اسفند، ماه پررونق سارق‌هاست. هر چه به اواخر این ماه نزدیک‌تر می‌شویم، تکاپوی آنها برای نزدیک شدن به جیب طعمه‌ها بیشتر از قبل می‌شود.
کد خبر: ۶۵۲۰۳۷
شگردهای تازه جیب‌بُری در ازدحام شب عید

درست مثل ترافیک که این روزها به نقطه انفجار نزدیک شده، سارقان هم برای خالی کردن جیب طعمه‌هایشان بی‌قراری می‌کنند، چون بستر برای فعالیت آنها مهیاست.

در بازارهای کوچک و بزرگ شهر جای سوزن انداختن نیست، سارقان می‌دانند جیب یا کیف 90 درصد آدم‌هایی کــه این روزها مقـــصدشان بازار است، پرپول است. به همین دلیل هزار و یک جور نقشه می‌کشند تا در دارایی طعمه‌هایشان سهیم شوند.

این روزها بیشتر سارقان ترجیح می‌دهند محدوده فعالیت خود را هر چه بیشتر به مرکز شهر یا اطراف مراکز خرید نزدیک کنند، آنها بخوبی می‌دانند که بیشتر مردم برای خرید حتما گذرشان به این مناطق می‌افتد، به همین دلیل دام‌های خود را در مسیر آنها پهن کرده و منتظر می‌نشینند.

سارقانی که به کیف‌قاپ معروفند، به کیف طعمه‌های خود به دید لپ‌لپ یا همان تخم‌مرغ‌های شانسی نگاه می‌کنند. آنها معمولا به سراغ کیف افرادی می‌روند که شرایط راحت‌تری برای سرقت داشته باشد.

عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران درباره روش شناخت این مجرمان به جام‌جم می‌گوید: معمولا آنها حدود 20 تا 35 سال سن دارند و با استفاده از موتورسیکلت، کیف طعمه‌های خود را به سرقت می‌برند.معمولا این سارق‌ها به صورت دونفره وارد عمل می‌شوند، اما کیف‌قاپ‌های ماهری نیز هستندکه تک‌نفره کار می‌کنند، یعنی هم موتورسیکلت را کنترل می‌کنند، هم کیف طعمه‌های خود را می‌دزدند.

ولی معمولا کیف‌قاپ‌ها دونفره کار می‌کنند. البته باید یادآور شد که اگر آنها از قبل طعمه خود را زیرنظر گرفته و روی محتوای کیف خیلی حساب کنند با استفاده از چند موتورسیکلت وارد عمل می‌شوند، به این صورت که دو نفر موتورسیکلت‌ها را روشن نگاه داشته و دو نفر دیگر کیف طعمه را به زور از چنگش درآورده و پا به فرار می‌گذارند.

محمدیان ادامه می‌دهد: این روزها عمده سرقت‌هایی که داریم بیشتر در مراکز شهر و اطراف مراکز خرید است، چون سارقان می‌دانند مردم با پول به بازار می‌روند.

این در حالی است که سارقان بجز «آویزان‌بری»، کیف طعمه‌های خود را از داخل خودرو یا صندوق عقب هم می‌دزدند. آنها به سراغ طعمه‌هایی می‌روند که شیشه‌های خودرویشان پایین باشد و کیف خود را روی صندلی شاگرد یا عقب خودرو قرار داده باشند.

این در حالی است که بهترین جا برای قرار دادن کیف زیر صندلی راننده یا صندلی شاگرد است البته برخی‌ها هم به اشتباه تصور می‌کنند صندوق عقب خودرو محل امنی برای قرار دادن کیف یا اشیای قیمتی است، اما نکته اینجاست که معمولا هنگام روشن کردن خودرو سیستم دزدگیر قطع شده و سارقان می‌توانند براحتی نقشه خود را عملی کنند، افزون بر این سارقان با استفاده از یک پیچ‌گوشتی ساده می‌توانند صندوق عقب تعداد زیادی از خودرو‌ها را باز کنند.

مراقب افراد مشکوک باشید

گروه دیگری از سارقان به بهانه پرسیدن نشانی به خودروهایی که پشت چراغ قرمز یا کنار خیابان توقف کرده‌اند نزدیک شده و با پرت کردن حواس راننده نقشه سرقت خود را عملی می‌کنند.

رئیس پلیس آگاهی تهران می‌افزاید: بهترین کار این است که افراد وجه نقد زیادی با خود نداشته باشند و هنگام تردد در پیاده‌رو‌ها کیف خود را سمت راست بگیرند تا کیف بین دیوار و فرد قرار بگیرد. توجه داشته باشید که کیف‌قاپ‌ها بیشتر هنگام عبور فرد از عرض خیابان وارد عمل می‌شوند، بنابراین باید مراقب موتورسیکلت‌سوارها و اتومبیل‌های مشکوک بود. بخصوص موتورسوارانی که خلاف جهت در حال حرکت هستند.

البته باید در نظر داشت سارقانی هستند که با استفاده از خودرو دست به کیف‌قاپی می‌زنند، بنابراین از خودروهای مشکوک غافل نشده و به یاد داشته باشید که دیگر نمی‌توان از چهره و نوع لباس پوشیدن سارقان آنها را شناسایی کرد.

نکته اینجاست که برخی‌ها رمز عابربانک خود را روی برگه‌ای کنار عابربانک خود نگهداری می‌کنند. این اشتباه بزرگی است که به سارقان شانس طلایی می‌دهد.

شاید جزو افرادی هستید که حدود ده عابربانک مختلف دارید و حفظ رمز آنها برای شما مشکل است.

بهترین کار این است که برای آنها رمز یکسانی در نظر گرفته و رمز را به حافظه خود بسپارید، البته از به کار گرفتن شماره شناسنامه، تاریخ تولد و رمز‌های آسان پرهیز کنید.

توجه داشته باشید برای این‌ که گرفتار سارقان دنیای مجازی هم نشوید یک کارت عابربانک را به خرید اینترنتی اختصاص داده و به هنگام خرید مبلغ لازم را از کارت دیگری به آن واریز کرده و خرید خود را انجام دهید.

رئیس پلیس آگاهی تهران عنوان می‌کند: اگر فردی مورد سرقت قرار گرفت بهتر است چهره ظاهری فرد یا شماره پلاک خودرو یا موتورسیکلت را به ذهن بسپارد، زیرا بعد از تشکیل پرونده، پلیس به کمک مالباختگان به چهره‌نگاری از متهمان می‌پردازد.

افزون بر این آلبوم مجرمان هم در اختیار مالباختگان قرار‌می‌گیرد تا مجرمان زودتر شناسایی شوند.

نکته دیگری که می‌توانید به آن توجه کنید فیلم دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت است، چون پلیس با کمک آنها می‌تواند سارقان را زودتر شناسایی کند.

اگر عابربانکتان هم به سرقت رفت، می‌توانید با بانک خود تماس گرفته و کارت خود را بسوزانید.

با سارقان درگیر نشوید

به یاد داشته باشید که بیش از 90 درصد سارقان، سلاح سرد در‌اختیار دارند و بندرت پیش می‌آید که آنها به صورت انفرادی کار کنند.

علاوه بر این آنها آمادگی بیشتری نسبت به شما دارند، به همین دلیل اگر طعمه یکی از آنها شدید و چیزی از دفاع شخصی نمی‌دانید، خیلی مقاومت نکنید، زیرا افرادی بوده‌اند که هنگام سرقت تلفن همراهشان مقاومت کرده و سارقان با چاقو جراحات سنگینی به آنها وارد کرده‌اند.

محمدیان ادامه می‌دهد: مالباخته باید بعد از سرقت با پلیس‌110 تماس بگیرد، به این ترتیب ماموران پلیس شرح حادثه را صورتجلسه کرده و برگه‌ای در اختیار شاکی قرار می‌دهند تا او با آن به کلانتری رفته و تشکیل پرونده بدهد.

جیب‌ زنی

«جیب‌زنی» و «کش‌روی» از دیگر شگردهای سارقان است که با توجه به شلوغی بازار و مراکز تجاری این روزها طرفداران بیشتری در بین تبهکاران دارد.

آنها معمولا در گروه‌های سه یا چهارنفره نقشه خود را عملی می‌کنند، به این شکل که دو نفر دور طعمه را می‌گیرند تا مردم شاهد سرقت نباشند، یک نفر هم پشت‌سر سارق می‌ایستد تا بعد از این ‌که همدستش کیف را دزدید، کیف را پنهان کند، به این صورت اگر طعمه به سارق مشکوک هم شود، او با رضایت کامل اجازه می‌دهد مالباخته جیب‌هایش را بگردد.

این شگرد بیشتر در مترو، اتوبوس‌های تندرو و معابر شلوغ کاربرد دارد.گروه دیگر از سارقان در نقش مسافربر ظاهر می‌شوند. آنها طعمه را در صندلی عقب خودرو نشانده و به بهانه بستن در خودرو یا تنگ بودن جا دست خود را پشت‌سر طعمه انداخته و نقشه‌شان را عملی می‌کنند.

در روشی که به «تخم‌مرغ‌زنی» یا «کثافت‌مالی» معروف است سارقان با استفاده از تخم‌مرغ، گوجه یا مواد دیگر لباس طعمه خود را کثیف می‌کنند و درست در لحظه‌ای که طعمه از همه‌جا بی‌خبر مشغول تمیز کردن لباس خود است به بهانه کمک به او نزدیک شده و نقشه شوم خود را عملی می‌کنند.

افزون بر این گروه دیگری از سارقان با پرتاب تخم‌مرغ به شیشه خودروها سبب توقف خودروی طعمه خود می‌شوند، زیرا مردم معمولا برای تمیز کردن شیشه اتومبیل از برف‌پاکن خودرو استفاده می‌کنند، اما اشتباه آنها همین‌جاست، زیرا با این کار تخم‌مرغ به حالت شیری‌رنگی درآمده و سطح شیشه خودرو را می‌پوشاند، به همین دلیل راننده مجبور به توقف و ترک خودرو می‌شود.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها