واکنش افخم به اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا:

اعمال واشنگتن مصداق جنایتهای ضد حقوق بشری است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اقدام پارلمان اروپا در تصویب قطعنامه و طرح ادعاهای بی اساس حقوق بشری علیه ایران ، موضعی غیر سازنده و غیر واقع بینانه است و با روند جاری تحرکات همخوانی ندارد.
کد خبر: ۶۵۸۸۲۳
موضع گیری حقوق بشری پارلمان اروپا غیر واقع بینانه است

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرضیه افخم امروز چهارشنبه در بیانیه ای افزود: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی گام های اولیه و قابل تاملی برای حل و فصل مسائل پیش روی دو طرف برداشته اند، موضع گیری حقوق بشری پارلمان اروپا و طرح موضوعات غیر واقعی بویژه در باره انتخابات ایران مردود و غیرقابل قبول است.

وی تاکید کرد: لزوم احترام و درک پارلمان اروپا نسبت به باورهای دینی، تاریخی و فرهنگی کشورها امری اجتناب ناپذیر بوده و پارلمان اروپا برای کمک به رفع دغدغه حقوق بشری در سطح جهان بطور اساسی و بنیادین مانع شود که حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم دینی و اسلامی، حفظ و رعایت حقوق شهروندان و ارتقاء حقوق بشر را بطور جدی دنبال می کند و طرح ادعاهای یک طرفه بی اساس و غیرمستند در این زمینه مطمئنا کمک کننده نخواهد بود.

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا روز دوشنبه درباره پیش نویس قطعنامه ای در خصوص راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران رای گیری و آن را تصویب کرد که قرار است در جلسه جمعی پارلمان اروپا در روز پنجشنبه به بحث و رای گذاشته شود.

پیش نویس این قطعنامه 7 صفحه بوده و موضوعات مختلفی نظیر موضوع هسته ای، روابط ایران و اتحادیه اروپا، موضوعات منطقه ای و حقوق بشر را شامل می شود.

در بخش مقدمه این قطعنامه، قطعنامه های قبلی پارلمان اروپا در قبال ایران در خصوص موضوعات مختلف از جمله موضوعات حقوق بشری ذکر شده و در ملاحظاتی که پس از مقدمه آمده نکاتی قابل توجه وجود دارند. یکی از نکات این است که «انتخابات ریاست جمهوری ایران بر اساس استانداردهای دموکراتیک مدنظر اتحادیه اروپا برگزار نشده است»، و نکته دیگر اینکه «در کنار توافق هسته ای، موضوعات متنوعی شامل حقوق بشر و امنیت منطقه باید بین ایران و اتحادیه اروپا مورد گفت وگو قرار گیرند». مورد دیگر که در این بخش به آن اشاره شده، این است که «وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز تحت نقض سیستماتیک مداوم حقوق اساسی است».

در ادامه این قطعنامه طی 23 بند سیاستهای اتحادیه اروپا در زمینه موضوعات مختلف تبیین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دانشجوی ایرانی
Netherlands
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
۰
۰
دیپلماسی ظریف , دیپلماسی خنده , آخرش هم اینه
....

نیازمندی ها