این اقدام، جنگل ابر را از تهدیداتی چون تغییر کاربری و احداث جاده در امان نگاه می‌دارد

جنگل ابر در راه ثبت جهانی

رئیس محیط‌زیست شاهرود در حالی از تدوین طرحی برای اعلام جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده خبر می‌دهد که کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست، این طرح را در شرایط کنونی تنها راه حفاظت از این جنگل در برابر تهدیدهای مختلفی همچون تغییر کاربری و احداث جاده در آن عنوان می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۹۵۶۰

طبق گفته سیدمهدی خاتمی، طرح این پیشنهاد اکنون تدوین و به شورای عالی محیط‌زیست ارائه و استعلام‌های مورد نیاز نیز انجام شده است.

وی که این خبر را در گفت‌وگو با ایسنا اعلام می‌کند،‌ یادآور می‌شود: احتمالا این طرح در شش ماهه نخست سال 93 در شورای عالی محیط‌زیست مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. رئیس محیط‌زیست شاهرود همچنین از ارائه پیشنهادی مبنی بر ثبت جهانی جنگل ابر شاهرود به‌عنوان میراث طبیعی خبر می‌دهد و می‌گوید: این پیشنهاد از سوی شماری از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در بخش محیط‌زیست شاهرود ارائه شده و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

البته طرح اعلام جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت شده،‌ از سال 89 از سوی سازمان محیط‌زیست مطرح و پیگیری شد و قرار بود تا بهار سال 91 به تصویب برسد که این طرح تاکنون و به دلایل مختلف محقق نشده است.

رئیس شورای عالی جنگل کشور نیز با بیان این‌که شرایط جنگل ابر از نظر غنای گیاهی و جانوری منطبق با تعاریف مناطق حفاظت شده دنیاست که کشورها باید از آن به‌طور کامل محافظت کنند، به جام‌جم می‌گوید: اگر جنگل ابر، منطقه حفاظت شده اعلام شود، حداقل تغییر کاربری براحتی در آن صورت نمی‌گیرد و هرگونه تغییرات و دستبردی در این منطقه باید به تصویب شورای عالی محیط‌زیست که متشکل از سه سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست است، برسد که مطمئنا تصمیم‌گیری در این شورا نیز با حساسیت و دقت زیادی انجام خواهد شد.

ناصر مقدسی درباره تشکیل پرونده ثبت جهانی جنگل ابر می‌گوید: یکی از شرایط ثبت جهانی یک اثر طبیعی این است که ارزش آن اثر از نظر طبیعی و زیستی به‌گونه‌ای باشد که در صورت تخریب یا هرگونه تغییری، بازتاب و اثراتی جهانی داشته باشد و جنگل ابر به‌دلیل غنای بسیار بالا، دارای چنین شرایطی است. البته ثبت جهانی یک اثر فرآیندی دارد؛ به این ترتیب که باید ابتدا در سطح ملی معرفی شود که درمورد جنگل ابر اگر منطقه حفاظت شده اعلام شود، این امر صورت می‌گیرد و در مراحل بعد باید ارزیاب یونسکو از منطقه بازدید کرده و درصورت تطابق شرایط منطقه با معیارهای ثبت جهانی، با ثبت آن موافقت کند.

ثبت جهانی جنگل هیرکانی

رئیس شورای عالی جنگل کشور در عین حال از پیگیری ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و خزری خبر می‌دهد و می‌گوید: مراحل ثبت این اثر طبیعی کشور و جهان اکنون از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است و ما تمام تلاشمان را برای ثبت جهانی این جنگل‌ها به کار خواهیم گرفت و مطمئنا اگر این جنگل‌ها به ثبت جهانی برسد، فرآیند ثبت جنگل ابر نیز در ادامه آن راحت‌تر صورت خواهد گرفت. اکنون تنها مشکل ما برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، ادعای یکی از کشورهای مجاور مبنی بر داشتن جنگل‌های هیرکانی و درخواست ثبت جهانی آن است.

در همین حال مسئول حراست جنگل ابر در واکنش به تشکیل پرونده ثبت جهانی جنگل ابر می‌گوید: این جنگل اکنون از نظر زیرساختی و زیربنایی مشکلات زیادی دارد که اگر قرار به ثبت جهانی آن باشد، ابتدا بهتر است این مشکلات رفع شده تا از نابودی جنگل جلوگیری شود.

جواد عجم به کمبود نیرو و امکانات شدید در جنگل ابر به عنوان بخشی از مشکلات آن اشاره می‌کند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: از زمان معرفی جنگل ابر در رسانه‌ها تاکنون، حضور تورهای گردشگری بدون رعایت مسائل زیست‌محیطی در این جنگل افزایش چشمگیری یافته و این در حالی است که به‌دلیل کمبود شدید نیروی انسانی و امکانات، امکان محافظت از آسیب‌دیدگی جنگل به‌واسطه حضور این گردشگران، دامداران و حتی آتش‌سوزی ناشی از خشکسالی وجود ندارد. به گفته وی، اگر اعتبارات و امکانات مورد نیاز برای حفاظت از جنگل ابر اختصاص داده نشود، به‌دلیل خشکسالی امسال، بیم آتش‌سوزی دوباره در جنگل ابر مشابه آتش‌سوزی گسترده سال 88 و نابودی بخشی از جنگل، در سال پیش‌رو نیز وجود دارد.

این کارشناس مسئول درباره اعلام جنگل ابر به‌عنوان منطقه حفاظت شده، یادآور می‌شود: با تصویب این طرح، حفاظت از جنگل فقط یک تا چند درجه بهتر خواهد شد،‌ اما حفاظت کاملی از جنگل صورت نخواهد گرفت، زیرا صرف جا گرفتن یک منطقه در فهرست مناطق حفاظت شده، اتفاق خاص و مهمی صورت نمی‌گیرد و برای تحقق کامل این حفاظت باید دیگر نهادهای مربوط مثل سازمان جنگل‌ها نیز وارد موضوع شوند و از سوی دیگر قوانین جامع و مشخصی نیز در این زمینه به تصویب برسد که اکنون چنین قوانینی وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها