تاریخ شناسی فراعنه متحول می شود

کشف نخستین گزارش هواشناسی جهان

دانشمندان می گویند یک کتیبه سه هزار و پانصد ساله یافت شده بر روی یک لوح سنگی در مصر، احتمالا نخستین و قدیمی ترین گزارش هواشناسی جهان است.
کد خبر: ۶۵۸۹۹۲
کشف نخستین گزارش هواشناسی جهان

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند ترجمه جدیدی از یک کتیبه چهل خطی بر روی یک تخته سنگ کلسیت موسوم به یادبود سنگی توفان، باران، تاریکی و آسمان توفانی را اینگونه توصیف می کند که با صدای بسیار بلندتری از فریاد مردم می غرد.

دانشمندان دانشگاه شیکاگو، معتقدند این الگوهای آب و هوایی غیر معمولی توصیف شده بر روی این لوح سنگی، نتیجه یک انفجار آتشفشانی عظیم در منطقه «ترا» - جزیره سنتورینی کنونی در دریای مدیترانه - بوده است.

«نادین مولر» استادیار باستان شناسی مصر در دانشگاه شیکاگو می گوید این امر برای پژوهشگران خاور نزدیک باستان و مدیترانه شرقی از نظر تاریخ شناسی بسیار اهمیت دارد چرا که باستان شناسان از آن بر اساس فهرست فراعنه مصر استفاده می کنند و این اطلاعات جدید می تواند آن تاریخ ها را تطبیق دهد.

این ترجمه جدید حاکی از آن است که «احمس»، فرعون مصر، در زمانی نزدیک تر به فوران آتشفشان ترا حکمفرمایی می کرده و این زمان زودتر از تصورات پیشین دانشمندان است؛ یافته ای که می تواند شناخت دانشمندان را از یک پیوند مهم در تاریخ بشر با امپراتوری های عصر برنز متحول کند.

تاریخ این لوح سنگی به سلطنت «احمس» نخستین فرعون از هجدهمین سلسله باز می گردد.

این لوح در شهر باستانی «تب» که احمس فرمانروایی می کرده، یافت شده است.

«فلیکس هافلمایر» دانشجوی فرا دکتری دانشگاه شیکاگو می گوید: تا کنون به نظر می رسید شواهد باستان شناختی برای تاریخ فوران آتشفشان ترا در تقابل با سن یابی با رادیو کربن است.

وی افزود: با این حال اگر تاریخ سلطنت احمس پیش از تصورات پیشین باشد تغییر ایجاد شده در تاریخ شناسی می بایست کل مساله را حل کند.

نتایج این تحقیقات که در نشریه مطالعات خاور نزدیک منتشر شده حاکی از آن است که این کتیبه می تواند شواهد جدیدی در مورد تاریخ شناسی رویدادها در خاورمیانه باستان باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها