شاید تصور شود عنوان اقتصاد مقاومتی همواره باید با حضور اقتصادی مردم همراه و همگام باشد، این تصور هرگز قابل نفی نیست و به نظر میرسد تصوری درست، کارآمد و مورد قبول است، اما نباید ابعاد دیگر این مقوله را که بر اقتصاد مقدم است به بوته فراموشی سپرد و از آن غافل بود.
چهبسا برای برخورداری از اقتصاد مقاومتی، توانمندیهای دیگری را مدنظر قرار داد و به تامین آن پرداخت تا حضور آحاد مردم برای به ثمر رساندن مقوله اقتصاد مقاومتی، کارآمد و برخوردار از بنیانهای اساسی باشد.
حمایت مسئولان و توجه به آن، احساس مقبولیت فعالیتهای اقتصادی مردم از سوی نهادهای دولتی و احساس امنیت روانی از مسائلی است که میتواند بیش از هر اقدامی مورد توجه باشد.
در موضوع مشارکت عمومی هیچگاه نباید بهدنبال حذف خصوصیسازیها رفت یا به ایجاد تعاونیها و تصدی مدیریت دولتی در کنار سرمایههای اندک مردم روی آورد و دولت خود را سیاستگذار و ناظر نداند، بلکه باید به دنبال جذب منابع مالی هرچند اندک باشد.
برای تحقق این مهم، رسانه باید خود را موظف بداند تا مردم را در جریان امور قرار دهد و به بیان مسائل و شیوه توانمندیسازی آنان با ارائه اطلاعات و آمارهای صحیح بپردازد. هرچند در ارائه نظرات مختلف و تحلیل مسائل از سوی یک رسانه، مسئولان خود را مکلف به پاسخگوییها، همدلی و همراهی با مردم بدانند.
رسانه میتواند بخشهای مختلف را به عنوان واسطه در کنار یکدیگر قرار دهد و آگاهیبخشی مردم از اقدامات مفید و مثبت، نظرات و راهها، رفتارهای صحیح را یادآور شود.
نقش فعال رسانهها را هرگز نباید نادیده گرفت. رسانه میتواند مطالبات واقعی را به رخ مسئولان و دستاندرکاران مسائل مهم اقتصادی بکشانند تا مشارکتی معنادار در تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد شود؛ اقتصادی که میتواند زمینه پویایی جامعه را فراهم کند، ایجاد اشتغال کند، نرخ بیکاری را کاهش دهد و میزان تولید و بهرهوری را افزایش دهد.
محمد خامهیار - جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد