نماینده اقلیم کردستان در تهران:

مرگ مسعود بارزانی کذب محض است

رییس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه اختلافات میان اربیل و بغداد اختلافی جدید و تنها بر سر نفت یا بودجه نیست، تهدید کرد: اگر مسؤلان عراقی مواضع خود را حفظ کنند، اقدامات لازم برای جدایی از دولت بغداد را اتخاذ می‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۳۰۶۵
بارزانی، بغداد را به جدایی تهدید کرد

مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق در سخنرانی خود، تهدید کرد که اقدامات لازم را برای جدایی از دولت عراق اتخاذ می‌کند.

وی افزود: ما در روابط خود با بغداد بازنگری می‌کنیم چرا که کردها دیگر نمی‌توانند با تهدید و تحقیر زندگی کنند. اگر بغداد به مواضع و برخوردهای نامناسب خود با ما ادامه دهد، موضعی را اتخاذ می‌کنیم که هیچ‌کس آن را پیش‌بینی نکند.

وی ضمن تاکید بر اینکه مشکلات میان اربیل و بغداد تنها بر سر نفت یا بودجه نیست، اظهار کرد: مشکل بر سر این است که بغداد تلاش می‌کند هیبت و شکوه کردها را بشکند و آنها را تحقیر کند.

بارزانی افزود: کردها هرگز از آزادی خود کوتاه نخواهند آمد. غیر ممکن است که ما پس از این ساکت بنشینیم و دست به هیچ اقدامی نزنیم. پیشتر هیات‌های زیادی به بغداد سفر کرده و با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار کرده‌اند اما پس از آن به طوری غافلگیرانه حقوق کارمندان منطقه کردستان را قطع کردند.

رییس منطقه کردستان عراق گفت: اختلافات ما با دولت مالکی جدید نیست بلکه پیشتر نیز این اختلافات بوده است. من پیشتر نیز هشدار داده بودم که عراق با خطراتی مواجه است چرا که قانون اساسی نقض شده است.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از این است که حزب دموکرات کردستان با رهبری بارزانی که بیشتر کرسی‌های پارلمان این منطقه را به دست آورد، برای حل مشکلات اربیل با دولت بغداد پیشنهاد در پیش گرفتن یک نظام کنفدرال را داده است.

تحلیلگران معتقدند که این طرح به معنای این است که اربیل می‌خواهد به طور کامل از بغداد جدا شده و به صورت یک کشور مستقل و دارای حاکمیت اداره شود. در حال حاضر منطقه کردستان تنها منطقه فدرال در عراق با 15 استان به شمار می‌آید.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها