در نشست خبری مشترک اشتون و ظریف+فیلم

ضمانتی برای موفقیت مذاکرات وجود ندارد

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز وارد تهران می‌شود. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که برخی وی را ارشد‌ترین مقام اروپایی می‌دانند که به ایران سفر کرده است. در باب اهداف و دلایل سفر اشتون به تهران دیدگاه‌های متعددی مطرح است اما مهمترین نکته اجرای تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است.
کد خبر: ۶۵۳۳۸۲
اصولی درباره سفر اشتون به تهران

منابع خبری اعلام کرده‌اند که ادامه بررسی پرونده هسته‌ای و چگونگی گفتگوهای ایران و 1+5، تحولات سوریه و مسائل منطقه‌ای از برنامه‌های این سفر است. هر چند که غربی‌ها تلاش دارند تا چنان وانمود سازند که سفر اشتون به ایران نوعی امتیاز غرب می‌باشد که در ازای آن جمهوری اسلامی باید امتیازاتی را برای غرب در حوزه هسته‌ای در نظر گیرد اما بررسی حقایق جاری در عرصه جهانی بیانگر حقایق دیگری است.

نخست آنکه تعاملات سیاسی و اقتصادی ارتباطی به حقوق هسته‌ای ملت ایران ندارد و غرب نمی‌تواند با ادعای رویکرد سیاسی و اقتصادی به تهران خواستار کوتاه آمدن ایران در عرصه حقوق هسته‌ای باشد. بر این اساس پیوند زدن سفر اشتون به تهران به پرونده هسته‌ای توهمی است که غرب باید از آن خودداری کند.

دوم آنکه جهانیان با اذعان به جایگاه منطقه‌ای ایران تأکید دارند که غرب توان نادیده گرفتن ظرفیت‌های تهران را ندارد چنانکه در تحولات سوریه آشکارا این امر بر همگان روشن شد.بر این اساس بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که ایران در معادلات منطقه‌ای امتیاز قلمداد نمی‌شود که غرب در ازای آن امتیازی را طلب نماید بلکه این حقیقت جاری در منطقه است که غرب به آن اذعان کرده است.

سوم آنکه جهانیان تأکید دارند که غرب در بحران اقتصادی شدیدی قرار دارد و برای خروج از آن به مؤلفه‌های بیرونی نیازمند است.جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های عظیم اقتصادی است که می‌تواند از عوامل خروج غرب از بحران اقتصادی باشد. رویکرد شرکت‌های اروپایی و آمریکایی به تعامل با ایران پس از مذاکرات ژنو خود گواهی بر این حقیقت است.

با این شرایط سفر اشتون به تهران صرفاً امتیاز اقتصادی برای ایران نیست بلکه دستاوردهای آن می‌تواند بر قیمت نفت و حتی اقتصاد اروپا تاثیرگذار باشد. حقیقت آن است که سفر اشتون به تهران بیش از هر چیز برگرفته از نیاز غرب به تعامل با تهران است لذا غرب نمی‌تواند این سفر را امتیاز به ایران معرفی کند بلکه حضور اشتون در تهران صرفا گامی کوچک از سوی غرب برای اعتماد‌سازی است چرا که غرب اکنون در آزمون اعلام صداقت خود در برابر ملت ایران قرار دارد و تا زمانی که صداقت خود را به اثبات کامل نرسانده نمی‌تواند انتظار رویکرد مثبت از سوی ایران داشته باشد.

رویکرد ایران به غرب براساس صداقت آزمایی است و نه اعتماد که سفر اشتون بخش کوچکی از این صداقت رفتاری می‌تواند باشد هر چند که غرب همچنان باید گام‌های عملی بشتری برای رفع بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی ملت ایران بردارد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها