وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت خبر داد:

توزیع سبد کالا براساس فهرست وزارت تعاون

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تشریح برنامـــه‌‌های اقتصاد مقاومتی دولت از کاهش اتکا به درآمدهای نفت برای کاهش آسیب‌پذیری در تحریم، اولویت توسعه پتروشیمی، سواحل جنوب در صندوق توسعه ملی و توسعه صادرات فولاد و حمل و نقل ریلی خبر داد.
کد خبر: ۶۵۲۷۶۶

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان دیروز درحاشیه همایش نیکوکاری و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران در جمــــع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه راهکارهایی وجود دارد که ابلاغیه رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی بخوبی اجرا شود و اجرای آن چه تاثیراتی بر اقتصاد ایران دارد، بیان کرد: این نکته بسیار مهمی است. از ویژگی‌های مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌‌گرا بودن اقتصاد ایران است.

وی افزود: برون‌گرا بودن اقتصاد ایران در صادرات تجلی می‌یابد، اما برای این‌که یک صادرات رو به رشد قابل اتکا داشته باشیم، اولین شرط و لازمه‌اش این است که یک سیاست ارزی و نرخ ارز قابل اتکا و قابل برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه در شش ماه اخیر ما شاهد ثبات و آرامش در بازارهای اقتصادی کشور از جمله بازار ارز بوده‌ایم که این امکان را به سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان می‌دهد تا برنامه‌ریزی اقتصادی داشته باشند؛ بنابراین مهم‌ترین گام برای تقویت صادرات از همین طریق برداشته می‌شود.

نهاوندیان تصریح کرد: نکته مورد توجه دیگر تشویق تولید صادرات‌گراست، یعنی منابع تشویقی و تسهیلاتی موجود را به تولید صادرات‌گرا اولویت دهیم، اتکا به ارز نفتی کمتر شود و این شرایط را از بین ببریم که دیگران با تهدید به منع فروش نفت ایران، روی اقتصاد ما اثرگذاری داشته باشند.

وی افزود: تحقق این موضوع مستلزم آن است که ما ترجیحی برای تولید صادرات‌گرا و صادرات غیرنفتی و همچنین تبدیل نفت خام به فرآورده قائل شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: به همین جهت ما در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی ترجیح را به صنعت پتروشیمی می‌دهیم و همچنین ترجیح را به توسعه محور سواحل جنوب می‌دهیم که در شکوفایی سواحل جنوب تاثیرگذار است.

نهاوندیان اظهار کرد: توجه به این دو مقوله هم امکان صادرات ما را تقویت می‌کند و هم به طور خاص در صنعت فولاد که یکی از امکانات جدی ما برای صادرات است باعث ایجاد تقویت می‌شود.

وی افزود: همچنین توجه به مواصلات ریلی در جنوب و مسیر ریلی جنوب به شمال در اولویت‌های دولت قرار گرفته که البته لازمه همه این توجهات این است که از رکودی که کشور در آن قرار گرفته، خارج شویم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد سال 92 در حالی رو به پایان است که نرخ رشد اقتصادی بیش از 5 درصدمنفی رو به بهبود است و ان‌شا‌ءالله سال آینده، سال رونق و رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

نهاوندیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که نقش خصوصی‌سازی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی چگونه است، گفت: این نکته هم در سیاست‌های برنامه پنجم و هم در سیاست‌های اصل 44 آمده است.

وی تصریح کرد: این بار توجه به خصوصی‌سازی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته و باید محوریت در کارآفرینی و مدیریت بنگاه به بخش خصوصی و تعاونی داده شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت باید از بنگاهداری فاصله بگیرد، مگر در موارد بسیار استثنایی و این رویکرد در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به طور بارز‌تری مورد تاکید است.

نهاوندیان اظهار کرد: وقتی از توانمندی بخش خصوصی صحبت می‌کنیم فقط بنگاه مقصود نیست، بلکه باید به بنگاه اجازه داده شود که تشکل‌های توانمند هم داشته باشد.

وی افزود: سیاستگذاری‌ها باید امکان برنامه‌ریزی به بخش خصوصی را بدهند که در بندهای 24گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشانه‌های اعتنا به بخش خصوصی دیده می‌شود. این نکاتی است که دولت تدبیر و امید در سیاست‌های اقتصادی خود مد نظر قرار داده است و ما به طور جدی امیدوار هستیم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی راه نجات اقتصاد کشور را هموار ‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها