سفیر پیشین آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعتراف صریح وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به پذیرش حق غنی سازی ایران را در توافق نهایی پیامی مهم به بازیگران بین المللی دانست.
کد خبر: ۶۴۹۰۴۱
سخنان شرمن پذیرش حق غنی سازی ایران است

رابرت هانتر روز شنبه در گفت گو با ایرنا در نیویورک گفت: شرمن تکلیف را برای همه روشن کرد که روند مذاکرات با ایران به این سمت خواهد بود و کسی در آینده شوکه نشود که چرا برنامه غنی سازی در داخل ایران پذیرفته شد.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو با اشاره به سخنان معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره توافق نهایی با جمهوری اسلامی ایران براساس پذیرش حق غنی سازی تهران، افزود: این سخنان پیامی بود که هدف مذاکرات با ایران نه جلوگیری از برنامه غنی سازی داخلی آن، بلکه جلوگیری از ساخت بمب اتم است.

وی درباره مخاطب این پیام اظهار کرد: هدف این سخنان آمریکایی ها، اروپایی ها، اسراییل و سعودی ها بودند.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو تاکید کرد: شرمن با ترسیم چارچوب توافق نهایی به اسراییلی ها گفت که جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای حداکثر چیزی است که می توانند از توافق با ایران انتظار داشته باشند و نه بیشتر.

هانتر تصریح کرد: سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا در اسراییل دارای دلالت های مهمی است.

وی گفت: آمریکا و اسراییل می خواهند که در ایران هیچ غنی سازی صورت نگیرد اما این توقع واقع بینانه ای نیست و نتیجه مذاکرات با هدف جلوگیری از دست یابی ایران به بمب اتمی خواهد بود.

خانم شرمن گفته است ایران در توافق احتمالی نهایی می تواند برنامه غنی سازی داخلی که در راستای اهداف غیرنظامی نظیر تولید برق است، داشته باشد اما این برنامه غنی سازی باید محدود، سنجیده و تحت نظارت و بازرسی بوده تا بتوان آن را کنترل کرد.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو تاکید کرد: خانم شرمن خواست به این ترتیب به اسراییلی ها بگوید که این حداکثر چیزی است که می توانند از مذاکرات هسته ای ایران توقع داشته باشند.

وی همچنین به اسراییلی ها گفت: هنوز معلوم نیست توافق نهایی حاصل شود اما اگر بشود دارای بندهایی خواهد بود که برای آنها ناخوشایند خواهد بود و درعین حال وی به آن ها گفته که این توافق ازحرکت ایران به خارج ازفعالیت صلح آمیزهسته ای جلوگیری کرده و نگرانی آنها را درباره دست یابی ایران به بمب هسته ای از بین خواهد برد.

هانتر با اشاره به اینکه این نخستین بار بود که یک مقام آمریکایی آشکارا اعلام کرد که ایران حق غنی سازی خواهد داشت، افزود: به این ترتیب وی تکلیف را برای همه روشن کرد که روند مذاکرات با ایران به این سمت خواهد بود و کسی دیگر شوکه نشود که چرا برنامه غنی سازی در داخل ایران پذیرفته شد.همچنین این تلاشی بود که به ایران نشان دهد که آمریکا حقیقتا به دنبال توافق بوده و با نیت مثبت به پای میز مذاکره آمده است.

این دیپلمات پیشین آمریکایی درباره اهداف سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به سرزمین های اشعالی گفت: خانم شرمن گفته است که برایش مهم بوده با همتای خود در اسراییل پیش از گفت وگوهای بعدی درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره کند.

سخنان هانتر درباره مذاکرات هسته ای و پیشرفت آن که در اسراییل بیان شد، بخشی از گفت وگوهای مستمری است که آمریکا با متحدانش در منطقه خاورمیانه و نقاط دیگر جهان دراین باره دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها