کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان شنبه‌شب نتایج این انتخابات را اعلام کرد. در این گزارش گفته شد پس از شمارش ۹۵ درصد آرا مشخص شده است که حزب «دموکرات کردستان» به رهبری مسعود بارزانی ۷۱۹ هزار رای را از آن خود کرده و به این ترتیب پیروز این انتخابات بوده است.
کد خبر: ۶۰۱۸۸۵

به گزارش ایلنا، کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان،‌ حزب تغییر (گوران) را در ردیف دوم معرفی کرد زیرا توانسته است ۴۴۶ هزار رای را کسب کند. این گروه تنها حزب مخالف در خطه کردستان عراق است که در برابر ائتلاف دو حزب دموکرات و اتحاد میهنی قرار می‌گیرد. حزب اتحاد میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی نیز با کسب ۳۲۳ هزار رای در ردیف سوم قرار گرفته است. در همین حال، حزب اسلامگرای «الاتحاد» با ۱۷۸ هزار رای در ردیف چهارم ایستاده است. میزان مشارکت در انتخابات محلی اقلیم کردستان عراق ۷۳ درصد اعلام شد.

در انتخابات کردستان عراق 32 حزب و تشکل سیاسی برای به دست آوردن 111 کرسی در پارلمان کردستان که وظیفه آن تعیین نخست‌وزیر و اصلاح قانون اساسی این منطقه است با هم به رقابت برخاستند. 30 درصد از کرسی‌های پارلمان این منطقه براساس قانون اساسی به زنان، پنج کرسی به مسیحیان، پنج کرسی به ترکمان‌ها و یک کرسی به ارامنه ساکن در این منطقه اختصاص داده شده است.

مهم‌ترین کاری که پارلمان کنونی کردستان عراق آن را در طول دوره فعالیت خود انجام خواهد داد،‌ اصلاح قانون اساسی این منطقه است که چگونگی تعیین رئیس منطقه کردستان عراق به احتمال زیاد دچار تغییراتی خواهد شد.

به‌دنبال اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمان، شهرهای مختلف اقلیم کردستان از جمله اربیل و سلیمانیه غرق در جشن و شادمانی شد و طرفداران احزاب پیروز با حضور در خیابان‌های شهر به ابراز احساسات و شادی پرداختند. قرار بود نتایج این انتخابات چند روز پیش اعلام شود که به دلیل برخی اشکالات و اختلافات اعلام نتایج به تعویق افتاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها