روان​شکافی

سلامت ‌روان دانش‌آموز ‌کنکوری

یکی از مسائلی که فرزند من امسال با آن روبه‌روست، کنکور است و باید در تعطیلات بشدت درس بخواند و خود را برای شرکت در امتحان آماده کند. خیلی نگران است که نتواند از زمان بخوبی استفاده کند. نمی‌دانم باید او را در خانه تنها بگذارم و به مسافرت بروم یا با خودمان همراه شود.
کد خبر: ۶۵۴۸۷۸
سلامت ‌روان دانش‌آموز ‌کنکوری

دلهره دارم که در خانه درس نخواند و از سویی دلم می‌خواهد که او هم کمی تفریح کند تا خستگی سال تحصیلی از تن او خارج شود. نمی‌دانم امسال پذیرای مهمان باشم یا این‌که اصلا اجازه ندهم سکوت خانه برهم بریزد. عمده مساله‌ای که خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند تنظیم درس خواندن و تعطیلات دانش‌آموز است.

دانش‌آموز علاوه بر درس خواندن از لحاظ روحی نیز نیاز به تقویت و استراحت دارد. زمانی که فرزندتان خود را برای شرکت در کنکور آماده می‌کند، معمولا اولین اقدام والدین متوقف‌کردن تفریحات و فعالیت‌های لذتبخش است و سفرهای خود را کنسل می‌کنند و انتظار دارند که فرزندشان فقط و فقط درس بخواند و تست بزند البته برنامه‌ریزی‌های تحصیلی برای شرکت در امتحان کنکور ممکن است نیاز به زمان و وقت بیشتری داشته باشد و معمولا تعطیلات نوروزی برای دانش‌آموزان کنکوری تحت عنوان دوران طلایی معروف است، زیرا قرار نیست به مدرسه بروند و می‌توانند از تمام وقت خود برای درس خواندن استفاده کنند. داشتن برنامه‌ریزی که برای فرزندتان استرس به همراه نداشته باشد مهم‌ترین عامل است.

برخی خانواده‌ها به دلیل این‌که تعطیلات خود را وقف فرزند خود می‌کنند و معمولا از تفریحات دوری می‌کنند تا فرزندشان درس بخواند ناخودآگاه جملات و کلمات استرس‌آوری را به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند از قبیل این‌که ما امسال به خاطر تو هیچ کجا نرفته‌ایم و ببینم چگونه جواب ما را خواهی داد و... این پیام‌ها به دانش‌آموز عذاب وجدان و استرس وارد می‌کند و می‌تواند نتیجه زیانباری را برای دانش‌آموز به دنبال داشته باشد لذا توصیه می‌شود که چنانچه برنامه‌های تفریحی شما متناسب با درس فرزندتان تنظیم می‌شود از این‌که به صورت طلبکارانه با او سخن بگویید و او را دچار استرس کنید، بپرهیزید.

ذهن آدمی نمی‌تواند به صورت بدون توقف به یادگیری درس بپردازد، لذا در تعطیلات حتما برنامه‌های تفریحی نیز برای خانواده و دانش‌آموز خود فراهم کنید.

استرس زمان از دست رفته را به خانواده وارد نکنید و فضای خانه را آرام و مفرح نگه دارید تا همگی بتوانید از تعطیلات استفاده کنید.

والدین می‌توانند به دیدو بازدید بروند و دانش‌آموز خود را نیز به دیدن اقوامی که مایل است ببرند و البته می‌توان زمان دیدوبازدید را کوتاه‌تر کرد.

در صورتی که هوا مطلوب بود می‌توانید فرزند خود را برای مرور درس‌ها به فضای آزاد و طبیعت ببرید و درحالی که شما از طبیعت لذت می‌برید دانش‌آموز نیز در فضای مفرح به درس خواندن بپردازد.

همدلی با نوجوان کنکوری باعث ایجاد آرامش در اوست و پیام‌های سرزنشی، تحقیر‌کننده و طلبکارانه می‌تواند او را از شما دور کند بنابراین با برنامه‌ریزی به استقبال بهار و تعطیلات بروید و برای رفع تنش‌ها و استرس‌های فرزند خود برنامه‌های مفرح طراحی کنید.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها