برگی از تاریخ

دکتر مارتین لوترکینگ ترور شد

46 سال پیش در شب 4 آوریل سال 1968 میلادی دکتر مارتین لوترکینگ ،کشیش سیاهپوست و نماد مقاومت سیاهان آمریکا علیه تبعیض نژادی در شهر ممفیس مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید.
کد خبر: ۶۵۹۲۰۷
دکتر مارتین لوترکینگ ترور شد

به گزارش جام جم آنلاین، قاتل او یک مرد مجرم سابقه دار سفیدپوست به نام «جیمز ارل رای» بود که بعدها به حبس ابد محکوم شد.

مرگ غم انگیز و قابل پیش بینی مارتین لوترکینگ ، کشیش سیاهپوست هیجان و تاسف زیادی را در ایالات متحده و سراسر جهان ایجاد کرد و موجب شد در گتوهای سیاهپوستان در شهرهای بزرگ آمریکا شورش هایی درگرفتند که توسط ماموران پلیس و گارد ملی با خشونت هرچه تمامتر سرکوب شدند.

مدت 12 سال ، مارتین لوترکینگ علیه تبعیض نژادی شدید در ایالت های جنوبی آمریکا مبارزه کرده بود.

او به مناسبت تحریم شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری ایالت آلاباما که در اتوبوس هایش میان سیاهپوستان و سفیدان تبعیض قائل می شد ، به شهرت دست یافت.

در روز اول دسامبر سال 1955 میلادی روزا پارکر یک زن خیاط سیاهپوست که در اتوبوس نشسته بود حاضر نمی شود از جا برخیزد و جایش را به یک مرد سفیدپوست بدهد و به همین دلیل راننده او را به زور از اتوبوس پیاده می کند.

در پی این تبعیض آشکار جنبش تحریم علیه شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری آغاز می شود.

مارتین لوترکینگ کشیش جوان شهر در راس این جنبش معترضانه قرار می گیرد و با الهام از مقاومت منفی و غیر خشونت بار گاندی علیه استعمارگران بریتانیایی در هندوستان جنبش تحریم را هدایت می کند.

سپس ، مارتین لوترکینگ رهبری جنبش حقوق مدنی را به عهده می گیرد و در 28 اوت سال 1963 میلادی در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی راهپیمایی بزرگ واشنگتن را به راه می اندازد.

در مقابل 250 هزار نفر از هوادارانش او مشهورترین سخنرانی خود که با جمله «من خواب می بینم» آغاز می شد را انجام می دهد.

سرانجام در 2 ژوئیه سال 1964 میلادی لیندون جانسون که پس از قتل کندی رئیس جمهور آمریکا شده بود در حضور مارتین لوترکینگ قانون مدنی که به هرگونه تبعیض نژادی خاتمه می داد را امضا می کند.

در روز 14 اکتبر سال 1964 میلادی مارتین لوترکینگ جایزه صلح نوبل را دریافت می کند.

به رغم لغو تبعیض نژادی این پدیده از بین نرفت و سرکوب سیاهان آمریکا شدت یافت که این مساله موجب بروز شورش های سیاهپوستان در شهرهای بزرگ آمریکا شد. خدماتی که مارتین لوترکینگ به جامعه سیاهپوستان آمریکا کرد قابل توصیف نیستند و حتی سفیدپوستان آمریکایی نیز نمی توانند منکر خدمات وی به کل جامعه آمریکا شوند.

او در روز 15 ژانویه سال 1929 متولد شده بود.هر سال در سومین دوشنبه ماه ژانویه مردم آمریکا روز تولد مارتین لوترکینگ را به یادگار خدمات و فداکاری هایش در راه جامعه مدنی بدون تبعیض گرامی می دارند.

بهرام افتخاری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها