آیت‌الله مهدوی کنی در پانزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری:

اقتصاد مقاومتی با شعار و همایش درست نمی‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته در «همایش ملی نقش و کارکردهای فن بازار در ایجاد توسعه بازار فناوری»، اقتصاد دانش‌بنیان را معبر رسیدن به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری در علم و فناوری به دست آورده و زیرساخت‌های زیادی در این باره فراهم شده است.
کد خبر: ۶۵۲۰۱۲

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی با اشاره به این‌که حدود 2 درصد علم جهان در ایران تولید می‌شود ، گفت: کشور ما ظرفیت‌های علمی بسیاری دارد و ما جزو کشورهای پیشتاز در دارا بودن برنامه‌های علم و فناوری هستیم.

وی با بیان این‌که کشور ما جزو ده کشور دارای نقشه علمی است، افزود: نقشه علمی کشور میثاق همه نخبگان و فرهیختگان است و باید کمک کنیم این نقشه به نحو احسن اجرایی شود.

مخبر دزفولی گفت: اجرای نقشه علمی کشور به نفع مخترعان، دانشمندان و صنعت و دانشگاه است و جایگاه علمی کشور را در جهان تثبیت می‌کند.وی افزود: ما فن بازارها را بسیار با اهمیت می‌دانیم و علاوه بر این باید شرکت‌های دانش بنیان را توسعه دهیم.

وی با تاکید بر این که برخورداری از نقشه جامع علمی به معنای وجود نهاد عالی سیاستگذاری علم و فناوری در کشور است که با ارزیابی همه توانمندی‌ها و رصد پیشرفت‌های علمی این سند مهم را تصویب کرده است، ادامه داد: فن بازار، فرا بورس علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ذیل نقشه جامع علمی و طبق این سند جامع ایجاد شده و در حال فعالیت و پیشرفت در کشور است.

مخبر، خاطر نشان کرد: اجرای نقشه جامع علمی کشور باید مطالبه همه نخبگان علمی و فناوری باشد تا اهداف عالی نظام محقق شود.

وی اقتصاد دانش بنیان را یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور دانست و ادامه داد: ابتدای طرح موضوع فن بازار در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، عده‌ای با تردید به موضوع نگاه می‌کردند، اما ستاد راهبری اطمینان داشت که معاونت علمی و فناوری می‌تواند این کار را انجام بدهد و خوشبختانه آنچه امروز شاهد آن هستیم صحت این پیش‌بینی را ثابت می‌کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، کسب درآمد کلان در بخش‌های نانو فناوری و زیست فناوری در بازار ملی و بین‌المللی را یکی از اهداف اصلی فن بازار‌ها ذکر کرد و یادآور شد: طبق اعلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سیاست‌های راهبری، نظارت و رصد این فن بازار‌ها در معاونت علمی و فناوری در دست تدوین است.

مخبر افزود: خرید محصولات با کیفیت تولید شده ازسوی شرکت‌های دانش بنیان باید توسط معاونت علمی و فناوری از طریق فن بازار‌ها تضمین شود و گام بعدی در این مسیر نیز تشکیل فرا بورس است و همه باید در این مسیر همکاری کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم گفت: ما برای ادامه پیشرفت‌های علمی کشور باید دستگاه‌های مختلف را وارد این مسیر کنیم.

دکتر ستاری افزود: هرچند بودجه خوبی به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص یافته، ولی همه دستگاه‌ها باید بخشی از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری، وظیفه سنگینی بر دوش شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری قرار داده شده است.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: نقشه جامع علمی کشور یکی از اسناد مهم و راهبردی کشور است و سیاست‌ها و برنامه های اجرای این سند در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی در دست تدوین است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: توسعه پارک های علم و فناوری فن بازارها و فرابورس از برنامه آینده معاونت علمی و فناوری است که با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی به این معاونت محول شده و این پارک‌ها در مسیر تجاری سازی علم و فناوری نقش غیرقابل انکاری دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها