قطعات هواپیماهای مسافربری میان این شرکت‌های آمریکایی و ایران از سر گرفته شود، ایران می‌تواند برای نوسازی ناوگان خطوط هوایی خود اقدام کند تا در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها بتواند هواپیماهای فرسوده کنونی را زمینگیر کرده و با خرید هواپیماهای جدید بر ایمنی پروازها بیفزاید.

پیش‌تر، یکی از مقام‌های ایران به رویترز گفته بود این کشور خواستار خرید حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ فروند هواپیمای جدید است.

در همین حال معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به جزئیات صدور مجوز برای واردات قطعات هواپیما به کشور، گفت: پیش بینی می شود با ورود قطعات هواپیما به کشور 30 درصد از هواپیماهای خوابیده به ناوگان فعال بازگردند.

حمید حبیبی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: از مدتها پیش ارتباط میان شرکت‌های ایرانی با این شرکت‌های آمریکایی برای واردات قطعه انجام گرفته بود و منتظر پاسخ از سوی آنها بودیم.

وی افزود: خوشبختانه وزارت خزانه‌داری آمریکا این مجوز را صادر کرده اما هنوز از سوی این شرکت‌ها تماسی با شرکت‌های ایرانی گرفته نشده است و امیدواریم که به زودی این تماس برقرار شود.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که ورود قطعات به ایران چقدر طول می‌کشد، بیان کرد: نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد، زیرا موضوع انتقال پول هم مطرح است که باید تمامی این موانع هم برطرف شود اما منتظریم تا شرکت های بوئینگ، جنرال الکتریک و دیگر شرکت ها برای ارتباط با شرکت های ایرانی اقدام کنند. حبیبی با اشاره به اینکه با ورود این قطعات 30 درصد از هواپیماهای خوابیده به ناوگان فعال کشور بازمی گردد، گفت: برخی از شرکت های اروپایی مانند ایرباس و فوکر که وابسته به شرکت های آمریکایی هستند هم با ارایه این مجوز می توانند با شرکت های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

وی با ابراز خرسندی نسبت به نتایج مثبت مذاکرات ژنو، اظهار داشت: با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور پیش‌بینی می کنیم که امسال با 50 درصد افزایش تقاضای سفر روبرو باشیم که به طور حتم ورود این قطعات به ما کمک می‌کند که هواپیماهای فعال را توسعه دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها